Förslag på projekt! [VMware]

Permalänk
Medlem

Förslag på projekt! [VMware]

Tjena alla goa medlemmar,

Som rubriken lyder söker jag lite förslag på projekt att köra på min ESX host.
Idag finns det inget speciellt syfte med maskinerna som ligger på hosten där med blir det inte mycket meckande eller någon större lärdom av uppsättningen.

Jag söker förslag på projekt eller scenario för att utveckla mina kunskaper inom VMwares produkter så har ni några förslag som innefattar större och mer omfattande konfiguration av vmware miljön vore det tacksamt om ni delade med er.

Det vore även uppskattat om ni kommer med förslag på saker som man kan ha nytta av i hemmet.
Har nu två maskiner dedikerade till detta ändamål tror jag har nog med kapacitet.

host 1
2 x xeon E5640
28GB ram
2 x 256gb SSD
3 x 2TB lagring
2 x Gbit ethernetkort
Host 2

i7 2600
16gb ram
2x 240gb SSD
2 x Gbit ethernetkort

Mvh

RSNova

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem

Jadu. Beror lite på vad du är intresserad att lära dig mer om utöver VMware. De har ju sitt virtuella SAN du kan leka med. Sätta upp vCenter med HA och sådär kan du ju göra.
Microsoft har massa deploymentverktyg du kan leka med. Exchange om det känns kul.
Men ja, ha nytta av i hemmet är väl lite med smågrejer så som Plex, pfSense, VPN-server, NAS, FTP-server, övervakning och grafer, hemautomatisering m.m.

Permalänk
Medlem

När du fått igång Vcenter så tycker jag du ska börja kika på PowerCli. Extremt användbart för att kunna scripta konfigurationer och även för att ta ut rapporter om din miljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jadu. Beror lite på vad du är intresserad att lära dig mer om utöver VMware. De har ju sitt virtuella SAN du kan leka med. Sätta upp vCenter med HA och sådär kan du ju göra.
Microsoft har massa deploymentverktyg du kan leka med. Exchange om det känns kul.
Men ja, ha nytta av i hemmet är väl lite med smågrejer så som Plex, pfSense, VPN-server, NAS, FTP-server, övervakning och grafer, hemautomatisering m.m.

Skrivet av dahlgren:

När du fått igång Vcenter så tycker jag du ska börja kika på PowerCli. Extremt användbart för att kunna scripta konfigurationer och även för att ta ut rapporter om din miljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill tacka så mycket för era snabba svar, låter väldigt intresant med PowerCLI faktiskt.
Har någon av er kört nested vm ? DVS en esxi host för att hosta fler ESXI hostar ?

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsnova:

Vill tacka så mycket för era snabba svar, låter väldigt intresant med PowerCLI faktiskt.
Har någon av er kört nested vm ? DVS en esxi host för att hosta fler ESXI hostar ?

Nope. Har aldrig sett någon anledning till att göra det förutom i rent labb-syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsnova:

Vill tacka så mycket för era snabba svar, låter väldigt intresant med PowerCLI faktiskt.
Har någon av er kört nested vm ? DVS en esxi host för att hosta fler ESXI hostar ?

Jag har kört mycket nested ESXI för labb. Helt grymt att kunna köra ett virtuellt datacenter i vmware worskation på min laptop med endast 16 GB i ram. Två hostar och två windows serverar. På ena windowsserver körs AD, DNS och storage och den andra köra jag Vcenter. Det ger möjlighet att att testa hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Jag har kört mycket nested ESXI för labb. Helt grymt att kunna köra ett virtuellt datacenter i vmware worskation på min laptop med endast 16 GB i ram. Två hostar och två windows serverar. På ena windowsserver körs AD, DNS och storage och den andra köra jag Vcenter. Det ger möjlighet att att testa hel del.

Körde igång lite igår,
Så följande körs nu.

(host ESXI6.0)
vCenter server
esxi 5.5 "north"
esxi 5.5 "east"
esxi 5.5 "south"
esxi 5.5 "west"

nas
Windows 10 "management"

Varje host Vm skall då symbolisera olika datacenter på olika nät.
Tanken är att köra minst en DC på varje "site" samt lite annat smått och gott för att efterlikna företags miljö.
Detta körs på den "stora" maskinen då jag inte lyckats få igång nätverkskorten på Gigabyte moderkortet.
Vill den inte fungera med ESXI efter lite trix så kommer den köras med en 2012 hyper v och hosta windows service's till resterande maskiner.

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane