Amazon lanserar kostnadsfri spelmotor

Permalänk
Melding Plague

Amazon lanserar kostnadsfri spelmotor

De stora spelmotorerna på marknaden får konkurrens av ett gratisalternativ från Amazon, som nu introducerar Cryengine-baserade Lumberyard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om spelmotorn är kostnadsfri har licensieringen vissa begränsningar, som att den inte får användas i militära eller medicinska tillämpningar.

finner denna lite konstig, varför är det så?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

finner denna lite konstig, varför är det så?

Det finns förstora pengar i de branscherna. Inget de vill ge bort till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut! Tänker mig fortfarande Amazon som en postorderfirma främst men de har ju även sitt moln och sin streamingtjänst och då är det ju inte konstigt att man hoppar på speltåget. Undrar vilken del av verksamheten de tjänar mest pengar på...

Ang medicinska; kanske handlar om att minimera risken för skadestånd. Tänk er att någon bygger en kirurgisimulator för utbildningssyfte där levern och hjärtat bytt plats och en kirurg sedan opererat efter vad han lärde sig i simulatorn och patienten dör. Då kan man ju stämma Amazon om man är sjukt långsökt och helt imbecil, som amerikanerna ju ofta är när det handlar om stämningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Man blir ju lite nyfiken på businessmodellen. Var kommer pengarna in för det här?
Måste spelen publiceras på amazons försäljningsplattformar? Eller är det andel på försäljningen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

finner denna lite konstig, varför är det så?

Det kan vara så att det finns mycket pengar att hämta.

Alternativt är det så att de inte vill att motorn används till något kritiskt och de inte kan garantera stabilitet / felberäkningar eller dylikt.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Mjo jag med... kommer det bli reklam i spelen med tanke på att Amazon främst kopplas till postorder? Jag vet inte. Men det är en väldigt viktig fråga som tycks glömts bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min gissning är att de vill tjäna pengar på bredare användning utav AWS och Gamelift.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man blir ju lite nyfiken på businessmodellen. Var kommer pengarna in för det här?
Måste spelen publiceras på amazons försäljningsplattformar? Eller är det andel på försäljningen?

Ja, poängen är att spelen ska använda sig av Amazons moln, AWS, som kostar pengar, och att det ska underlätta för utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Testade motorn igår.. känns som cryengine fast reskin.. Inte en hit, det enda de gjort är i stortsett AWS och Twitch integration. De har bytt ut ScaleformUI till ett nytt custom.. som är värdelöst..

Dokumentationen är dålig (precis som med Cryteks motorer).

De har släppt det här alldeles för tidigt, 2/10, would not use.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ska bil kul att se om det kommer ut nå bra spel via denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det kan vara så att det finns mycket pengar att hämta.

Alternativt är det så att de inte vill att motorn används till något kritiskt och de inte kan garantera stabilitet / felberäkningar eller dylikt.

Jag tror på det sista. Militära och medicinska tillämpningar har mycket större krav på tillförlitlighet. De har väl inte klarat alla krav alternativt inte velat betala för certifiering mot sådana standarder. De vill inte riskera bli stämda på grund av att någon dör på grund av en bugg så då är det bättre att friskriva sig och säga att den inte är avsedd för detta.

Permalänk
Relik 📜

Observera dock att det finns ett undantag. I händelse av en epidemi där de döda vandrar på gatorna och vill äta mänskligt kött släpper klausulen om militära och medicinska tillämpningar, utan mjukvaran får användas fritt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Testade motorn igår.. känns som cryengine fast reskin.. Inte en hit, det enda de gjort är i stortsett AWS och Twitch integration. De har bytt ut ScaleformUI till ett nytt custom.. som är värdelöst..

Dokumentationen är dålig (precis som med Cryteks motorer).

De har släppt det här alldeles för tidigt, 2/10, would not use.

Jag vet inte om du la märke till att produkten inte är färdig. De är ju fortfarande i beta stadie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Observera dock att det finns ett undantag. I händelse av en epidemi där de döda vandrar på gatorna och vill äta mänskligt kött släpper klausulen om militära och medicinska tillämpningar, utan mjukvaran får användas fritt.

Åhhh fan??? Va tur! Det var ju en dealbreaker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Observera dock att det finns ett undantag. I händelse av en epidemi där de döda vandrar på gatorna och vill äta mänskligt kött släpper klausulen om militära och medicinska tillämpningar, utan mjukvaran får användas fritt.

Dödar varandra på gatorna? Yes!! Gratis här i Malmö! Wohoo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Observera dock att det finns ett undantag. I händelse av en epidemi där de döda vandrar på gatorna och vill äta mänskligt kött släpper klausulen om militära och medicinska tillämpningar, utan mjukvaran får användas fritt.

Det är ju tragiskt att detta ska behöva specificeras. Om zombieapokalypsen är nära förestående och en spelmotor med twitch-integration är den enda lösningen så får juridiken helt enkelt ta ett steg åt sidan. Lite bondvett måste man kunna förvänta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

10721a:
Ja.. de gick ut med det för tidigt.. Just nu är det skit.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror på det sista. Militära och medicinska tillämpningar har mycket större krav på tillförlitlighet. De har väl inte klarat alla krav alternativt inte velat betala för certifiering mot sådana standarder. De vill inte riskera bli stämda på grund av att någon dör på grund av en bugg så då är det bättre att friskriva sig och säga att den inte är avsedd för detta.

Knappast att det handlar om att Amazon kan stämmas. De hade kunnat skriva i licensen att koden levereras "as is" och att det är upp till användaren att riskera användningen.

Här har du ett exempel på en av de mest basic licenserna som finns (MIT license):

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of this software and associated documentation files (the "Software"), to deal in the Software without restriction, including without limitation the rights to use, copy, modify, merge, publish, distribute, sublicense, and/or sell copies of the Software, and to permit persons to whom the Software is furnished to do so, subject to the following conditions:

The above copyright notice and this permission notice shall be included in all copies or substantial portions of the Software.

THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO THE WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT. IN NO EVENT SHALL THE AUTHORS OR COPYRIGHT HOLDERS BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE SOFTWARE OR THE USE OR OTHER DEALINGS IN THE SOFTWARE.

TL;DR: Om Amazon vill så kan de skriva i lecensen att de inte kan stämmas pga användningen av mjukvaran. Går nåt snett så är det ditt fel för att du litade på mjukvaran när garanti saknades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Det är ju tragiskt att detta ska behöva specificeras. Om zombieapokalypsen är nära förestående och en spelmotor med twitch-integration är den enda lösningen så får juridiken helt enkelt ta ett steg åt sidan. Lite bondvett måste man kunna förvänta.

Jag hoppas du inser att dem la in det där som ett skämt med gratis PR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom räddar Crytek ifrån konkurs.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag hoppas du inser att dem la in det där som ett skämt med gratis PR.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du verkligen inte att det är rätt uppenbart att hen gjorde precis det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tycker du verkligen inte att det är rätt uppenbart att hen gjorde precis det?

Vid närmare tanke, definitivt. Har tyvärr hört/läst så mycket dumt att jag har svårt med Poes lag och faller oftast i gruppen som missar satir.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man blir ju lite nyfiken på businessmodellen. Var kommer pengarna in för det här?
Måste spelen publiceras på amazons försäljningsplattformar? Eller är det andel på försäljningen?

Kan tänka mig att dom säger 'använd vår motor, så delar vi intäkterna vid release'. Tänk dig om någon börjar göra ett indiespel och det slutar som minecraft. Profit, big profit!

P.S. 50sec in i videon. Kasst aim han har

Permalänk
Medlem

Varför är det gratis?

Är det måhända för att det inte går att sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför är det gratis?

Alternativa inkomst källor än ren avgift för mjukvaran.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av airhead:

Ser ju trevligt ut! Tänker mig fortfarande Amazon som en postorderfirma främst men de har ju även sitt moln och sin streamingtjänst och då är det ju inte konstigt att man hoppar på speltåget. Undrar vilken del av verksamheten de tjänar mest pengar på...

Ang medicinska; kanske handlar om att minimera risken för skadestånd. Tänk er att någon bygger en kirurgisimulator för utbildningssyfte där levern och hjärtat bytt plats och en kirurg sedan opererat efter vad han lärde sig i simulatorn och patienten dör. Då kan man ju stämma Amazon om man är sjukt långsökt och helt imbecil, som amerikanerna ju ofta är när det handlar om stämningar.

Tror det är enklare än så, levererar man beräkningskraft till den typ av verksamhet krävs speciella SLA:er och det ställs krav på var och hur data lagras. Dessutom vill man inte att någon smart typ ska missbruka den gratis beräkningskraft man kan få genom att använda spelmotorn då man genom AWS tjänar stora pengar på att sälja den till nämnda branscher. Helt enkelt en generell friskrivning. Tror inte man är rädd för att man som infrastruktursleverantör skulle bli stämda om tredjepart utvecklade en kirurgsimulator som sedan visade sig vara kass.

Permalänk
Medlem

Got it!!!
Will be doing a full review soon

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/