Datorn "märker" inte mitt nya grafikkort

Permalänk
Medlem

Datorn "märker" inte mitt nya grafikkort

Hej, Jag har precis fixat ihop min dator efter ett par timmar av svordomar och ryggont.. Nu har jag dock ett problem att i Enhets Hanteraren så finns bara mitt Intel HD Graphics 4600 och inte mitt nya 970, jag kan inte köra CD Drivers då jag inte har någonting att stoppa skivan i, och jag kan heller inte ladda ner drivers för det står att jag inte har ett nvidia kort, någon som kan hjälpa till???

Permalänk
Medlem

@Saintlie:

Stoppade du i strömsladden till grafikkortet? Och satte kortet i översta lediga pci-e slotten? Och kopplade videokabeln till kortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du kopplat skärmkabeln till moderkortets grafikutgång och inte till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Om jag kopplar skärmen till grafikkortet så kommer det inte upp någon bild alls.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Ja, Jag kopplade ihop Grafikkorts sladden till Nättaggregatet

Permalänk
Medlem

@Saintlie:

När datorn går igång så ska fläktarna på kortet slå på. Gör de det? Annars är något fel med strömförsörjningen eller kortet.

Om fläktarna går igång så gå in i bios och slå över från intern grafik till extern. Byt sedan skärmsladd.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Nej fläktarna slår inte igång, Dock så lyser kortet upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saintlie:

@CFSsss: Ja, Jag kopplade ihop Grafikkorts sladden till Nättaggregatet

Jag hade samma problem (åtminstone ett liknande) för några år sedan när jag försökte få igång mitt 280x från XFX. Det löste sig aldrig men jag blev ombedd från alla håll och kanter att uppdatera bios till senaste versionen. Såväl på moderkortet och vbios på grafikortet om det inte hjälpte. Verkade vara den enda på hela planet som inte lyckades få igång det.. Fick till och med ett skrädarsytt vbios från XFX utan bra resultat.

Detta kan vara en lösning. Framförallt om du sitter med ett lite äldre moderkort (jag hade ett z68 socket - sandy bridge).

Bios finns att ladda ned på moderkortstillverkarens hemsida.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie: har ett Asus z97-a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saintlie:

@Grumie: har ett Asus z97-a

Ja, det är ju inte gammalt direkt. Men kanske kan vara värt att testa ändå om det är så att skärmen säger "no signal detected"/"No input" eller liknande.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie: Nu är ju inte min HDMI ansluten till grafikkortet atm, men kommer BIOS verkligen göra så att min dator ser att grafikkortet är det? Kan också tillägga att brevid 8x4 pin på grafikkortet som är draget till nätdelen så har jag en 2x3 som är helt öppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saintlie:

Kan också tillägga att brevid 8x4 pin på grafikkortet som är draget till nätdelen så har jag en 2x3 som är helt öppen

Och där har du problemet

Permalänk
Medlem

@CFSsss: men vad ska jag sätta fast den I? hittade inga andra kablar som verkade vara för just det.

Permalänk
Medlem

@Saintlie:

Ditt kort ser väl ut så här?

https://www.google.se/search?q=sli+970&source=lnms&tbm=isch&s...

Du måste ju sätta i strömsladdar i båda kontakterna, det ska ha följt med ditt psu när du köpte datorn om inget annat. Ibland skickas det med grafikkortet också.

Om ditt kort bara har en 8 pins kontakt så testa med bios istället som föreslagits ovan.

Permalänk
Medlem

nu funkar hdmi sladden i grafikkortet, men inte min DVI sladd som tidigare satt i moderkortet???

Permalänk
Medlem

@Saintlie:

grymt. testa att ladda ner drivrutinerna nu.

Och bios är nog bra om du uppdaterar också, skadar sällan.

Permalänk
Medlem

Ska fixa min andra skärm nu, så man slipper ha en svart skärm hela tiden

Permalänk
Medlem

tack så in i h*lvete CFSsss!!! du har inte bara räddat min dator men också min sömn.. Nu måste jag bara skruva ihop mitt chassi o massa bös.. Vet inte hur jag kan tacka dig

Permalänk
Medlem

@Saintlie:

Ingen fara, jag tror jag inne på lite fel spår med strömkontakten och att ditt kort bara hade en 8-pin connector? Men det löste sig ju.