Varför har du en stationär dator? Lite filosofisk fråga kanske...

Permalänk
Avstängd

Jag har både bärbar, stationära datorer och en surfplatta. Jag måste säga att jag är ganska besviken på bärbara PC datorer. De är inte så bra ur någon aspekt. Där hoppas man att det kan ske stora förbättringar snarast. Kanske skulle det gå att bygga bärbara datorer där du kan byta komponenter? Annars tror jag mycket på lösning med surfplatta och tangentbord istället för en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

för att man har haft stationär egenbyggs PC senaste 25 åren... Gillar inte LapTop's pga tgb, storlek på skärm, svårt å välja sin egen setup osv... där av att man alltid bygger egen maskin... oavsätt behov..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

för att man har haft stationär egenbyggs PC senaste 25 åren... Gillar inte LapTop's pga tgb, storlek på skärm, svårt å välja sin egen setup osv... där av att man alltid bygger egen maskin... oavsätt behov..

Om behovet är att kunna bära med sig datorn och använda den var som helst är det inte så praktiskt med en stationär dator.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Spel, hastighet, valfriheten när det gäller olika komponenter och tillbehör, livslängden, tystnaden man får via vattenkylning även när man spelar... Sedan är PC-byggandet min hobby, vilket i sig motiverar mitt stationära val.

Har enbart kört laptops för arbetsrelaterade ändamål, första laptopen jag verkligen gillar är faktiskt Macbook Air, den har ett urskönt tangentbord, en fin touchpad och har allmänt varit rapp och trevlig för allehanda surf/programmeringsändamål. PC-laptops har jag inte lika mysig erfarenhet av, även om de också gjort det de ska.

Surfplattor har jag i massor men det är främst ungarna som kollar på film och serier på de, själv använder jag bara en surfplatta när jag ska däcka till Netflix/Youtube i sängen..

Låter ju onekligen som att spel är den gemensamma nämnaren i mångas inlägg.

Permalänk
Medlem

För att en stationär dator är bättre på allt förutom den bärbara aspekten.

Jag ser en laptop som ett komplement till den stationära, inget annat.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag körde förr bärbart och tyckte det var väldigt najs att kunna bära med den till LAN och så utan större ansträngning. Jag tröttnade däremot tillslut på att det inte riktigt går att uppgradera dem. En jag hade kunde jag sätta in en SSD i vilket förlängde dens livslängd en hel del men tillslut så satte grafikprestandan stopp (payday 2 i ~20 fps är något jag numer inte förstod att jag stod ut med så länge) och då gick jag över till stationär för att i den situationen kunna byta ut grafikkortet för kanske ~3k istället för ny laptop för det tredubbla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om behovet är att kunna bära med sig datorn och använda den var som helst är det inte så praktiskt med en stationär dator.

Asus Transformer löser det behovet, samt sällan man har behov att släpa på en LapTop privat.
LapTop får man vare sig man vill eller ej av arbetsgivaren, å inte ens på kontoret används LapTop speciellt mycket för sin bärbarhet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag använder stationär. Jag använder det till spel. Det är kul att bygga sin egen dator. Enkelt att uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Spel såklart heh.
Fortfarande samma burk och bara lagt på lite uppgraderingar sedan 2010.

grundläggande bygge
Gigabyte 870a ud3, athlon II x3 445 hd 3650, 4 gb ram corsair valueram, silverstone 500w nätagg

Grafikkort gick jag från hd 3650 (begagnat 125 kr lol),hd 5770 1200 kr,hd 6870 1490 kr och r9 280 1790 kr
Processor athlon II x3 445, phenom II x4 955 (phenom cpun dök upp drygt ett halvår efter hd 6870't i min burk) och nu phenom II x9 1090t man köpte för 600.

Nätagg pga att man ville köra modulärt och få undan kablar + nätagget man körde var Silverstone 500w som rullar på i en släktings burk fortfarande var lite tveksam på det nätagget men det rullar på ännu.
allt som det kostat är väl 9000 - 11000 kr ungefär ?

ssd 60 gb intel gratis pga födelsedags present, ssd 120 gb corsair force gs 499 kr

hårddiskar 500 gb seagate gratis, (ena från en acer dator som man hade mellan 2008 - 2010)
500 gb western digital 250 kr från en dator vi köpte och tog delar ifrån. (kasst grafikkort och nätagget var skrot annars funkade den fint.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

Asus Transformer löser det behovet, samt sällan man har behov att släpa på en LapTop privat.
LapTop får man vare sig man vill eller ej av arbetsgivaren, å inte ens på kontoret används LapTop speciellt mycket för sin bärbarhet.

Jag använder min laptop på andra ställen än mitt kontor mer och oftare än på kontoret...av den anledningen att jag oftare är nån annanstans. Så jag uppskattar verkligen bärbarheten. Har en av Dells ultrabook-värstingmodeller...helt ok prestanda kontra bärbarhet.

Visa signatur

///M4

Permalänk

En bärbar är ingen dator. Lika lite är en padda eller smartphone en dator.
Lite leksak/ tidsfördriv bara .
En dator är en arbetsstation där du kan göra vad du vill.

Permalänk
Medlem

Har flera stationära datorer och flera laptops.

Fördelar med stationär är valfriheten att välja komponenter efter behov, pris/prestanda, utrymme för många hårddiskar. Går att spela spel på den även om det inte är ofta. Fläktarna övervarvar inte när jag kör tunga applikationer som videoredigering och liknande. Man kan uppgradera lite i taget utan att byta allting.

Laptop är skönt när man vill sätta dig i soffan eller vid köksbordet och programmera eller slösurfa lite. Ta med sig vid resor. Ibland fjärrstyr jag stationära datorerna via laptopen när jag behöver köra tyngre jobb men inte sitter på plats vid den stationära. Jag har ingen kraftfullare laptop eftersom jag antingen fjärrstyr stationär eller sätter mig vid stationära när det behovet uppstår.

Att jag har flera laptops är väl mer att jag uppgraderat utan att sålt av de gamla (man måste ju oftast byta hela datorn när man uppgraderar vilket är nackdel med laptops). Sedan gillar jag att skruva även i laptops men det är ju mindre saker som att byta till SSD eller sätta i mera minne.

Sammanfattning: Prestanda = stationär. Portabilitet = laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag har både bärbar, stationära datorer och en surfplatta. Jag måste säga att jag är ganska besviken på bärbara PC datorer. De är inte så bra ur någon aspekt. Där hoppas man att det kan ske stora förbättringar snarast. Kanske skulle det gå att bygga bärbara datorer där du kan byta komponenter? Annars tror jag mycket på lösning med surfplatta och tangentbord istället för en bärbar dator.

för att du skulle kunna byta komponenter skulle du behöva öka storleken en del. Marknaden för dessa är troligen dessutom extremt begränsad då den troligen är en subgrupp inom datormoddargruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

En bärbar är ingen dator. Lika lite är en padda eller smartphone en dator.
Lite leksak/ tidsfördriv bara .
En dator är en arbetsstation där du kan göra vad du vill.

En stationär är ingen dator det är en liten display/inmatningsenhetskoppling för min rackserver där jag kan gör vad jag vill

Permalänk
Medlem

Prestandan kontra priset. Jag har en laptop också och idag har jag andra krav än för 2.5 år sedan (då jag skaffade burken). Med trenderna som går så kommer det mer och mer inom extern grafik. Jag vill ha en liten lätt dator med 500gb ssd som jag kan ta med på 13 tum och fyrkärnig prolle.

När jag kommer hem ska det vara så enkelt som en kabel (eller docka) för att koppla skärmar tangentbord och ha ett ordentligt grafikkort och en lagringsdisk.

Detta med en laptop för ca 8000kr , docka för 1000-2000kr och sedan valfritt grafikkort. Då hade jag köpt den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Stationära presterar extremt mycket bättre sett ur en prestanda per krona-kvot. Låter mindre, blir mindre varma, erbjuder fler anslutningsmöjligheter och... alltså, jag kan hålla på hur länge som helst. Framförallt så är de extremt mycket skönare att använda.

ALLT med stationära är bättre än bärbara. Förutom en sak; storleken och portabilitet. Det är inget jag lägger någon större vikt på. Har en bärbar för de ändamålet ändå, men den använder jag väldigt sällan i jämförelse.

Så låt oss vända på steken istället; varför skulle man ha en bärbar dator om man inte bryr sig om att man kan flytta på den enklare?

Folk som köper bärbart för t. ex spel skjuter sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Jag valde det främst för spel. Eller ja, jag vill ha en bärbar dator som är liten och lätt. Som jag även kan spela på. Det blir svårt.

Jag köpte därför den här där grafikkortet sitter i dockan. Lätt att släpa med sig datorn när man vill. Jag har EN dator till allt och jag kan spela på den.

Permalänk
Medlem

Jag köper bärbar när dem uppfyller följande;

Samma prestanda som stationär.
Inte låter som ett jetplan.
Möjlighet att ta med om det ska behövas.
Inte kostar 25.000kr.

Så helt enkelt, jag kommer köpa bärbar om 1-2 år när grafikkortsdockor börjar komma på bred front

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat bärbart. Saknar riktigt tangentbord och mus, sen om man ska använda sig av av den bärbara skärmen så blir det ju oftast så obekväm ställning man sitter i.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Spel samt kul att mecka med datorn.
Aldrig känt något behov av en laptop

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lambdan:

PS/2 port så jag kan använda IBM Model M

Ctrl+F:ade detta innan jag svarade; roligt att jag inte är den enda! Till min LAN‑PC var jag extra noga med att välja ett moderkort med PS/2 för att kunna koppla in just Model M och spela Kurve. (De tre identiska USB-adaptrarna från Belkin som jag har dör i någon sekund ungefär var femte minut och är därför oanvändbara.)

Sitter även och programmerar på mitt Model M just nu. Det är världens sämsta tangentbord för CS, men oslagbart att skriva på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ctrl+F:ade detta innan jag svarade; roligt att jag inte är den enda! Till min LAN‑PC var jag extra noga med att välja ett moderkort med PS/2 för att kunna koppla in just Model M och spela Kurve. (De tre identiska USB-adaptrarna från Belkin som jag har dör i någon sekund ungefär var femte minut och är därför oanvändbara.)

Sitter även och programmerar på mitt Model M just nu. Det är världens sämsta tangentbord för CS, men oslagbart att skriva på.

Jepp tycker också om mitt Model M. Enda gångerna jag inte gillar det är sent på kvällen/natten när andra sover och om jag spelar något spel där jag måste trycka ner ett visst par tangenter samtidigt (t.ex. i GTA om du vill göra en "donut" håller du in W, S och A/D - detta är ej möjligt på Model M)

Funderar på att skaffa något litet, trådlöst tangentbord jag snabbt kan ta fram ur en låda sent på kvällen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har enbart Laptop nu sen några år tebax, tycker om att den tar så liten plats så den går fort att lägga undan om man har besök av vänner/familj. Sen går dom spelen som jag spelar utmärkt under linux på den här laptopen med broadwell cpu och ett intel hd5500.