Code first med entity framework på Binero

Permalänk

Code first med entity framework på Binero

Tjenare, ny på Sweclockers och ny som programmerare.

Har lagt upp en sida (MVC) som är hostad av Binero, vill nu lägga till en code first databas med migrations och hela köret på binero, men vet inte riktigt hur det fungerar.

Så har en del frågor:
Ska man koppla code first databasen till en färdig binero databas före publish, i så fall, hur gör man?
Skapas databasen automatiskt med hjälp av t.ex. initial migrations, så min första fråga är helt onödig?
När jag gör en publish på nytt, behålls all info i DB så länge man följer migrations struktur och ävben har detta implementerat? :
https://www.binero.se/support/faq/webbdatabas/aspnet/hur-anva...

Tycker code first är riktigt intressant och finnurligt i .NET, så vill gärna lära mig använda det på ett bra vis.
Tack i förhand om jag får något svar.

Permalänk
Medlem

@Sugarspoon:

Har du tänkt göra detta en gång eller ska du vidareutveckla din lösning?
Om du tänkt vidareutveckla din lösning skulle jag INTE i detta fallet gå på alternativet "Code first".
Speciellt om du har många olika beroenden mellan tabeller och dylikt.

Men som sagt så föredrar jag i många fall "Database first".

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Har själv en mvc site med EF code first på binero så kan försöka svara på dina frågor.

Själva databasen måste du skapa genom bineros webb-interface för att du ska kunna ansluta till den. Men tabellerna kan du låta generas upp av EF.

Automatiska migrations är personligen inget jag kör eller skulle köra i produktion utan det kör jag bara i utveckling. Vid publicering kör jag en schema-jämförelse mellan utveckling och produktion och kör sedan ett uppgradingsscript för att vara säker på att allt ska bli korrekt.

Permalänk

@NoPaiN^
Min databas kommer i stort sett bara underhålla min portfolio som kommer även agera som en personlig blogg med updates med vad jag gör etc, så databasen kommer inte bli enorm. Och vad jag hört så pushar microsoft rätt hårt mot code first, så som .NET student kändes det som en bra grej att lära sig iaf.

@Wickit
Låter bra, då är jag på rätt väg iaf, tog min binero databas connectionString från den där "myLittleAdmin" och la till mitt password. Automatisk migrations tror jag inte jag gör. Databasen i sig ska till en början bara hålla tag i blog posts och information som jag kan behöva ändra ofta så jag slipper hårdkoda det.