Ska börja jobba på webbyrå - vilken dator?

Permalänk

Ska börja jobba på webbyrå - vilken dator?

Nu är det så att jag ska börja praktisera på en webbyrå och är i behov av en ny dator då min är totalt kass.
- Jag är ute efter en PC (never going MAC) med en IPS skärm då jag kommer jobba med frontend och design under början av min praktik innan jag börjar med backend och utveckling.
- Minst ska datorn ha 8gb i ram-minne för att klara av alla program.
- Jag värdesätter främst en IPS skärm, en bra processor och ett bra grafikkort. Sen kommer självklart batteritiden med det är inte viktigast.
- Budget är 10 000:-
- Jag har hittat en Lenovo laptop som låter bra men har fått rätt så mixade recensioner och det är därför jag vänder mig till er.
Vad tycker ni?
Har ni någon bättre dator i åtanke?
Vilken i så fall?
Finns det något annat jag bör kika på eller värdesätta istället?

( http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-lenovo-yoga-500-1... )

PS: Jag är rätt så dålig på vad som är bra i datorer dock har min research visat att jag ska kolla efter bra ram-minne, processor, grafikkort och en IPS skärm om jag inte väljer en MAC.

Permalänk
Medlem

webbyrå, då antar jag att du lär hålla på en hel del med photohop?
då skulle jag snarare lägga kraft på att försöka hitta en skärm med så bra color correction som möjligt och som kan visa aRGB i så hög procent som möjligt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

får du ingen dator av praktiken?

vet inget om modellen du länkar men lenovo brukar vara okej. jag har en lenovo thinkpad w550s som sekundär jobbdator, mkt nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla efter en dator med SSD, eller iaf räkna med en sådan i kalkylen, dator med bara HDD är rejält sega. Ska du ha datorn på en plats eller flytta den mycket då den behöver vara väldigt mobil?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Christley: Ja precis, lär bli en del photoshop. Den lenovon hade enligt vissa youtube reviews en bra skärm för RGB färger men läste på vissa ställen att den endast hade ca 65% och att en bra dator bör ha minst 85-90 % så jag känner mig helt borta.

Permalänk
Medlem

Får man inte lära sig sånt här i utbildningarna idag?

Känns ungefär som om en hantverkare skulle behöva be om hjälp att välja verktyg?

Kan inte stället du ska börja jobba på ge råd?

Enda jag kan säga är att 8gb minne känns i underkant.
Jag satte 32gb i min senaste laptop men vad ledsen över att det inte gick att trycka in 64

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom skärmen är viktig så kanske denna listan kan vara till hjälp:
http://www.notebookcheck.net/The-Best-Notebook-Displays-As-Re...

Permalänk

@kex: Tyvärr ingen från praktiken. Tack för svaret, vad tycker du om din dator? hur är skärmen och batteritiden?

Permalänk

@BasseBaba: haha jo de kan man undra. Tyvärr så ingick inte den delen i utbildningen utan de rekommenderade endast MAC-datorer när vi började eller en dator som klarar av photoshop. Skulle jag fråga mina lärare nu skulle de se ut som frågetecken då de inte heller vet vad en bra dator är haha. Med andra ord - inte världens bästa utbildning och man har nog lärt mig mer via google och stacksoverflow än i skolan men men

Permalänk
Medlem

@vetingenting
Skärmen är kanon. Jag arbetar med grafisk design och CAD program och till det är den utmärkt. Batteritiden vet jag inte direkt. Använder den bara på externa möten för att fjärrstyra den stationära jag har på kontoret. Ibland jobbar jag lite hemifrån eller på distans men tror aldrig batteriet varit under 50% för mig, så tyvärr ingen synpunkt där.

Lycka till med ditt datorletande!

Permalänk

@Helios: Tack ska kika på den

Permalänk

@kex: Tack för din feedback. Skönt att höra att CAD fungerar på den. Har en Toshiba nu och Solidworks har slutat fungera sedan uppdateringen till Windows 10 hehe. Nu ser framtiden lite ljusare ut!