Vet att jag fick göra så iaf när jag hade en produkt som var defekt och garantin gått ut. Butiken vägrade göra något, då deras påtvingade 6 mån och även frivilliga (ytterligare 6 mån) garantitid hade gått ut.
Om det nu inte är så, då behöver du nog förklara det för butikerna.
Troligen har du helt rätt i vad du säger om den biten, men verkligheten är tyvärr lite klurigare.
Ang tex TS produkt.
Hur ska du påvisa att du har använt produkten rätt?
Låt oss säga så här. Jag köper en ny SSD, efter 1 år så skriver jag den till döds och döda den så den tappar all SMART data och brickas. Hur vet du att det har skett? Eller tycker du att mitt bevis är nog "att den inte fungerar"?
Garantin garanterar att den ska fungera under en viss tid, felfritt. Reklamationsrätten är bara giltigt om där är något fel som funnits från grunden som gör att produkten oavsett användning aldrig kan ha haft en chans att hålla. Du måste mao göra mer än bara säga... "denna funkar inte"
Själv var jag tvungen att argumentera ett långt tag för att den hade bråkat sedan tidigt stadie. Datorn i fråga hade haft överhettningsproblem sedan tidig ålder och var inne på garantiärende redan efter 4 mån. Felet påstås då ha rättats till och jag fick tillbaka den.
När strax över 1år hade gått så började problemen återkomma, och så klart så fanns ingen garanti kvar. Det tog ca 3 mån bråkande och bla bevisande på att felet hade "rättats till" en gång tidigare, vilket uppenbarligen inte hade fungerat. Och att felet, som var identiskt med det, därför fanns redan från början.
Jag var tvungen att göra den vägen jag nämnde ovan, eftersom butiken vägrade göra något. Det hela slutade med att hela köpet hävdes efter många om och men, efter att jag kunde bevisa att felet fanns redan i tidigt stadie.
Allt detta står också i länken jag skrev förra gången.
Fel på varan – reklamation
Under de första sex månaderna efter köpet räknas felet som ursprungligt, om inte säljaren kan bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Mao, det täcker inte "nya fel". Dvs, om produkten fungerar felfritt i 1 år, garantin är 1 år, och efter 1,5 år så går något sönder så har du ingen reklamationsrätt. Om felet har funnits sedan tillverkningen, eller sedan garantitiden, då kan du reklamera den i "upp till 3 år" för just de felen. (Precis som jag gjorde ovan).
PS. Notera för övriga läsare, allt ovan gäller endast vid köp av vara från en svensk ÅF, inte privatpersoner mellan, begagnat eller utländska butiker.
Du kan kika på Elektronikbranschens hemsida för mer information om vad de anser ang ursprungligt fel. http://www.elektronikbranschen.se/for-medlemmar/ I dokumentet Reklamation inom 3 år 2013 (136 kB) står bland annat "Fel på fasta komponenter (ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag."
Det stämmer med det som jag har skrivit tidigare.
Skickades från m.sweclockers.com