LG G5 får konstant påslagen skärm

Permalänk
Medlem

5 timmars batteritid

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Lyssna på musik i 4K? Sweet!

Nej, telefonen skalar upp till 4K. Från FHD.

Någon nivå av förmåga att förstå vad jag menar måste ju finnas.
Jag har telefonen. Inte du. Hade det varit uppskalat hade detta varit synligt, då vissa program på datorn skalar upp, och jag har 4K även där, vilket gör det synligt. Snälla sluta försöka övertyga mig om något du inte vet med säkerhet.

(Om det var otydligt menade jag att jag läser och lyssnar på musik. Jag läser inte musikdatan direkt från skärmen, men det kanske du inte förstod.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Slaktardej:

Någon nivå av förmåga att förstå vad jag menar måste ju finnas.
Jag har telefonen. Inte du. Hade det varit uppskalat hade detta varit synligt, då vissa program på datorn skalar upp, och jag har 4K även där, vilket gör det synligt. Snälla sluta försöka övertyga mig om något du inte vet med säkerhet.

(Om det var otydligt menade jag att jag läser och lyssnar på musik. Jag läser inte musikdatan direkt från skärmen, men det kanske du inte förstod.

Nån form av förmåga att förstå ironi måste du ändå ha;)

Det är endast i vissa lägen den har 4K så det är inte "riktigt 4K"

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nån form av förmåga att förstå ironi måste du ändå ha;)

Det är endast i vissa lägen den har 4K så det är inte "riktigt 4K"

Du får det att låta som att jag köpt en telefon som säger att den har 4K på papperet men kör 1080p i alla lägen, vilket inte alls stämmer. Finns ingen anledning att rendera i 1080p i textbaserade appar, till exempel, då GPU-kraft inte riktigt är ett problem där.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Inte i menyer, surf och så vidare. Enbart i vissa spel, och jag använder inte min telefon till att spela. Facebook, Chrome, och andra appar med mycket text är i rätt upplösning, och eftersom jag använder telefonen till att läsa saker på och lyssna på musik, så är det mesta 4K.

Ren placebokeffekt då det är 1080p uppskalat till 4K hela vägen, även menyer, surf och så vidare. *ENDAST* fotovisning och 4K-materialuppspelning sker i riktig 4K-upplösning.

Dock props till Sony för att de har löst problemet riktigt smidigt, riktig 4K i alla scenarion skulle vara väldigt dumt.

Skrivet av Slaktardej:

Du får det att låta som att jag köpt en telefon som säger att den har 4K på papperet men kör 1080p i alla lägen, vilket inte alls stämmer.

Det är PRECIS det som stämmer.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Ren placebokeffekt då det är 1080p uppskalat till 4K hela vägen, även menyer, surf och så vidare. *ENDAST* fotovisning och 4K-materialuppspelning sker i riktig 4K-upplösning.

Dock props till Sony för att de har löst problemet riktigt smidigt, riktig 4K i alla scenarion skulle vara väldigt dumt.

Det är PRECIS det som har hänt.

Du får gärna länka till det som påstår detta, så jag kan känna mig dum såhär på kvällskvisten
Tycker dock inte att det går att märka, och då är det mycket riktigt väl genomfört.

Jag just nu:

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du får gärna länka till det som påstår detta, så jag kan känna mig dum såhär på kvällskvisten
Tycker dock inte att det går att märka, och då är det mycket riktigt väl genomfört.

Haha, här har du en länk http://www.trustedreviews.com/opinions/sony-xperia-z5-premium...

Citat:

The specific areas mentioned earlier: the Sony video and photo apps are the only places where 4K is used. Everything else is rendered at 1080p “or less”, according to a Sony rep I talked to. The “or less” part may get you worrying, but it seems like pretty much everything that happens while you’re actively using the phone is 1080p. Bar those few 4K bits.

Som sagt, riktigt bra genomfört och i ren praktik fungerar det hela lika bra visuellt som om det vore 4K rakt igenom, och skärmpanelen är väldigt bra när det gäller färgåtergivning och kontraster.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Du får gärna länka till det som påstår detta, så jag kan känna mig dum såhär på kvällskvisten
Tycker dock inte att det går att märka, och då är det mycket riktigt väl genomfört.

Jag just nu:
http://i.imgur.com/SGXjLK1.jpg

http://www.trustedreviews.com/opinions/sony-xperia-z5-premium...

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Haha, här har du en länk http://www.trustedreviews.com/opinions/sony-xperia-z5-premium...
Som sagt, riktigt bra genomfört och i ren praktik fungerar det hela lika bra visuellt som om det vore 4K rakt igenom, och skärmpanelen är väldigt bra när det gäller färgåtergivning och kontraster.

Tackar, jag förstår det bättre nu. Har absolut inte märkt av detta, så kommer inte störa mig på det i framtiden heller.

Eller så säger jag bara det och kommer att känna mig som en åsna för att jag antog att den körde 4K i det mesta, hehe.
Måste dock hålla med att skärmen är oerhört bra, 4K-material eller inte. Sedan att YouTube inte kan skicka video i 4K är ju extra irriterande då det knappt finns material att visa för att göra skärmen rättvisa.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Skönt att det kommer till Android telefoner med, Glance screen som det kallas på Windows Phones (Lumia) fungerar riktigt bra!

Kan ju ställa in den

Alltid på eller svep handen framför för att aktivera någon minut

Permalänk
Inaktiv

Om det verkligen handlar om OLED så är det en klart trevlig nyhet i LG G5. Samtidigt, som G3-användare, så tar det inte så mycket tid att dubbelklicka med fingret för att se vad mobilen vill.

För övrigt tycker jag att det hade varit bra om man kunde få LG's G-mobiler med Googles egna Android istället för tillverkarens kladd. Vissa saker LG gjort med deras variant är förvisso bra men som gammal Nexus 4-användare så har jag lite svårt att vänja mig.
Sedan tycker jag det är lite störande att mobilen laddar ur appar rätt aggressivt, förhoppningsvis inget som G5an kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du kan ju läsa det en annan medlem skrev i tråden:

"Fast med rätt implementering så drar detta försumbart med ström, några få skärmpixlar med låg ljusstyrka. Det kommer inte märkas på batteritiden och det är faktiskt användbart.
Faktiskt tror jag snarare att det sparar batteri totalt sett då man inte behöver klicka telefonen ur sovläge varje gång man ska kolla klockan eller kolla om man fått något meddelande, något som för de flesta nog drar mer batteri än det denna funktion drar."

Men du kan ju fortsätta att jaga dina likes med huvudet i sanden, du verkar inte veta att OLED bara drar ström för de pixlar som används och kunde inte bemöda dig att fråga i tråden hur det hade tänkas gå till heller utan var tvungen att skrika rakt ut om hur korkat det var.

Nu är det en funktion som kanske drar mer ström eller kanske inte gör det. Ingen av oss vet i dagsläget all fakta för att göra en korrekt bedömning. Att hoppa på någon, speciellt när andra har redan har förklarat hur det skulle kunna fungera, känns om något onödigt.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag har inte fått inbränningar på en enda AMOLED-skärm, inte heller sett eller hört talas om nån som fått det...och då har vi c:a 600 anställda som har telefoner med just AMOLED och jag har mycket med folks telefoner att göra.
Har bara sett folk på nätet som fått det.

Jag har inte lyckat få det på min gamla SGS II, men jag har en vän som definitivt har fått det på sin Note II eller Note 3 (osäker på vilken det var han hade).
Det var någon facebook-bubbla som var vagt inbränd och själva notifikationsranden (ganska synbart då det inte var svart inbränt direkt, utan efter någon färg vilken jag inte minns ).
Så att det händer? Definitivt. Vi får hoppas att de ändå har haft det i åtanke.

Själv är jag väldigt förtjust i OLED och AMOLED. Jag har en Oneplus X just nu och jag tycker att närhetssensorsaktiverade notifikationer är jäkligt bra med mys. Kan se att det här kan fungera om det görs rätt.

Permalänk

Nostalgiskt! Fast konceptet var nog lämpligare för de gamla vikbara telefonerna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

OLED-skärmar kan aktivera vissa pixlar åt gången.

Teoretiskt borde LCD kunna göra liknande det också.
Det som drar ström för LCD är ju bakgrundsbelysningen. Om de bara har 1-2 små zoner tända, istället för alla, och sen inte blockerar ljus i den "avstängda" LCD delen" utan endast där du har bakgrundsbelysning så bör det inte dra så farligt.

Tänk på att LCD har funnits i allt från klockor till miniräknare, telefoner i årtionden, och de drar inte direkt mycket, utan det som drar mest ström är bakgrundsbelysningen och drivkretsar.

Permalänk
Medlem

Trevlig feature.
Kör en G4 själv just nu och är rätt nöjd men, det svarta skinnet på baksidan ger inte lika bra grepp som plast faktiskt har jag upptäckt, men är snyggare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag har inte fått inbränningar på en enda AMOLED-skärm, inte heller sett eller hört talas om nån som fått det...och då har vi c:a 600 anställda som har telefoner med just AMOLED och jag har mycket med folks telefoner att göra.
Har bara sett folk på nätet som fått det.

Du borde se min 3 år gamla, välanvända amoled-skärm. Det är inte riktigt samma bild som när den var ny. Och pga (sub)pixlarna används/åldras individuellt så syns det tydligt vad jag gjort mest med mobilen. Gränssnittet från Opera Mobile (Classic) syns i nederkanten och notifieringarna i överkanten syns också. Det är de områderna som åldrats minst (pga mörkare färg) så de visar en mer korrekt färg än övriga delar (syns tydligt om man kollar på en helt vit bild över hela skärmen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Men den här 'always on' skärmgrejen - är den skärmen lokaliserad på mobiltelefonens baksida?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Men den här 'always on' skärmgrejen - är den skärmen lokaliserad på mobiltelefonens baksida?

Framsidan, alltså på själva huvudskärmen. Då den troligtvis är av OLED-typ så drar endast pixlarna som faktiskt lyser upp ström, de svarta drar inget.

Skrivet av m3tr0:

Du borde se min 3 år gamla, välanvända amoled-skärm. Det är inte riktigt samma bild som när den var ny. Och pga (sub)pixlarna används/åldras individuellt så syns det tydligt vad jag gjort mest med mobilen. Gränssnittet från Opera Mobile (Classic) syns i nederkanten och notifieringarna i överkanten syns också. Det är de områderna som åldrats minst (pga mörkare färg) så de visar en mer korrekt färg än övriga delar (syns tydligt om man kollar på en helt vit bild över hela skärmen).

Skickades från m.sweclockers.com

Att AMOLED får inbränningar är mer eller mindre ett faktum, men de moderna varianterna är mer resistenta mot detta. Jag antar att det är en S3/S4 i fråga?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Framsidan, alltså på själva huvudskärmen. Då den troligtvis är av OLED-typ så drar endast pixlarna som faktiskt lyser upp ström, de svarta drar inget.

Att AMOLED får inbränningar är mer eller mindre ett faktum, men de moderna varianterna är mer resistenta mot detta. Jag antar att det är en S3/S4 i fråga?

Har s3 och inte fått inbrännigar som syns på dom 2/3 år jag haft den. Inte ens på denna vita sida syns det.

Men kör ju inte full ljusstyrka heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har s3 och inte fått inbrännigar som syns på dom 2/3 år jag haft den. Inte ens på denna vita sida syns det.

Men kör ju inte full ljusstyrka heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv fick jag "black patches" på skärmen lite här och där vid kolsvart bild efter ett år, men min S3:a tillhörde en av de första batcharna. De senare kan ha varit bättre då det varierar en hel del mellan OLED-batchar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Framsidan, alltså på själva huvudskärmen. Då den troligtvis är av OLED-typ så drar endast pixlarna som faktiskt lyser upp ström, de svarta drar inget.

Att AMOLED får inbränningar är mer eller mindre ett faktum, men de moderna varianterna är mer resistenta mot detta. Jag antar att det är en S3/S4 i fråga?

Japp. En S3 mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag har inte fått inbränningar på en enda AMOLED-skärm, inte heller sett eller hört talas om nån som fått det...och då har vi c:a 600 anställda som har telefoner med just AMOLED och jag har mycket med folks telefoner att göra.
Har bara sett folk på nätet som fått det.

När skärmen är helvit så kan jag lova att listen som notifiikations-listen längst upp finns kvar som en skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Äntligen börjar det hända någonting. Hade detta på min tidigare Nokia N9 som är 5 år gammal och hade AMOLED redan då. Har inte förstått varför ingen av Andoid telefonerna haft liknande. Hoppas det blir på liknande sätt användarmodifierbart vilket innehåll man vill ha synligt. (några N9 exempel #15758339 )

Då Nokia N9:an började bli till åren blev det en Yotaphone 2 som hade någorlunda liknande funktion med sin e-papper skärm.

Har haft Nokia Glance Screen på Windows Phone 8 sedan iaf 2013. Riktigt smidig funktion och något som jag verkligen saknar på mina iOS-prylar.

Kul att konceptet äntligen tagits upp av Google. Kanske det även kommer till Apple om några år till...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har haft Nokia Glance Screen på Windows Phone 8 sedan iaf 2013. Riktigt smidig funktion och något som jag verkligen saknar på mina iOS-prylar.

Kul att konceptet äntligen tagits upp av Google. Kanske det även kommer till Apple om några år till...

Tusen gånger bättre än en diod som blinkar!

Men tråkiga är ju när Iphone 8 eller 9 får denna funktion så är det en revolutionerande framgång för Apple..