Permalänk
Medlem

Vad kan ha hänt med min QPAD 5K

Hej!

Jag har för tillfället en QPAD 5K mus som jag är nöjd med.

På senare tid har den börjat agera märkligt, vid uppstart av datorn registrerar inte sensorn eller operativsystemet några rörelser.
Efter ett litet tag börjar sensorn att reagera med små rörelser, behöver lyfta handen ca 7 gånger över en medium size musmatta för att röra musen över hela skärmen, då är dpi inställt kring 900.
Om ännu några minuter får passera blir musen helt normal.

Nu har det däremot blivit ännu värre det tar 6 min innan den överhuvudtaget börjar registrera rörelser, sen blir det bättre och bättre efter ett litet tag men det tar minst 10 min innan musen är användbar om den överhuvudtaget blir det.

Jag har provat både USB 3 och 2 portar, provat koppla in och ut o.s.v.
Jag har även provat att koppla in den i min MAC och samma beteende upprepas där.

Vänster och högerklick registreras omedelbart på båda maskiner så det borde inte vara någon drivrutin som behöver läsas in.

Håller musen på dö? Dags att lämna in på garanti?

Mvh

Permalänk

Låter som sensorn håller på att ge med sig.
Testa öka DPIn till max, koppla ur musen och sen koppla in den igen. Skillnad?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Låter som sensorn håller på att ge med sig.
Testa öka DPIn till max, koppla ur musen och sen koppla in den igen. Skillnad?

Nej tyvärr blir det ingen skillnad

Det enda maxad dpi hjälpte till med var för att minimera tiden jag behövde vänta för att kunna använda musen.

Har nu kontakt QPAD för att se vad de säger, men kommer troligtvis bli ett byte av musen.

Tack för att du hjälpte mig att bekräfta min misstanke om sensorn

Permalänk
99:e percentilen

Min QPAD 5K hade inte precis det problemet, men den registrerade rörelser på ett mycket ryckigt och slumpmässigt sätt. Drog jag den tre gånger helt rakt från vänster till höger, långsamt respektive snabbt, ritade jag följande:

Rekommenderar en Steelseries Rival 300 istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min QPAD 5K hade inte precis det problemet, men den registrerade rörelser på ett mycket ryckigt och slumpmässigt sätt. Drog jag den tre gånger helt rakt från vänster till höger, långsamt respektive snabbt, ritade jag följande:

http://i.imgur.com/kSzq3Mx.png

Rekommenderar en Steelseries Rival 300 istället.

Musen gör precis det som du visar på dina bilder, grejen är den att det försvinner efter ett tag. Då kan jag spela fps titlar med hög precision. Har du någon aning om varför musen blir "bra" igen efter ett litet tag?

Finns det någon annan mus som du rekommenderar som har samma typ av grepp som qpad 5k? Exempelvis mionix naos serie fast denna gången lite mer robust?

/Jonathan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SaltyLiquorice:

Musen gör precis det som du visar på dina bilder, grejen är den att det försvinner efter ett tag. Då kan jag spela fps titlar med hög precision. Har du någon aning om varför musen blir "bra" igen efter ett litet tag?

Nej, det vet jag inte. Jag reklamerade min.

Citat:

Finns det någon annan mus som du rekommenderar som har samma typ av grepp som qpad 5k? Exempelvis mionix naos serie fast denna gången lite mer robust?

/Jonathan

Jag tycker att man generellt ska vara misstänksamt inställd till möss vars marknadsföringsmaterial inte nämner klara och tydliga specifikationer om sensor. För att utveckla detta lite kan vi titta närmare på Naos 3200 och Naos 7000:

» Naos 3200

"3200 dpi gaming LED-optical sensor"

Ingen info alls om sensorn. När man provar den märker man att den har inbyggd acceleration och angle snapping. Undvik!

» Naos 7000

"ADNS – 3310 gaming grade IR-LED optical sensor"

Med hjälp av Google kan man ta reda på att ADNS/Avago 3310 är exakt samma sensor som Pixart 3310 – en av de bästa på marknaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har två Qpad 5K möss. Och den ena stendog sensorn på efter ca 2 år. Min andra håller på att rasa med, har liknande symptom som din +ibland vid uppstart av datorn måste jag dra ur sladden i datorn och plugga in igen för att få musen att funka. Har även då och då att den speedar i sensen.

Kort sagt verkar sensorn i deras modeller vara skräp. Dock en av få/ända möss som är perfekt ergonomiskt för mig.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850