Min mormors dator har blivit hackad Hjälp behövs genast

Permalänk

Min mormors dator har blivit hackad Hjälp behövs genast

Hejsan alla på forumet, Sitter i ett läge som jag aldrig har suttit i innan. Det är nämligen så att min mormors dator har blivit hackad och tidigare idag fick hon ett samtal där en engelsman påstod sig vara från microsoft och ville hjälpa henne så datorn inte blev blockerad. Min mormor är en smart mormor så hon tänkte redan från början att det var konstigt att ett stort företag ringde henne för att hjälpa till när hon borde behöva kontakta deras support. Det började rätt smidigt men sedan kom dom in till hennes födelsedatum bankuppgifter mm. Då la hon på luren som tur var. Men då kom ett meddelande i stor röd text upp på hennes dator att den kommer att bli blockad. Sedan lät hon det stå tills hon kunde rådfråga mig om det hela och då kom detta meddelande upp http://imgur.com/OpskmoR Då jag aldrig varit med om något liknande behöver jag er hjälp. Jag antar att jag kommer behöva ominstallera windows på hennes dator (hon har win10 uppdaterade hennes dator i november) Men jag vet inte hur jag ska ta mig förbi det där lösenordet eller vad jag ska sätta för lösen och vad det senare kommer användas för. Jag har en win10 usbsticka hemma sen jag köpte min dator och då det inte e oem version så borde jag kunna använda den till ominstallationen men hur ska jag göra. Någon med tidigare erfarenheter eller någon som har koll på det här som vet vad jag ska göra om ni skriver så blir jag väldigt tacksam.

MVH jacob

Visa signatur

Burken- 6600k och ett 970 Funkar galant :D

Permalänk

De som ringer pratar ofta med "hello-please-come-again"-dialekt a la simpsons vilket får en att tro de kommer från Indien någonstans ifrån.

Det jag hade gjort om jag varit du är att blåsa hela hårddisken (formatera). Använd din win10 usb-sticka för själva formateringen om inte annat. Ut med nätverkskabel alt stäng av wifi om det används. När det gäller win10 på din mormors dator så se till att installera window 8 igen eller vad det nu fanns på från början. Använd sedan nyckeln på undersidan utav datorn (om laptop). Uppdatera till win10. Sedan finns det program för att se vilken nyckel du fått utav microsoft (så att du nästa gång du behöver installera om mormors dator kan installera win10 direkt). Lycka till.

Edit: Har en tjejkompis som åkte på samma "blåsning" och där kom de så långt att de fick användarnamn och lösen. Sedan såg hur hur dem började röra muspekaren osv och tog alltså över datorn med typ remote desktop eller liknande (vilket verkar vara fallet för din mormor oxå). Jag fick sedan datorn. Då gjorde jag precis som jag skrev. Formatera hårddisken och installera windows på nytt. Bry dig inte om att försöka fylla i något lösenord osv. Den rutan har de som din mormor pratade med förmodligen planterat där.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

om ni kan rensa hela hårddisken och installera om windows från grunden är ju det helt klart enklast. det kommer lösa alla problem. detta är ju då förutsatt att mormor har backup på allting, vilket är tveksamt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om din mormor inte har några viktiga filer (bilder, dokument m.m.) så stäng av datorn, sätt in USB-minnet i datorn, starta den och gå in i BIOS (beroende på vilken dator det är så brukar man oftast klicka på F5, F10, F12, Delete eller liknande - kolla vad som dyker upp på skärmen). Därefter boot:ar du från din USB-sticka (eller sätt den som Boot Priority #1 och spara inställningarna) och därefter installerar du om Windows 10! Innan installationen påbörjas får du val att formatera din disk - gör detta (så att all information försvinner).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av morxy49:

om ni kan rensa hela hårddisken och installera om windows från grunden är ju det helt klart enklast. det kommer lösa alla problem. detta är ju då förutsatt att mormor har backup på allting, vilket är tveksamt.

Hur ska jag göra med koden som dom vill att man sätter in och hur rensar jag hårddisken aldrig något jag gjort innan? tack för snabbt svar allt hon behöver laddar jag självklart ner till henne igen

Visa signatur

Burken- 6600k och ett 970 Funkar galant :D

Permalänk
Skrivet av Icte:

Om din mormor inte har några viktiga filer (bilder, dokument m.m.) så stäng av datorn, sätt in USB-minnet i datorn, starta den och gå in i BIOS (beroende på vilken dator det är så brukar man oftast klicka på F5, F10, F12, Delete eller liknande - kolla vad som dyker upp på skärmen). Därefter boot:ar du från din USB-sticka (eller sätt den som Boot Priority #1 och spara inställningarna) och därefter installerar du om Windows 10! Innan installationen påbörjas får du val att formatera din disk - gör detta (så att all information försvinner).

Tack för grymt svar. men hur rensar jag hårddisken från bios?

Visa signatur

Burken- 6600k och ett 970 Funkar galant :D

Permalänk
Skrivet av jacobliljestrom:

Hur ska jag göra med koden som dom vill att man sätter in och hur rensar jag hårddisken aldrig något jag gjort innan? tack för snabbt svar allt hon behöver laddar jag självklart ner till henne igen

Strunt i koden. Det är deras verk. Om du bootar från usb-stickan (tryck F12 eller F10 eller liknande när datorn startar).

Permalänk
Skrivet av StrandSnygg:

Strunt i koden. Det är deras verk. Om du bootar från usb-stickan (tryck F12 eller F10 eller liknande när datorn startar).

Hur rensar jag hårddisken från bios?

Visa signatur

Burken- 6600k och ett 970 Funkar galant :D

Permalänk
Avstängd

Nej, din mormors dator har inte blivit hackad.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

När du startar datorn via USB-stickan så kommer du få en installationsmeny för windows 10, i den menyn har du ett par alternativ, kommer inte ihåg valen ord för ord, men generellt så ger det ena alternativet möjligheten att "behålla mina filer men ominstallera windows" det andra alternativet "rensar allt från datorn och ominstallerar windows". Du vill naturligtvis använda alternativet som blåser hela disken för att försäkra dig om att den är ren.

Förtydliga för mormor att hon kommer förlora eventuella filer som redan finns på datorn, och håll tummarna på att det inte är något viktigt för henne.

Finns bra guider på internet för hur du gör en "Clean install windows 10 from USB stick", så ta med någonting för att kunna följa en sån om du är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobliljestrom:

Tack för grymt svar. men hur rensar jag hårddisken från bios?

Du kan inte rensa hårddisken från BIOS, utan du gör det under installationen av Windows (eller ännu bättre, om du kör en LiveCD med t.ex. Ubuntu via USB: https://help.ubuntu.com/community/LiveCD). Det kommer att poppa upp ett alternativ där du väljer disk för installation av Windows, och där väljer du att formatera disken (brukar stå "Delete" har jag för mig).

EDIT: Så här ser det ut under Windows 8.1 installationen, om du väljer att "Advanced (eller Custom?) Installation":

Markera alla partitionerna och tryck på Delete! Men tänk på att du då rensar hela disken - ALLA filer försvinner!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En vän till mig fick polisviruset (ransomeware) då startade jag datorn med en Win 7 skiva, voilà så kom jag förbi (viruset), och gjorde en antivirus sökning och fick bort det. Kolla om du kan göra en Win10 skiva och starta upp datorn med den.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Om Du väljer att formatera HD i början av installationen så blir det rent. Men innan jag formaterar skulle jag kolla vad som går att rädda. Jag skulle boota med en Ubuntu skiva eller sticka och kolla om jag kommer åt att rädda något från HD. man kan ju också sätta HD i en annan dator. Det finns även adaptrar så man kan ansluta HD till USB. Dom kostar inte så mycket.

Permalänk

Jag är inte helt säker på om det är relevant men det är nog lika bra att byta IP addres också. Jag skulle göra det. Då kommer dom att tappa kontakten med datorn så dom lär inte kunna köra remote desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Du kan inte rensa hårddisken från BIOS, utan du gör det under installationen av Windows (eller ännu bättre, om du kör en LiveCD med t.ex. Ubuntu via USB: https://help.ubuntu.com/community/LiveCD). Det kommer att poppa upp ett alternativ där du väljer disk för installation av Windows, och där väljer du att formatera disken (brukar stå "Delete" har jag för mig).

EDIT: Så här ser det ut under Windows 8.1 installationen, om du väljer att "Advanced (eller Custom?) Installation":

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/17/2011/09/windows8partition.jpg

Markera alla partitionerna och tryck på Delete så att du endast har en partition kvar.

Killen vet inte ens hur man kommer in på windows installationen & hur man samtidigt formarterar disken när man startar datorn, känns som att rekommendera live-cd med ubuntu är att be om mer problem

Men åter till TS - om det är en nyare dator med t ex UEFI kan du spamma Delete knappen tills du kommer in i bios varpå du väljer "boot from usb", annars F12 som någon nämnt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobliljestrom:

Hur rensar jag hårddisken från bios?

Vad du gör är att boota (starta) datorn från USB stickan, du skall inte in i windows.
För att boota från USB brukar man trycka F10, F12 eller annan tangent så man kommer in i en meny där man får välja från vilken enhet man skall boota från, här väljer man USB stickan.
Då startar datorn upp i installationsläge och vill installera W10, någon meny fram väljer man vilken plats W10 skall installeras på och där väljer man sin SSD/HDD.
Här finns även valet att formatera disken innan installation, antingen direkt i menyn eller under avancerat.

Välj inga alternativ om att återställa eller reparera i detta fallet, utan kör en formatering och installera sedan W10 igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av utsatt_unge496:

Jag är inte helt säker på om det är relevant men det är nog lika bra att byta IP addres också. Jag skulle göra det. Då kommer dom att tappa kontakten med datorn så dom lär inte kunna köra remote desktop.

Skitsamma om du formaterar om datorn, utöver det så är deras spionprogram garanterat smart nog att försöka koppla upp sig/skicka info till dom oavsett vilken ip datorn har.

Permalänk

jag gör så att jag rensar alltihopa och kör en ominstallation från min win10 nyckel

Visa signatur

Burken- 6600k och ett 970 Funkar galant :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Jag är inte helt säker på om det är relevant men det är nog lika bra att byta IP addres också. Jag skulle göra det. Då kommer dom att tappa kontakten med datorn så dom lär inte kunna köra remote desktop.

Nej det är inte relevant då det är en typ av en såkallad Ransomware (Krypterar innehållet på hårddisken. En summa måste betalas för att få nyckeln för att låsa upp det - Kanske inte exakt samma, men sättet de kräver på betalning osv är identiskt.).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att köra något program som rensar virus/malware från USB sticka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobliljestrom:

jag gör så att jag rensar alltihopa och kör en ominstallation från min win10 nyckel

Du behöver inte använda någon nyckel, i och med mormorns dator har haft W10 innan finns det en "fingerprint" hos MS som aktiverar den direkt när installationen är klar, så välj hoppa över när den frågar efter nyckel.

edit: lägger du in din nyckel kan det bli problem eftersom den nyckeln inte stämmer med hårdvaran enligt MS "fingerprint".