enkel speldator för 10 åring (max 5k)

Permalänk
Medlem

enkel speldator för 10 åring (max 5k)

Hejsan,

Jag ber ödmjukt om någon minut av er tid för att bedöma en ihopplockad enkel speldator åt en 10-åring som mest spelar minecraft med "tusen" mods och Roblox, yuris Revenge. Jag tänkte lägga max 5000 kr.

Jag byggde två stationära datorer åt mig och min bror för 14 år sedan, men antar att världen gått vidare när jag bara hållit mig till bärbara företagsdatorer.

Jag valde delarna med utgångspunkt i en "enkel" speldator som Inet säljer färdig. Jag vill hålla kostnaden nere, och tänkte lägga mest krut på graffikkortet. Det skulle hjälpa om det är en förhållandevis "tyst" setup (kanske med möjlighet för moderkortet att reglera fläkthastighet).

Corsair carbide spec 03 låda 750kr
Corsair VS550 V2 550W nätaggregat 500kr
Asus B150M-A moderkort 820 kr
Intel Pentium G4400 3,3GHz Socket 1151 Box processor 650 kr
Crucial DDR4 2133MHz 4GB minne 520 kr
Nvidia GeForce GTX 950 Grafik 1690 kr
Samsung 850 EVO series SSD 250GB finns i bärbar dator redan 2,5 ssd 0 kr

Mina frågor är:

1. Passar dessa komponenter med varandra? Moderkort, processor, minne.
2. Har jag balanserat komponenterna fel åt något håll, så att det bildas någon seriös flaskhals
3. Är jag dumsnål med valet av någon komponent. Jag har angivit ungefärligt pris. Har jag valt ett för kraftfullt grafikkort?
4. Räcker nätaggregatet till?

Stort tack till er som tar er tid!

Permalänk
Medlem

@spiffe
Minnena du valt är DDR4 och moderkortet vill ha DDR3, om budget tillåter tycker jag du ska satsa på en I3 cpu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Som @bärplockaren säger så skulle jag också rekommendera en i3:a. För att hålla budgeten så kan ni välja ett någon "sämre" grafikkort.

Exempelvis:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9133067/2016-02-09

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att just Minecraft inte kräver mycket av grafikkortet alls, satsa hellre på en bättre CPU nu och köp en bättre GPU när kraven blir större. Åtminstone 8gb ram kan nog också vara trevligt då Minecraft med mycket mods drar en del sådant!

Om begagnat är ett alternativ kan jag rekommendera att ta en titt åt det hållet. (Hela min dator i sign är köpt begagnad härifrån SweCs marknad)

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.