Köpa ny gamingdator, vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

Köpa ny gamingdator, vad tror ni om denna?

Hejsan,

Ska nu införskaffa en ny burk, nu när gamla bettan efter 5 års trogen tjänst börjar ge upp..
Snurrade in på komplett.se och konfigurerade deras "Winter Gaming" paket lite..

Datorn kommer använda främst till spel, i dagsläget spelar jag spel såsom diablo 3, gta 5, fallout 4, och moddad Skyrim. Vill ha möjlighet att kunna lira spel i framtiden också.

Vill även kunna uppgradera hårdvaran i framtiden vid behov.

Hur ser detta ut tycker ni? min budget är kring 11k, nåt jag kan välja som är bättre för denna peng? kom gärna med förslag med vad som kan förbättras.

Tack på förhand

Corsair VS 650, 650W PSU

Intel Core i5-6600K Skylake

Akasa CPU Cooler AK-959CU

ASUS B150M-A, Socket-1151

Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB

ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB

Samsung SSD 850PRO 128GB

Seagate® Desktop SSHD 1TB

MS COA Win 10 Home Nordic

Permalänk
Medlem

@Korgel: Ser ut som moderkortet kör DDR3 men du har DDR4 i korgen?

Permalänk
Avstängd

Vad har du för psu och Chassi idag?

Jag hade kört på denna setup. Skylake tycker jag personligen inte är värd att köpa idag då du får likvärdig/bättre prestanda på devils canyon

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9134535/2016-02-09

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Snorren: moderkortet i setupen är : ASUS B150M-A, Socket-1151 Moderkort, mATX, B150, DDR4, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA,DVI,HDM

Permalänk
Medlem

@Neonodia: det är ett färdigt paket som jag bara bytt ut vissa delar ifrån. fullständig specc är :

Microsoft OEM Wired Desktop 400

Komplett 200R Midi Tower Svart

Corsair VS 650, 650W PSU

Intel Core i5-6600K Skylake

Akasa CPU Cooler AK-959CU

ASUS B150M-A, Socket-1151

Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB

ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB

Samsung SSD 850PRO 128GB

Seagate® Desktop SSHD 1TB

MS COA Win 10 Home Nordic

Stötsäker kartong

SteelSeries QcK mousemat

Garanti 3 års inskicksgaranti

Saxat från kundvagnen.

Permalänk
Avstängd

@Korgel

OK, Ja personligen så hade jag kört på min setup, om du inte behöver den extra 1 tb så skulle jag tagit bort den och använt delar jag redan har. Om din dator har ett chassi och psu som går att återanvända så hade jag också gjort det om man för övrigt är nöjd.

Som sagt så om du kör på haswell arch, med den setupen som jag lagt upp så är jag tämligen säker på att du kommer att kunna spela på ytterligare 5 år till utan att bli missnöjd..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgel:

Hejsan,

Ska nu införskaffa en ny burk, nu när gamla bettan efter 5 års trogen tjänst börjar ge upp..
Snurrade in på komplett.se och konfigurerade deras "Winter Gaming" paket lite..

Datorn kommer använda främst till spel, i dagsläget spelar jag spel såsom diablo 3, gta 5, fallout 4, och moddad Skyrim. Vill ha möjlighet att kunna lira spel i framtiden också.

Vill även kunna uppgradera hårdvaran i framtiden vid behov.

Hur ser detta ut tycker ni? min budget är kring 11k, nåt jag kan välja som är bättre för denna peng? kom gärna med förslag med vad som kan förbättras.

Tack på förhand

Corsair VS 650, 650W PSU

Intel Core i5-6600K Skylake

Akasa CPU Cooler AK-959CU

ASUS B150M-A, Socket-1151

Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB

ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB

Samsung SSD 850PRO 128GB

Seagate® Desktop SSHD 1TB

MS COA Win 10 Home Nordic

Skapa en kundvagn och länka, det blir mycket lättare då för alla.
* Varför bara SSD på 128GB? Skulle ha tagit 250GB
* Skulle hoppa SSHD och tagit en vanlig HDD
* Varför en K-processor men bara ett B-moderkort?
* Corsair VS-serie är mer "home & office" än gaming.....

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Först å främst tack för svar! är inte ute efter att bygga ihop nåt själv, då kunskapen inte riktigt finns och inte heller tid och lust att ta mig an det

Letar alltså efter ett färdigt paket, med det bästa jag kan få helt enkelt!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9134591/2016-01-18

This, om du inte behöver windows. Du kan gå upp till 16ram om du känner att du behöver det.

Annars:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9134597/2016-01-18

Permalänk
Medlem

@RealPower: Det första förslaget ser lockande ut, har du nå bra tips vart man kan få tag i ett Windows till bra pris? går jag ner i kvalitet mycket genom att välja ditt andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgel:

@RealPower: Det första förslaget ser lockande ut, har du nå bra tips vart man kan få tag i ett Windows till bra pris? går jag ner i kvalitet mycket genom att välja ditt andra förslag?

Du kan köpa Windows på tex G2A eller liknande

Nja skillnaden är en i7 processor är bättre till streaming och flertrådade program, den är en del mer framtidssäker också!

Permalänk
Medlem

@RealPower: allright, Känner mig dock lite osäker på grafik kortet har alltid haft Geforce titlar tidigare.. Vilket geforce är motsvarigheten till den du plocka ihop.

Och vilka är egentligen bättre?

tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgel:

@RealPower: allright, Känner mig dock lite osäker på grafik kortet har alltid haft Geforce titlar tidigare.. Vilket geforce är motsvarigheten till den du plocka ihop.

Och vilka är egentligen bättre?

tacksam för alla svar

geforce motsvarigheten heter gtx 970 men det presterar sämre än 390 och har bara 3,5 gb vram pga en minnes bugg

EDIT: ingen av radeon eller geforce är bättre än den andre men dom har sina fördelar och i just den här prisklassen så är r9 390 mest "bang for the buck".

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker resonemanget skylake - vs äldre haswell blir ganska tafatt om man sedan rekommenderar 4790k istället för 4690k, det är en tusenlapp som inte kan rättfärdigast.

Däremot är egentligen realpowers andra alternativ kanske med undantaget för ssd det bästa du får för pengarna (crucial / samsung evo istället)

Skickades från m.sweclockers.com