Slippa dubbla routers - spärra vissa IP för DHCP, hur gör jag?

Permalänk

Slippa dubbla routers - spärra vissa IP för DHCP, hur gör jag?

Såg detta inlägg i en gammal tråd:

Skrivet av Hamannoid:

Du kan prova med att ändra omfånget på dhcp på routern så du lämnar plats till några adresser som inte kan bli utdelade, och sätta en av dessa adresser som statisk ip på datorn.

Exakt så vill jag göra - så jag slipper dubbla routers.

Idag kör jag utan DHCP på router 1 för att få mina 10 unika IP-adresser från Bahnhof. Router 2 kör jag med DHCP för alla övriga datorer/telefoner/whatever som får dela på en IP-adress (den 10:e).

I routern kan jag ändra "IP Pool Starting Address" från default 192.168.1.2 - till t.ex 192.168.1.11, då har jag 9 platser/datorer som kan köras utan DHCP.

Om jag ställer in statiskt ip på dessa 9 datorer (192.168.1.2 till 192.168.1.10) kommer dessa datorer att få IP direkt från Bahnhof istället för routern?

Tänker jag rätt nu? Behöver jag göra något mer?

Dessa inställningar finns också i routern:

Enable Manual Assignment Yes No

Manually Assigned IP around the DHCP list(list limit:32)

Behöver jag lägga till Mac och IP där för de 9 datorerna?

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte jag vad du har för avtal, men det låter konstigt om du skulle få 10 publika IP:n av Bahnhof.

de som du sagt, 192.168.1.2->.11 är ju troligtis vanliga, NAT:ade adresser där du skulle kunna ställt in .2 till .255 istället för att få fler.

ställer du in statiskt IP på 9 datorer får de inte IP från någonting, du har ju ställt in den själv.
Men ja, du kan sätta ditt DHCP-spann på t.ex. 20->250 och sätta statiska IP:n 2-10 på 9 datorer om du vill.

Jag är mest fundersam på vad du vill ha egentligen? din konfiguration idag verkar konstig.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av thebandit:

Såg detta inlägg i en gammal tråd:

Exakt så vill jag göra - så jag slipper dubbla routers.

Idag kör jag utan DHCP på router 1 för att få mina 10 unika IP-adresser från Bahnhof. Router 2 kör jag med DHCP för alla övriga datorer/telefoner/whatever som får dela på en IP-adress (den 10:e).

I routern kan jag ändra "IP Pool Starting Address" från default 192.168.1.2 - till t.ex 192.168.1.11, då har jag 9 platser/datorer som kan köras utan DHCP.

Om jag ställer in statiskt ip på dessa 9 datorer (192.168.1.2 till 192.168.1.10) kommer dessa datorer att få IP direkt från Bahnhof istället för routern?

Tänker jag rätt nu? Behöver jag göra något mer?

Dessa inställningar finns också i routern:

Enable Manual Assignment Yes No

Manually Assigned IP around the DHCP list(list limit:32)

Behöver jag lägga till Mac och IP där för de 9 datorerna?

192.168.1.2-10, dessa får du knappast av banhof?

Vill du ha statiskt på makiner, gå in i datorn, sätt statiskt ip , gateway och dns.
Sen ändrar du dhcp spannet i routern de är anslutna till så att de inte har de adresser du satt statiskt.

Permalänk
Skrivet av Otur:

Nu vet ju inte jag vad du har för avtal, men det låter konstigt om du skulle få 10 publika IP:n av Bahnhof.

Jag är mest fundersam på vad du vill ha egentligen? din konfiguration idag verkar konstig.

Ett 10 år gammalt avtal med Bahnhof i stadsnätet, dom ger bara en publik IP nu för tiden. Jag behöver alla unika adresser för att ingen utomstående ska kunna länka samman datorerna vid en första titt (irrelevant varför).

Skrivet av Otur:

de som du sagt, 192.168.1.2->.11 är ju troligtis vanliga, NAT:ade adresser där du skulle kunna ställt in .2 till .255 istället för att få fler.

Förstår inte riktigt vad du menar här...

Skrivet av Otur:

ställer du in statiskt IP på 9 datorer får de inte IP från någonting, du har ju ställt in den själv.
Men ja, du kan sätta ditt DHCP-spann på t.ex. 20->250 och sätta statiska IP:n 2-10 på 9 datorer om du vill.

Jag menar alltså externt IP från Bahnhof, om det kommer att fungera?

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

192.168.1.2-10, dessa får du knappast av banhof?

Vill du ha statiskt på makiner, gå in i datorn, sätt statiskt ip , gateway och dns.
Sen ändrar du dhcp spannet i routern de är anslutna till så att de inte har de adresser du satt statiskt.

Nej, självklart inte. Men det har jag väl inte skrivit heller?

Ja, det är exakt så jag tänker, vet inte om jag var otydlig i min beskrivning.

Permalänk
Skrivet av thebandit:

Nej, självklart inte. Men det har jag väl inte skrivit heller?

Ja, det är exakt så jag tänker, vet inte om jag var otydlig i min beskrivning.

Men vad har din router för ip? Är den i samma subnät som de 10 adresser du får?

Permalänk
Medlem

Lättast är att ställa in i router vilka ip som ska vara fasta. Routern använder då dina datorers mac adresser för att känna igen vilka som ska ha static.
Då slipper du gå till varje dator och ändra om från dhcp till static.
Sedan kan du använda portar för att spärra tillgång till internet på datorer du vill ha spärrat.
Du kan också använda dig av subnetting . 255.255.255.240 gör så att du kan ha 14datorer i varje subnet. dvs första subnet blir . 192.168.0.0 - 192.168.0.14 och då kan du skapa 16st subnär med 15 datorer i .

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Skrivet av Lady:

Lättast är att ställa in i router vilka ip som ska vara fasta. Routern använder då dina datorers mac adresser för att känna igen vilka som ska ha static.
Då slipper du gå till varje dator och ändra om från dhcp till static.
Sedan kan du använda portar för att spärra tillgång till internet på datorer du vill ha spärrat.
Du kan också använda dig av subnetting . 255.255.255.240 gör så att du kan ha 14datorer i varje subnet. dvs första subnet blir . 192.168.0.0 - 192.168.0.14 och då kan du skapa 16st subnär med 15 datorer i .

Fast skall han nat:a övriga på 1 specifikt IP får han ställa NAT manuellt.
Och DHCP reservation i router är inte alltid pålitligt i sådana man får av ISP. Vet många fall när detta bara glöms/försvinner i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Såg detta inlägg i en gammal tråd:

Exakt så vill jag göra - så jag slipper dubbla routers.

Idag kör jag utan DHCP på router 1 för att få mina 10 unika IP-adresser från Bahnhof. Router 2 kör jag med DHCP för alla övriga datorer/telefoner/whatever som får dela på en IP-adress (den 10:e).

I routern kan jag ändra "IP Pool Starting Address" från default 192.168.1.2 - till t.ex 192.168.1.11, då har jag 9 platser/datorer som kan köras utan DHCP.

Om jag ställer in statiskt ip på dessa 9 datorer (192.168.1.2 till 192.168.1.10) kommer dessa datorer att få IP direkt från Bahnhof istället för routern?

Tänker jag rätt nu? Behöver jag göra något mer?

Dessa inställningar finns också i routern:

Enable Manual Assignment Yes No

Manually Assigned IP around the DHCP list(list limit:32)

Behöver jag lägga till Mac och IP där för de 9 datorerna?

Då du har 2 routrar gissar jag på att du har 2+ portar i första routern och då krävs det bara att den är tillräckligt intelligent för att köra dhcp-relay till port 1 och dhcp-server/NAt till port 2.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska inte ha 2 routrar utan bör använda en switch (>16 portar ?) före första routern, till den switchen ansluter du de 9 servrar som ska ha publikt ip samt routerns wanport, på routerns lansida ansluter du sedan övriga klienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får du 10 statiska eller 10 dynamiska IP-adresser från Bahnhof?

Ge faan i en router och skaffa en switch istället, för att minska krångelfaktorn. Problem solved.

Vill du ha något spexigare så fixa en pfsense-maskin (eller en router med som kör DD-WRT - jag tror du kan göra liknande där), där du sätter upp ett interface som en transparent brandvägg mot dina servrar/public-facing-maskiner och ett interface som du kör NATa på. Har satt upp det så på jobbet.

/Z

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte ha 2 routrar utan bör använda en switch (>16 portar ?) före första routern, till den switchen ansluter du de 9 servrar som ska ha publikt ip samt routerns wanport, på routerns lansida ansluter du sedan övriga klienter.

Skrivet av zyberzero:

Får du 10 statiska eller 10 dynamiska IP-adresser från Bahnhof?

Ge faan i en router och skaffa en switch istället, för att minska krångelfaktorn. Problem solved.

Vill du ha något spexigare så fixa en pfsense-maskin (eller en router med som kör DD-WRT - jag tror du kan göra liknande där), där du sätter upp ett interface som en transparent brandvägg mot dina servrar/public-facing-maskiner och ett interface som du kör NATa på. Har satt upp det så på jobbet.

/Z

Med en switch flyttar han dock över brandväggsbiten på varje maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Med en switch flyttar han dock över brandväggsbiten på varje maskin.

Men har han publika IP adresser, hur är det tänkt att blandas med privata IP adresser i sådana fall? Problemet med bredbandsroutrar är att de är extremt begränsade i funktion och man han inte hålla på med två olika IP-nät hur lätt som helst. Då får han nog gå på en Ubiquit Edgerouter, PFSense eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Men vad har din router för ip? Är den i samma subnät som de 10 adresser du får?

Inte den blekaste. Stänger jag av DHCP så kan jag inte ens hitta routern (det är så jag har nu).

Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte ha 2 routrar utan bör använda en switch (>16 portar ?) före första routern, till den switchen ansluter du de 9 servrar som ska ha publikt ip samt routerns wanport, på routerns lansida ansluter du sedan övriga klienter.

Fast jag kör ju första routern som en switch - men tanken är att slippa två stycken enheter och kunna köra med bara en.

Och jag kör allt trådlöst, så antal portar spelar ingen roll.

Skrivet av zyberzero:

Får du 10 statiska eller 10 dynamiska IP-adresser från Bahnhof?

Ge faan i en router och skaffa en switch istället, för att minska krångelfaktorn. Problem solved.

Vill du ha något spexigare så fixa en pfsense-maskin (eller en router med som kör DD-WRT - jag tror du kan göra liknande där), där du sätter upp ett interface som en transparent brandvägg mot dina servrar/public-facing-maskiner och ett interface som du kör NATa på. Har satt upp det så på jobbet.

/Z

Dynamiska tror jag, men dom ändras aldrig.

Vill ju slippa ha två enheter.

Resten var rena grekiskan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Inte den blekaste. Stänger jag av DHCP så kan jag inte ens hitta routern (det är så jag har nu).

Fast jag kör ju första routern som en switch - men tanken är att slippa två stycken enheter och kunna köra med bara en.

Och jag kör allt trådlöst, så antal portar spelar ingen roll.

Dynamiska tror jag, men dom ändras aldrig.

Vill ju slippa ha två enheter.

Resten var rena grekiskan för mig.

är dom 9 specifika ip-adresserna viktiga för dig eller vill du bara använda alla din ip-adresser för att särskilja maskiner generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Men har han publika IP adresser, hur är det tänkt att blandas med privata IP adresser i sådana fall? Problemet med bredbandsroutrar är att de är extremt begränsade i funktion och man han inte hålla på med två olika IP-nät hur lätt som helst. Då får han nog gå på en Ubiquit Edgerouter, PFSense eller liknande.

Självklart får man skaffa don efter uppgift om den pryl man har inte går att omforma till korrekt don.

Hittade en guide som tyder på att den troligen går att lösa med en 350 kr d-link och dd-wrt t ex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aluser:

Självklart får man skaffa don efter uppgift om den pryl man har inte går att omforma till korrekt don.

Hittade en guide som tyder på att den troligen går att lösa med en 350 kr d-link och dd-wrt t ex.

Jag tvivlar på att det fungerar så eftersom det tydligen ska vara trådlöst också, då behöver man 2 ap eller en ap med stöd för vlan och så tillkommer frågan om det ska finnas intern kommunikation mellan vlanen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av aluser:

är dom 9 specifika ip-adresserna viktiga för dig eller vill du bara använda alla din ip-adresser för att särskilja maskiner generellt

Dom är viktiga på så sätt att det ska inte synas utifrån att IP-adresserna kommer från samma ställe. Samma IP-spann blir det ju ändå, men det går inte att göra så mycket åt.

Permalänk
Medlem

Jag hajar nästan ingenting...
Du har alltså en router med 9 lan portar som du egentligen använder som en switch?

Men du vill stoppa alla dessa 9 kablar i den andra routern för stt slipp dessa?

Det absolut enklaste är att:

Ha en switch med minst 11 portar. Koppla Bahnhof inkommande i en port, dina 9 andra datorer + routern i resten av portarna.

Jah förstår inte var som skulle bli bättre av att du gör dig av med "routern" utan DHCP, eftersom du då ändå måste ha en switch i den andra routern för att fördela till dina 9 maskiner...
Såvida du inte sitter på routers med minst 10 portar på, men då undrar jag varför du ställer frågan från början

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

TS - kan du inte rita lite snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

TS - kan du inte rita lite snabbt

Vad @thebandit kör nu är förmodligen följande:

Bahnhof kopplat trådbundet till Router 1, Router 2 kopplad trådbundet till Router 1.
Router 1: Bryggat läge. Både trådlösa klienter och Router 2 får därmed IP från Bahnhof direkt.
Router 2: Plockar upp en IP-adress och NAT:ar med den som front. Kör DHCP för klienterna bakom NAT:en som får lokala IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Vad @thebandit kör nu är förmodligen följande:

Bahnhof kopplat trådbundet till Router 1, Router 2 kopplad trådbundet till Router 1.
Router 1: Bryggat läge. Både trådlösa klienter och Router 2 får därmed IP från Bahnhof direkt.
Router 2: Plockar upp en IP-adress och NAT:ar med den som front. Kör DHCP för klienterna bakom NAT:en som får lokala IP.

Varför kallar du den första switchen för router1? Det är ju en switch.
Inte undra på att man blir förvirrad.

Du behöver en switch, en (1) router och en accesspunkt.
Till switchen kopplar du dels en router (med NAT), dels en accesspunkt (för wifi publik ip) och dels de datorer som ska få en publik ip.
Till routern kopplar du övrig utrustning.

Edit: du kan om du vill och vet hur du gör göra om din router1 till en kombinerad switch och accesspunkt. Det gör du förenklat genom att stänga av dhcp och endast använda LAN-portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Varför kallar du den första switchen för router1? Det är ju en switch.
Inte undra på att man blir förvirrad.

Du behöver en switch, en (1) router och en accesspunkt.
Till switchen kopplar du dels en router (med NAT), dels en accesspunkt (för wifi publik ip) och dels de datorer som ska få en publik ip.
Till routern kopplar du övrig utrustning.

Edit: du kan om du vill och vet hur du gör göra om din router1 till en kombinerad switch och accesspunkt. Det gör du förenklat genom att stänga av dhcp och endast använda LAN-portarna.

Det jag _tror_ TS vill gör är att bara ha en router, men att ha den såpass avancerad att den -både- kan köra bridge och nat, fast på olika portar.

(internet) ->(WAN) (router) -> (LANport1: bridge mot nätet) (LANport 2: dhcp/nat)

Detta -skulle- vara en besparing om man t ex kör en virtuell miljö på port 1, då man eliminerar behovet av en switch.
Men, om man ändå måste stoppa en switch i LAN1 så kan man ju likaväl stoppa switchen innan och slippa skyffla all den trafiken genom routern.

Men som sagt, jag är förvirrad av hela setupen. TS snackar ju om 9 datorer(?)...
Redan det är ju en rätt extrem setup... Misstänker att detta eventuellt är virtualiserat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thebandit:

Och jag kör allt trådlöst, så antal portar spelar ingen roll.

Skrivet av BasseBaba:

Men som sagt, jag är förvirrad av hela setupen. TS snackar ju om 9 datorer(?)...
Redan det är ju en rätt extrem setup... Misstänker att detta eventuellt är virtualiserat?

Jag tvivlar på att det rör sig om något som har med servrar att göra och det trådlösa ställer hursomhelst till det lite extra så jag har svårt att förstå hur en del av förslagen ska kunna fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fourbyfour:

Vad @thebandit kör nu är förmodligen följande:

Bahnhof kopplat trådbundet till Router 1, Router 2 kopplad trådbundet till Router 1.
Router 1: Bryggat läge. Både trådlösa klienter och Router 2 får därmed IP från Bahnhof direkt.
Router 2: Plockar upp en IP-adress och NAT:ar med den som front. Kör DHCP för klienterna bakom NAT:en som får lokala IP.

Ja!

Jag har 8 fysiska datorer som får IP direkt från Bahnhof genom Router1 trådlöst (med DHCP avstängt).

Router2 kopplad till LAN-port på Router1, alla övriga datorer/telefoner kopplar upp sig till Router2's trådlösa nät och delar därmed på samma externa IP.

Router2 "stjäl" en publik IP från Bahnhof, om den elimineras ur processen så kan jag ansluta en nionde fysisk dator till Router1's trådlösa närverk och få ännu en unik extern IP.

Det enda jag vill är alltså att kunna utesluta Router2 och köra Router1 som en "kombinerad" router/switch. Frågan är alltså om det går över huvud taget genom att ta bort vissa interna IP inom spannet som routern delar ut - ändra från IP start 192.168.1.2 till t.ex IP start 192.168.1.11 i routern - och sedan sätta statiska IP'n 192.168.1.2 - 192.168.1.10 på de 9 datorer som jag vill ska ha IP direkt från Bahnhof.

Routern är en ASUS RT-N56U förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebandit:

Ja!

Jag har 8 fysiska datorer som får IP direkt från Bahnhof genom Router1 trådlöst (med DHCP avstängt).

Router2 kopplad till LAN-port på Router1, alla övriga datorer/telefoner kopplar upp sig till Router2's trådlösa nät och delar därmed på samma externa IP.

Router2 "stjäl" en publik IP från Bahnhof, om den elimineras ur processen så kan jag ansluta en nionde fysisk dator till Router1's trådlösa närverk och få ännu en unik extern IP.

Det enda jag vill är alltså att kunna utesluta Router2 och köra Router1 som en "kombinerad" router/switch. Frågan är alltså om det går över huvud taget genom att ta bort vissa interna IP inom spannet som routern delar ut - ändra från IP start 192.168.1.2 till t.ex IP start 192.168.1.11 i routern - och sedan sätta statiska IP'n 192.168.1.2 - 192.168.1.10 på de 9 datorer som jag vill ska ha IP direkt från Bahnhof.

Routern är en ASUS RT-N56U förresten.

För att router2 ska kunna fungera så måste den ha en ip-adress på WAN.
Eller menar du att den tar två publika ip-adresser?
Och vad har dess dhcp med det hela att göra?

Då tar vi det igen:
I inkommande bredbandsuttag ansluter du en switch.
I switchen ansluter du vad du kallar router2 - den kommer att ta en publik ip.
I switchen ansluter du även en accesspunkt - den kommer inte att ta en ip om du konfigurerar dess ip statiskt.
I switchen ansluter du även datorer via kabel.

Du får en lösning där din router2 tar en publik ip och där övriga 9 publika kan användas för datorer som ansluts till switch eller accesspunkt.

Edit: eller är det så att din switch (det du kallar router1) tar en publik ip? Isf har du kopplat in den fel, du ska inte ansluta något i dess WAN-port.

Permalänk
Skrivet av thebandit:

Ja!

Jag har 8 fysiska datorer som får IP direkt från Bahnhof genom Router1 trådlöst (med DHCP avstängt).

Router2 kopplad till LAN-port på Router1, alla övriga datorer/telefoner kopplar upp sig till Router2's trådlösa nät och delar därmed på samma externa IP.

Router2 "stjäl" en publik IP från Bahnhof, om den elimineras ur processen så kan jag ansluta en nionde fysisk dator till Router1's trådlösa närverk och få ännu en unik extern IP.

Det enda jag vill är alltså att kunna utesluta Router2 och köra Router1 som en "kombinerad" router/switch. Frågan är alltså om det går över huvud taget genom att ta bort vissa interna IP inom spannet som routern delar ut - ändra från IP start 192.168.1.2 till t.ex IP start 192.168.1.11 i routern - och sedan sätta statiska IP'n 192.168.1.2 - 192.168.1.10 på de 9 datorer som jag vill ska ha IP direkt från Bahnhof.

Routern är en ASUS RT-N56U förresten.

Jag vet inte om detta är något man kan åstadkomma med en hemma router. Med en managerbar Cisco router hade man löst de relativt enkelt.

Ett alt är ju om din router kan ha ett guestnät? Och köra de övriga på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av madtop:

För att router2 ska kunna fungera så måste den ha en ip-adress på WAN.
Eller menar du att den tar två publika ip-adresser?
Och vad har dess dhcp med det hela att göra?

Då tar vi det igen:
I inkommande bredbandsuttag ansluter du en switch.
I switchen ansluter du vad du kallar router2 - den kommer att ta en publik ip.
I switchen ansluter du även en accesspunkt - den kommer inte att ta en ip om du konfigurerar dess ip statiskt.
I switchen ansluter du även datorer via kabel.

Du får en lösning där din router2 tar en publik ip och där övriga 9 publika kan användas för datorer som ansluts till switch eller accesspunkt.

Edit: eller är det så att din switch (det du kallar router1) tar en publik ip? Isf har du kopplat in den fel, du ska inte ansluta något i dess WAN-port.

Jo detta funkar.fint, undrar dock om de bara är för att frigöra en till publik eller ha mindre utrustning.

Sen så är de ju en router så länge som han inte går in och stänger av routing funktion, bara slå av dhcp gör de inte till en switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thebandit:

Ja!

Jag har 8 fysiska datorer som får IP direkt från Bahnhof genom Router1 trådlöst (med DHCP avstängt).

Router2 kopplad till LAN-port på Router1, alla övriga datorer/telefoner kopplar upp sig till Router2's trådlösa nät och delar därmed på samma externa IP.

Router2 "stjäl" en publik IP från Bahnhof, om den elimineras ur processen så kan jag ansluta en nionde fysisk dator till Router1's trådlösa närverk och få ännu en unik extern IP.

Det enda jag vill är alltså att kunna utesluta Router2 och köra Router1 som en "kombinerad" router/switch. Frågan är alltså om det går över huvud taget genom att ta bort vissa interna IP inom spannet som routern delar ut - ändra från IP start 192.168.1.2 till t.ex IP start 192.168.1.11 i routern - och sedan sätta statiska IP'n 192.168.1.2 - 192.168.1.10 på de 9 datorer som jag vill ska ha IP direkt från Bahnhof.

Routern är en ASUS RT-N56U förresten.

Ta ett foto och lägg upp här hur du kopplat allting. Se bara till att täcka över eventuella lösenord innan du lägger upp nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av madtop:

För att router2 ska kunna fungera så måste den ha en ip-adress på WAN.
Eller menar du att den tar två publika ip-adresser?
Och vad har dess dhcp med det hela att göra?

Då tar vi det igen:
I inkommande bredbandsuttag ansluter du en switch.
I switchen ansluter du vad du kallar router2 - den kommer att ta en publik ip.
I switchen ansluter du även en accesspunkt - den kommer inte att ta en ip om du konfigurerar dess ip statiskt.
I switchen ansluter du även datorer via kabel.

Du får en lösning där din router2 tar en publik ip och där övriga 9 publika kan användas för datorer som ansluts till switch eller accesspunkt.

Edit: eller är det så att din switch (det du kallar router1) tar en publik ip? Isf har du kopplat in den fel, du ska inte ansluta något i dess WAN-port.

Att jag nämner DHCP är för att jag är tvungen att stänga av den funktionen på Router1 för att kunna få mina 10 publika IP.

Jag vill slippa två enheter av estetiska skäl, en switch + en router är lika illa som två routers. Ett plus är också att jag skulle få loss den publika IP som Router2 tar (eller - jag TROR att det är Router2 som tar den. När jag har två routers inkopplade efter varandra med DHCP avstängt på den första så kommer jag till Bahnhofs sida: http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi och måste offra en publik IP för att aktivera Router2).

Just nu har jag 8 olika datorer som får var sin publik IP (uppkopplade till Router1's nätverk)
Sen har vi flera andra datorer/telefoner/chromecast/whatever som delar på samma publika IP (uppkopplade till Router2's nätverk)
Den tionde publika IP'n togs av Router2 när jag kopplade in den på Router1's LAN-port.

8+1+1 = 10.

Skulle en switch inkopplad före Router2 göra att Router2 inte behöver aktiveras hos Bahnhof och tilldelas publikt IP? I så fall skulle det vara en hyfsat bra lösning. Finns det trådlösa switchar där man kan skapa trådlösa nätverk?

Skrivet av Rugbyspelaren:

Jag vet inte om detta är något man kan åstadkomma med en hemma router. Med en managerbar Cisco router hade man löst de relativt enkelt.

Ett alt är ju om din router kan ha ett guestnät? Och köra de övriga på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inget guestnet...

Skrivet av Lossitallet:

Ta ett foto och lägg upp här hur du kopplat allting. Se bara till att täcka över eventuella lösenord innan du lägger upp nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Foto? Menar du en printscreen? På vad? Router1 kan jag inte logga in (eller ens hitta) efter att ha slagit av DHCP.

Jag tyckte min senaste beskrivning var ganska bra...