Sapphire 290 Tri-X höga temps/fläkthastigheter

Permalänk
Medlem

Sapphire 290 Tri-X höga temps/fläkthastigheter

Har på sistone fått problem med mitt Sapphire Tri-X 290.

Kortet ger väldigt höga temperaturer. Idlar runt 50 grader, och går upp i närmare 80-90 vid spelande.
När kortet var nytt så låg det runt 65-70 grader vid spelande och ungefär 30 annars. Har inte bytt något i datorn sedan dess.
Alla fläktarna på kortet fungerar som de skall och går upp mot närmare 70-80% vid spelande.

Har provat vad jag kan komma på, och nu vet jag rätt och slätt inte vad jag ska hitta på.

- Har blåst rent damm från filter/fläktar/kylflänsar. (Fanns hursomhelst inte så mycket, då jag rensar datorn flera gånger per år.)
- Har bytt kylpasta på grafikkortet, ingen som helst skillnad.
- Har kört med öppen datorlåda, olika fläkthastigheter, etc. etc.
- Har kopplat bort överflödiga skärmar för att reducera bakgrundsbelastningen.

Jag har varken lust eller råd att köpa ett nytt grafikkort just nu, eftersom jag väntar på nya korten från Nvidia och AMD som sägs dyka upp senare i år, men jag har slut på idéer.

Kortet är snart två år gammalt. Maj 2014, om jag minns rätt.

Har kollat runt online, men inte hittat någon med samma problem under samma omständigheter.

Specs i övrigt:

i5 3570K processor.
16 GB Corsair Vengeance RAM.
MSI Z77 Mpower moderkort.
Thermaltake Level 10 GT chassi.
Corsair AX860 nätagg.

Tacksam för förslag.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

@Neroth:

Du kanske har klockat kortet en aning?

Idle temp är egentligen inget att bry sig om då det har att göra med fläktkurvor och kortet tar inte skada av ligga på 50 grader. Det enda skumma vore ju om du såg att kortet arbetade när du inte gör något, då är det något mjukvarurelaterat som spökar.

Sedan skulle jag säga att 80-90 är ok för spelande, man ska helst inte ligga över 90 men är man inte över 90 så är det ok. GPUer är byggda för att gå rätt varmt.

Varför inte testa att justera fläktkurvan så att fläktarna går upp till max eller iaf 90%? Kommer du bara ned till 80 grader vid belastning skulle jag säga att det är bra för en gpu.

Permalänk
Medlem

Senaste Crimson har skapat en hel del problem för vissa kort,

Kör DDU i safemode och avinstallera drivisar, kör en clean install av senaste Crimson och testa igen,

Testa även att ominstallera Sapphire Trixx.

Med första Crimson betan och Sapphire Trixx så fastnade fläktkurvan på 20% för mig

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Kortet är fabriksklockat, men har inte gjort något i övrigt med klocksen.

Idle var mer som en referens mot vad det har legat på tidigare. När det var nytt låg det runt 30-40, och nu runt 50 helt plötsligt. Tycker det är skumt.

80-90 är förvisso inte skadliga temperaturer för kortet, men fläktarna blir helt galna. Och jag tål verkligen inte högljudda fläktar.

Det har ju aldrig varit ett problem tidigare, då fläktarna legat runt 40-50% vid belastning.

Körde Unigine Heaven en vända och fläktarna var uppe i runt 95%, medan kortet närmade sig 95 grader. Det är inte heller något som har skett förut. 80 grader har varit absolut max vid 100% belastning, med fläktarna runt 50%.

@Strikez: Fast fläktarna fungerar som de skall. Har prövat med både manuell och automatisk fläktkurva. Det blir som en mindre orkan i rummet. Blir inte klok på det här alltså.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

@Neroth:

Är det inte bara dålig cirkulation i lådan då? Vad händer med temperatur och fläktar om du kör med sidan av lådan öppen?

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Som jag nämner i trådstarten så har jag prövat med öppen låda, utan nämnvärd skillnad.

Har bestämt mig för att plocka isär kortet en gång till och testa med en annan kylpasta för att se om det gör någon skillnad. Återkommer när jag haft tid till det.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Mitt Tri-X snuddar vid 90C under tung load med fläktarna på ca 45-50% vilket är ganska tyst och OK enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hejsan Neroth,

Har du undersökt vidare om det kan vara drivisarna?
En Crimson version innehöll fel som gjorde att GPUerna gick väldigt varma.
Prova installera senaste versionen och se om problemet kvarstår.
Installera i så fall versionen innan det du har nu för att se om det blir bättre av att rulla tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kan vara drivrutiner osv självklart. Eller om något annat hamnat i lådan eller klockats som höjer tempen där inne. Men kolla annars damm osv och så alla fläktar kör. Kolla fläktkurva också om den kanske ändrats?
Annars kan det vara så att kontakten mellan kylflänsen och GPU'n blivit sämre. Inte något som hör till vanligheterna, men inte omöjligt att den kanske inte skruvats dit helt hundra och släppt lite med tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Mitt Tri-X snuddar vid 90C under tung load med fläktarna på ca 45-50% vilket är ganska tyst och OK enligt mig.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Neroth,

Har du undersökt vidare om det kan vara drivisarna?
En Crimson version innehöll fel som gjorde att GPUerna gick väldigt varma.
Prova installera senaste versionen och se om problemet kvarstår.
Installera i så fall versionen innan det du har nu för att se om det blir bättre av att rulla tillbaka.

Skrivet av inquam:

Kan vara drivrutiner osv självklart. Eller om något annat hamnat i lådan eller klockats som höjer tempen där inne. Men kolla annars damm osv och så alla fläktar kör. Kolla fläktkurva också om den kanske ändrats?
Annars kan det vara så att kontakten mellan kylflänsen och GPU'n blivit sämre. Inte något som hör till vanligheterna, men inte omöjligt att den kanske inte skruvats dit helt hundra och släppt lite med tiden.

Tack för förslagen, men jag tror jag har lyckats fixa problemet. Plockade isär kortet en gång till och testade med en annan kylpasta, som verkar gå hem bättre. Ligger nu bedömt på samma temps som innan problemet uppstod. Antar helt enkelt att den pastan som satt på kortet från fabrik var gammal, och den jag bytte till i första vändan var kass.

Nu snittar fläktarna mellan 45-55% under belastning, som det ska vara. Får tacka för alla förslag här, även om jag redan prövat det mesta.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

Ok, då kanske jag ska prova att göra detsamma. Har samma problem som dig med hög temp på mitt saphire kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatterick:

Ok, då kanske jag ska prova att göra detsamma. Har samma problem som dig med hög temp på mitt saphire kort!

Lätt värt det om du, som jag, inte tål att fläktarna går som jetmotorer. Kan vara värt att påpeka att garantin är förverkad om du gör det, dock. Så om du har garanti kvar på kortet och vill spara den, så kan du inte byta kylpastan.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

@Neroth: Får man fråga vilken kylpasta du använde?

Permalänk
Medlem

@gatterick: Hade inget annat än Arctic Silver 5 hemma, så det fick bli den. Men har funderingar på att pröva en annan från Thermal Grizzly, som heter Kryonaut. Har fått grymma recensioner, så när mitt AS5 tar slut så blir det nog till att pröva.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd

Ganska så normal temperatur, kortet matas ändå med 320W, och 290-seriens alla kylare var/är ju helt fel.

290 och 290X borde levereras med 140mm vattenkylning radiator lösning sen start.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Skönt att du verkar ha löst problemet :).

Skrivet av Oringen:

Ganska så normal temperatur, kortet matas ändå med 320W, och 290-seriens alla kylare var/är ju helt fel.

290 och 290X borde levereras med 140mm vattenkylning radiator lösning sen start.

Inte för att vara den men du verkar ju inte veta vad du snackar om i detta fall. Läs på lite och återkom tycker jag.

Du ser ju t.ex. att han skriver att det gick svalt och tyst när det var nytt, alltså har något hänt på vägen som påverkar temperaturerna så redan där faller ju ditt påstående att det är "ganska så normal temperatur".

Vi kan ju säga så här, ja...det är normala temperaturer om man har ett 290/290X med referenskylaren då kortet är tänkt att ligga på runt 95 grader med den kylaren. Vill man få ner temperaturerna låter den ordentligt. Har man eftermarknadskylare är det inte alls så det fungerar, vilket är fallet här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Skönt att du verkar ha löst problemet :).

Inte för att vara den men du verkar ju inte veta vad du snackar om i detta fall. Läs på lite och återkom tycker jag.

Du ser ju t.ex. att han skriver att det gick svalt och tyst när det var nytt, alltså har något hänt på vägen som påverkar temperaturerna så redan där faller ju ditt påstående att det är "ganska så normal temperatur".

Vi kan ju säga så här, ja...det är normala temperaturer om man har ett 290/290X med referenskylaren då kortet är tänkt att ligga på runt 95 grader med den kylaren. Vill man få ner temperaturerna låter den ordentligt. Har man eftermarknadskylare är det inte alls så det fungerar, vilket är fallet här.

Han kanske köpte kortet på vinterhalvåret? Nu ökar värmen och komponenterna ökas med den räkna med 10-15c värmare dator nu till våren.

Jag har haft ett R9 290X och vet vilket elände det är att spela med de kortet...patetiskt, som att ha en hårfön i datorn..man bränner ju sig på luften som blåses ut ur datorn..

Nästa AMD kort jag köper ska vara Fury eller Polaris..Då AMD verkar kunna DX12 mer.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Han kanske köpte kortet på vinterhalvåret? Nu ökar värmen och komponenterna ökas med den räkna med 10-15c värmare dator nu till våren.

Jag har haft ett R9 290X och vet vilket elände det är att spela med de kortet...patetiskt, som att ha en hårfön i datorn..man bränner ju sig på luften som blåses ut ur datorn..

Nästa AMD kort jag köper ska vara Fury eller Polaris..Då AMD verkar kunna DX12 mer.

Jag har ett 290X nu och problemen du nämner existerar inte. Inget elände att spela här inte.

Återigen, då hade du ett kort med referenskylaren och ja, ett 290X med den kylaren låter, men det är kylarens fel...inte kortet i sig. Viktigt att hålla isär de två! Har man en eftermarknadskylare som han, och även jag har på mitt 290X, existerar inte de problemen du snackar om helt enkelt. När jag sitter och spelar säg...Battlefield 4 jobbar både CPU och GPU på mer eller mindre 100% båda två...det är ljummen luft som blåser ut på baksidan. Så du måste ha dålig ventilation till ditt chassi om du nästan bränner dig på den luften, alternativt så är du känslig, vad vet jag

Att han kanske skulle köpt kortet under vinterhalvåret och att det nu med våren skulle göra denna sjuka förändring ser jag som helt osannolikt och med tanke på att han löste problemet genom att byta kylpastan verkar det som så har vi ju svart på vitt att det inte var problemet dessutom.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Jag har ett 290X nu och problemen du nämner existerar inte. Inget elände att spela här inte.

Återigen, då hade du ett kort med referenskylaren och ja, ett 290X med den kylaren låter, men det är kylarens fel...inte kortet i sig. Viktigt att hålla isär de två! Har man en eftermarknadskylare som han, och även jag har på mitt 290X, existerar inte de problemen du snackar om helt enkelt. När jag sitter och spelar säg...Battlefield 4 jobbar både CPU och GPU på mer eller mindre 100% båda två...det är ljummen luft som blåser ut på baksidan. Så du måste ha dålig ventilation till ditt chassi om du nästan bränner dig på den luften, alternativt så är du känslig, vad vet jag

Att han kanske skulle köpt kortet under vinterhalvåret och att det nu med våren skulle göra denna sjuka förändring ser jag som helt osannolikt och med tanke på att han löste problemet genom att byta kylpastan verkar det som så har vi ju svart på vitt att det inte var problemet dessutom.

Hade DCUII kylaren på mitt R9 290X.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Han kanske köpte kortet på vinterhalvåret? Nu ökar värmen och komponenterna ökas med den räkna med 10-15c värmare dator nu till våren.

Jag har haft ett R9 290X och vet vilket elände det är att spela med de kortet...patetiskt, som att ha en hårfön i datorn..man bränner ju sig på luften som blåses ut ur datorn..

Nästa AMD kort jag köper ska vara Fury eller Polaris..Då AMD verkar kunna DX12 mer.

Tänkte bara inflika att jag köpte kortet i maj för två år sedan, samt att jag har mer eller mindre stabil temperatur inomhus. (Skiljer kanske 2-3 grader mellan vinter och sommar.)

Och som Zemlan påpekar så har jag Sapphires Tri-X-kylare, som är en av de bättre tredjepartskylarna till 290.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd

Tänkte på det, hur mycket damm är det under fläktbladen? Där kan samlas mycket damm som försämrar fläktarnas effektivitet på att pressa luft.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Tänkte på det, hur mycket damm är det under fläktbladen? Där kan samlas mycket damm som försämrar fläktarnas effektivitet på att pressa luft.

Alltså... Inte för att vara sån, men jag undrar lite om du har läst trådstarten? Står att jag blåste rent datorn på damm där.

Men problemet är ju hur som helst löst. Det var troligen bara kylpastan som började bli kass. (Även om jag kan tycka det är skumt att det inte blev bättre första gången jag bytte.)

Hursomhelst så blåser jag rent datorn ett par gånger i året med tryckluft, och har filter på alla insug. Så det blir inte så värst med damm i den.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neroth:

Alltså... Inte för att vara sån, men jag undrar lite om du har läst trådstarten? Står att jag blåste rent datorn på damm där.

Men problemet är ju hur som helst löst. Det var troligen bara kylpastan som började bli kass. (Även om jag kan tycka det är skumt att det inte blev bättre första gången jag bytte.)

Hursomhelst så blåser jag rent datorn ett par gånger i året med tryckluft, och har filter på alla insug. Så det blir inte så värst med damm i den.

Klart, det jag menar är damm som är fastklistrat under fläktbladet, sånt man måste ta bort kåpan för att få bort, inget tryckluft kan ta bort det där under om det är inbegat

På min Windforce kylare så fick jag fete mycket damm på fläktbladen som inte gick bort av tryckluft, jag fick ta bort fläktkåpan och rengöra med en pensel.

Annars skicka in kortet och se om de fortfarande har samma fel.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Han kanske köpte kortet på vinterhalvåret? Nu ökar värmen och komponenterna ökas med den räkna med 10-15c värmare dator nu till våren.

Jag har haft ett R9 290X och vet vilket elände det är att spela med de kortet...patetiskt, som att ha en hårfön i datorn..man bränner ju sig på luften som blåses ut ur datorn..

Nästa AMD kort jag köper ska vara Fury eller Polaris..Då AMD verkar kunna DX12 mer.

Får du 10-15 grader varmare dator behöver du antingen dammsuga eller skaffa en AC :). Att få en sån stor tempökning för att det blir sommar kan knappast räknas som normalt då det skulle innebära en tempökning med 7-12 grader i innetemp. Är det normalt hos vissa så lider jag med er, jag kan fan inte sova om det är varmare än 22 i sovrummet

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Klart, det jag menar är damm som är fastklistrat under fläktbladet, sånt man måste ta bort kåpan för att få bort, inget tryckluft kan ta bort det där under om det är inbegat

På min Windforce kylare så fick jag fete mycket damm på fläktbladen som inte gick bort av tryckluft, jag fick ta bort fläktkåpan och rengöra med en pensel.

Annars skicka in kortet och se om de fortfarande har samma fel.

Rengör datorn några gånger per år, samt har filter på alla insug, så det blir aldrig någon uppbyggnad av damm i den.

Garantin är dock förbrukad, eftersom jag plockade av kylaren.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever