Permalänk
Medlem

Bygga egen dator

Hej på er!

Jag, som är totalt okunnig med datorer, tänkte be om er hjälp. Sitter just nu med en halvbra laptop och en till extern skärm kopplad till. Min önskan är att skaffa totalt 3-4 skärmar kopplat till samma dator som ett utökat skrivbord. Har efter lite surr med personal på diverse butiker fått en uppfattning om att det inte kommer fungera på en laptop.

Nu till mitt problem. Jag vill bygga ihop en dator (för att hålla ner priset) men kvalitén ska vara god och den SKA klara av att ha 3 skärmar inkopplade utan störningar då datorn till 90 % kommer användas åt aktiehandel. Med detta menar jag SAMTLIGA delar till en fungerande dator och eventuella manicker för att mina skärmar ska kunna kopplas samman. Jag har hört att vissa företag bygger även ihop datorn mot en kostnad eller så ingår detta vid en viss summa (detta är mer eller mindre ett krav då jag inte kan bygga själv).

Om det är någonting mer ni behöver veta för att ta fram delar är det bara att hojta till! Tack för er tid.

Bullbear

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@Bullbear: går det att köra 3 skärmar på en laptop?

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Runt 10k och då räknar jag ej med skärmar. Vill hamna så lågt som möjligt men kvalitet går först. Att jag vill köpa delar och inte en komplett dator är just att få bättre kvalitet för samma summa!

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Nej, det är just det som inte går. Därav vill jag ha en ny! Har EN skärm extra i dagsläget på en laptop.

Permalänk
Medlem

Haha, läste ditt namn och tänkte "hur kan du ha råd med en dator efter de här två dagarna på börsen".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Haha, blankning min vän!

Permalänk
Medlem

Hejj mitt råd är att slå till på ips skärm, de har bästa bild kvalité. och de har fin färgvisning. Om du inte redan vet vad ips skärm är så kolla gärna upp det. Nackdelen är att dom inte brukar vara lika snabba i Hz eller Ms som TN skärmar. Men i ditt fall om du ska använda det för aktier så berör det inte dig. Snabb skärm brukar vara viktigast för gamers. DVS många Hz och låg MS. Men i ditt fall så är bild kvalité. Och färg visning de viktigaste och idag så är IPS skärmarna bäst. Lycka till.

Permalänk
Medlem

@Grön88: Tjaba! Är ju dock inte skärmar, varken kvalité eller färg på dessa, som jag är ute efter? Letar efter DELAR till att bygga en komplett dator. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullbear:

Hej på er!

Jag, som är totalt okunnig med datorer, tänkte be om er hjälp. Sitter just nu med en halvbra laptop och en till extern skärm kopplad till. Min önskan är att skaffa totalt 3-4 skärmar kopplat till samma dator som ett utökat skrivbord. Har efter lite surr med personal på diverse butiker fått en uppfattning om att det inte kommer fungera på en laptop.

Nu till mitt problem. Jag vill bygga ihop en dator (för att hålla ner priset) men kvalitén ska vara god och den SKA klara av att ha 3 skärmar inkopplade utan störningar då datorn till 90 % kommer användas åt aktiehandel. Med detta menar jag SAMTLIGA delar till en fungerande dator och eventuella manicker för att mina skärmar ska kunna kopplas samman. Jag har hört att vissa företag bygger även ihop datorn mot en kostnad eller så ingår detta vid en viss summa (detta är mer eller mindre ett krav då jag inte kan bygga själv).

Om det är någonting mer ni behöver veta för att ta fram delar är det bara att hojta till! Tack för er tid.

Bullbear

Det finns lite olika sätt att få så många skärmar du vill ha. Som allra mest kommer ett moderkort erbjuda tre uttag för skärmar och då måste processorn klara det. Vi börjar med hårdvarepaketet version 1 som jag satte ihop kommer från Webhallen och ser ut så här:

(Bild: http://postimg.org/image/5mux6htft/)

Här har vi Intels senaste kreation - Skylake som erbjuder DDR4-minne med mera med mera. Core i5-6600K fin processor för ett OK pris just nu. Den stödjer tre skärmar och moderkortet gör det också. Det är alltså processorn inbyggda GPU som ska driva skärmarna. Jag utgick från att du inte var så intresserad av spelande och valde ett ganska svagt nätagg, även om den utan problem kan driva grafikkort så som GTX 750, om du bestämmer dig för att installera sådant vid ett senare tillfälle. Alternativet är att köpa ett något kraftigare agg nu så du har det avklarat. För behaglig datortystnad valde jag CM Silencio 352 som dessutom kommer med två fläktar förinstallerade fram och bak för kylning av dina komponenter. Det slog mig så här i efterhand att Intel inte längre skickar med basic CPU-kylare, så du måste lägga till en sådan själv. Be-Quiet Pure Rock är ganska populär och kostar ca 350 kr. Jag valde en högt uppskattad SSD från Samsung för operativsystem och filer du ville använda ofta samt en WD 1TB HDD för lagring med mera.

Hårdvarepaket nummer 2 kommer från Inet och är följande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9132947/2016-02-09

Här är en medelmåttigt kraftig fyrkärnig processor med inbyggd Radeon R7-grafik. Jag kunde inte med säkerhet konstatera att denna processor kan driva tre skärmar samtidigt - även om den borde kunna det. Moderkortet påstår i alla fall att den klarar av att ge ut bildsignaler, och då från processorn, till tre skärmar samtidigt. Här tror jag att en basic kylare skickas med processorn. Detta är budgetalternativet. Och om skärmarna fungerar som det ska så ska nog denna dator klara av att göra allt som du vill som Skylake-datorn klarade av. Du får dock betänka att denna dator inte kommer vara så intressant att sälja vidare medan en Skylake dator med en överklockningsbar Core i5-6600K är betydligt intressantare.

För skärmar finns det många vägar att gå. Mitt råd, om du inte är petig med lyx, 144Hz, super duper wide vinklade 3D anpassade... Ja, om du vill ha enkla skärmar för enkelt syfte; gå till Billigteknik.se och köp second hand skärmar för ca 500 kr st: http://www.billigteknik.se/485-begagnade-skarmar

Jag äger själv två 19" begagnade skärmar från BilligTeknik och de är perfekta för ordbehandling, surfning med mera. Själv gillar jag det att de är lite längre på vertikalen just för läsning av dokument och det kan säker vara bra för aktiehandel. En annan tanke är att du köper två superbreda skärmar som då används som fyra skärmar, du delar upp dina uppgifter på halva sidan skärmarna. Det blir dyrare, med det blir flott. Behöver du mer än tre skärmar kan du köpa externa grafikkort som går via USB och som möjliggör extra skärm.

Lycka till

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Tack för ett seriöst och mycket tydligt svar!

Jag spelar inte spel över huvud taget men har å andra sidan flertal program igång samtidigt. Vill inte att det laggar någonting alls. Är mycket som sker samtidigt och, nu kanske jag har helt fel, det krävs väl en stark dator för att klara även det? Sedan måste jag tillägga att om det endast kostar 500 kr extra för att klara av att spela (med andra ord en märkbar kvalitetsskillnad) så kör jag hellre på det.

Jag hajjar inte mycket av dina bokstavskombinationer och siffror vad gäller processorer och modemkort haha. Men det första paketet från Webhallen menar du är en komplett dator och den klarar av 3 skärmar?

Bullbear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullbear:

@AMD-Hippie: Tack för ett seriöst och mycket tydligt svar!

Jag spelar inte spel över huvud taget men har å andra sidan flertal program igång samtidigt. Vill inte att det laggar någonting alls. Är mycket som sker samtidigt och, nu kanske jag har helt fel, det krävs väl en stark dator för att klara även det? Sedan måste jag tillägga att om det endast kostar 500 kr extra för att klara av att spela (med andra ord en märkbar kvalitetsskillnad) så kör jag hellre på det.

Jag hajjar inte mycket av dina bokstavskombinationer och siffror vad gäller processorer och modemkort haha. Men det första paketet från Webhallen menar du är en komplett dator och den klarar av 3 skärmar?

Bullbear

Inte helt komplett. Du behöver ett operativsystem. Windows 10 är väl mest aktuell. Då kan du välja mellan OEM-version eller retail-version. OEM tillåter dig att endast använde operativsystemet på en dator, en gång. Det blir kopplat till moderkortet - så du kan inte flytta runt det. Priset är dock lägre än retail. Retail-versionen kan du flytta till hur många datorer som helst, dock bara använda det på en dator åt gången. Denna version kostar mer. Sedan får du välja om du ska köpa Home- eller Pro-version av Windows. Pro innebär lite mer feature och gör att man kan använda mer RAM. Men skillnaderna mellan versionerna får du kolla upp. Men 8 GB RAM som jag valt till systemen kommer absolut gå att köra även på Home.

Sedan behöver du mus och tangentbord. Jag föreslår att du köper ett billigt Deltaco-tangentbord om du inte är petnoga med kvaliteten. Men köp en kvalitetsmus! Behöver inte vara superdyr men minst 200 kr och helst gjord för lite tuffare tag aka. Gaming mus. Jag spelar inte men har ändå en gaming mus och trivs med den.

För skärmarna, om du köper de begagnade på BilligTeknik kommer du behöva tre bildsladdar. En VGA (D-SUB) en DVI och en DVI till HDMI. Det beror på att moderkortet har ingångar för dessa VGA, DVI och HDMI men skärmarna bara har VGA och DVI utgångar.

En extra tanke kan vara att skaffa ett VESA ställ för skärmarna. Här har jag sökt på VESA ställ 100x100mm för tre eller fler skärmar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b=...

Om du vill ha fyra skärmar kan du lägga till ett externt grafikkort. Conrad har flera stycken: http://www.conrad.se/Grafikkort-Externt.htm?websale8=conrad-s... Det verkar lite småkrångligt att få igång men det är i alla fall ett alternativ.

Angående "om det endast kostar 500 kr extra för att klara av att spela" bör jag förtydliga. Intel är generellt kraftigare än AMD men dyrare. Men om du köper ett GTX 750, som visserligen kostar runt tusen och uppåt, så är jag osäker på om du kommer märka någon skillnad alls mellan spelkvaliteten hos de två olika datorerna. Det är först när du börjar köra kraftigare grafikkort som i5:an kommer prestera bättre.

Båda processorerna kommer med största sannolikhet klara av att köra de applikationer samtidigt som du vill köra. Men mer "hästkraft" är givetvis bättre. Core i5-6600K har en benchmark - prestandapoäng - på 7797 totalt och 2118 för entrådiga uppgifter.
A8-7600 har 5207 totalt och 1539 för entrådiga uppgifter. (https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-6600K+%40+3.50GHz&id=2570 och https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A8-7600+APU&id=2...

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Tack för påminnelsen angående mus, tangentbord och skärmar! Var på riktigt nära att jag glömde det....

Skämt åsido. Tack för all din hjälp!