Permalänk
Medlem

Väggmontering av rack-switch

Hej!

Jag håller på att renovera ett hus och ska ha ett litet skåp i hallen som el-/ nätverksskåp. Då jag har 17 nätverksuttag i huset och vill ha PoE köpte jag en Ubiquiti UniFi 24-portarsswitch som egentligen ska rackmonteras. Här uppstår problemet.

Jag vill kunna montera denna på väggen i skåpet och "stående" då skåpet inte är tillräckligt brett för att ha switchen uppsatt horisontellt.

Någon som har erfarenhet av att väggmontera 1U-rackprylar? Switchen väger ju en del trots allt, och har fläktar på båda kortsidorna som inte bör täckas för.

Tacksam för tips!

/Jonas

Permalänk
Medlem

Två vinkeljärn/konsoler att hänga switchen i sina öron på så att portarna pekar uppåt är inga problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

det finns fästen som är designade för just att montera vertikalt på väggen. på vissa switchar behövs inte dessa vinklar ens då du kan montera öronen på switchen i olika 90 graders vinklar. kom ihåg också när du monterar switchen att vända den så att fläktarna blåser uppåt

fungerar denna produkt för dig?
https://www.dustin.se/product/5010661894/1u-19in-steel-vertic...

Permalänk
Medlem

har du en vettig vägg att fästa i så har jag ett "lite" billigare förslag.
två av dessa https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/vinkelbeslag...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Jag har sett fästen som liknar det som madmax länkade till på Dustin, men saken är som sagt att switchen måste monteras "stående". Alltså, vertikalt mot väggen och med kortsidorna uppåt/ nedåt.

Funkar det att montera i öronen på switchen även då, antingen med ett Startech-fäste eller vinkelbeslag?

Såhär ser skåpet ut, för att förtydliga: http://1drv.ms/1Pppn7M

/Jonas

Permalänk
Medlem

Startech racket kan du montera hur du vill, antingen horisontalt eller vertikalt och fästet är gjord för standard måttet 19" 1U så ja, du sätter på öronen och sen monterar switchen i racket.
Med vinkelfästet så måste du nog göra overkan på switchen för att få dit. för hålen på vinkel fästet kommer inte att rikta upp sig till skruv hålen på switchen eller dess öron.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett lite bonnigt sätt är att använda vanliga spikbeslag, de är billiga och finns i byggvaruhuset, det går ju enkelt att borra nått hål det om det skulle behövas, typ såna här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OK, grymt, tack! Bara jag vet att jag kan montera den vertikalt i öronen så löser det sig!

/Jonas

Permalänk
Medlem

Ja, inga problem att montera på det hållet heller.

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna gamla tråd eftersom det handlar om ungefär samma sak.

Jag har köpt en server som egentligen är avsedd för rackmontering (2U) men jag tänkte hänga upp den på väggen i garaget. Det finns ingen värme i garaget så jag tänkte servern kunde få agera värmeelement också så det blir behagligare där på vintern. Så min tanke är att montera den så den tar in kall luft nerifrån och blåser ut den varma luften uppåt mot taket.

Problemet är att i så fall får jag antingen sätta den upp och ner eftersom värmen normalt blåser ut på baksidan av servern eller så får jag vända fläktarna inuti chassit men det känns inte optimalt att blåsa varm luft inifrån chassit ut över hårddiskarna i fronten.

Chassit är detta: https://www.supermicro.com/products/chassis/2U/828/SC828TQ_-R...

Manualen pratar om montering av rackskenor och liknande men jag funderar på om man kan flytta "öronen" från fronten till baksidan och hänga upp det i öronen upp och ner mot väggen? Orkar öronen med tyngden från en hel server eller bör man skaffa extra öron så det fäster båda ändarna? Alltså i alla fyra hörnen. Jag tror i och för sig detta kan vara en bra idé ändå för att få den att sitta stabilt. Var köper man extra racköron i så fall? Vinkeljärn och borra skruvhål antar jag är ett billigare alternativ.

En annan fundering jag har är om hårddiskarna i hotswap-facken kan trilla ner på golvet eller om de båda nätaggen kan trilla ur om man sätter den upp och ner. Är det något mer man behöver tänka på? Dammfilter kanske vore bra men antar att det inte är något som brukar sitta i servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Jag lånar denna gamla tråd eftersom det handlar om ungefär samma sak.

Jag har köpt en server som egentligen är avsedd för rackmontering (2U) men jag tänkte hänga upp den på väggen i garaget. Det finns ingen värme i garaget så jag tänkte servern kunde få agera värmeelement också så det blir behagligare där på vintern. Så min tanke är att montera den så den tar in kall luft nerifrån och blåser ut den varma luften uppåt mot taket.

Problemet är att i så fall får jag antingen sätta den upp och ner eftersom värmen normalt blåser ut på baksidan av servern eller så får jag vända fläktarna inuti chassit men det känns inte optimalt att blåsa varm luft inifrån chassit ut över hårddiskarna i fronten.

Chassit är detta: https://www.supermicro.com/products/chassis/2U/828/SC828TQ_-R...

Manualen pratar om montering av rackskenor och liknande men jag funderar på om man kan flytta "öronen" från fronten till baksidan och hänga upp det i öronen upp och ner mot väggen? Orkar öronen med tyngden från en hel server eller bör man skaffa extra öron så det fäster båda ändarna? Alltså i alla fyra hörnen. Jag tror i och för sig detta kan vara en bra idé ändå för att få den att sitta stabilt. Var köper man extra racköron i så fall? Vinkeljärn och borra skruvhål antar jag är ett billigare alternativ.

En annan fundering jag har är om hårddiskarna i hotswap-facken kan trilla ner på golvet eller om de båda nätaggen kan trilla ur om man sätter den upp och ner. Är det något mer man behöver tänka på? Dammfilter kanske vore bra men antar att det inte är något som brukar sitta i servrar.

Borde inte vara några större problem så länge du fäster den ordentligt i väggen tycker jag. Om jag var dig skulle jag montera servern med baken nedåt, om det är kallt spelar det ju ingen roll att värmen kommer ut därbak. Alternativt kan du ju montera den 90-grader mot väggen.

Kör en liknande lösning för en av mina accessswitchar, har dock monterat den i taket. Just det fästet är också köpt på Dustin, har för mig det var ett Startech.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Borde inte vara några större problem så länge du fäster den ordentligt i väggen tycker jag. Om jag var dig skulle jag montera servern med baken nedåt, om det är kallt spelar det ju ingen roll att värmen kommer ut därbak. Alternativt kan du ju montera den 90-grader mot väggen.

Kör en liknande lösning för en av mina accessswitchar, har dock monterat den i taket. Just det fästet är också köpt på Dustin, har för mig det var ett Startech.

http://www.gondolin.se/temp/Rack/kolbacksv%C3%A4gen/krypgrund/Krypgrund_161125.jpg

På sommaren kan det vara ganska varmt och den ska sitta där året runt. Antar att du menar att jag inte behöver vända på fläktarna och bara låter den blåsa värmen neråt. Jag har varit inne på det också då jag ser en risk att man kanske råkar tappa ner en skruv genom gallret på baksidan om det sitter uppåt och att den då kortsluter något på moderkortet. Det finns i och för sig masa hål på fronten också och en skruv ner i nätagget är ingen bra grej det heller. Så kanske bör man sätta något tak över som hindrar att saker kan trilla in men ändå släpper ut luften.

Men det är väl bara att testa och skulle den bli för varm får man väl se om det hjälper att vända på den. Fläktarna ser nog till att kyla den ändå men vill inte ha mer fläktljud i huset än nödvändigt (garaget är inbyggt i huskroppen). Men det är helt klart bekvämare att byta hårddiskar uppifrån än underifrån. Att vrida på den 90 grader tar för mycket bredd på väggen, tror inte det får plats där jag har tänkt montera den.