Vad väntar datorn på?

Permalänk
Medlem

Vad väntar datorn på?

Har en nybyggd dator med Windows 10. (Asus Z170-A, i7 6700K, 16GB ram, Samsung Evo-850 M.2 SSD, osv...)
Och den är hyggligt snabb. Men jag upplever att windows borde kunna vara snabbare.
Rätt så ofta upplever jag att den jobbar med något, fast ingen aktivitet kan ses i aktivitetshanteraren.

Testade att köra en genomsökning på disken med defender. Bara för att se hur snabbt det skulle gå. Men...
Den stod till exempel still här länge och gjorde något utan att jobba vare sig med processor eller hd. Se bild.
Är det Windows som är så dålig på att utnyttja resurserna eller vad?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Upplever ungefär samma sak.
Direkt efter uppstart så knattrar hårddisken i runt en kvart. Inget särskilt syns någonstans om vad datorn pysslar med men under tiden är den väldigt seg och trög.
Det kan även ske när som helst då datorn stått på en stund. Är det då den samlar ihop och skickar allt mitt användande till microsoft?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Upplever ungefär samma sak.
Direkt efter uppstart så knattrar hårddisken i runt en kvart. Inget särskilt syns någonstans om vad datorn pysslar med men under tiden är den väldigt seg och trög.
Det kan även ske när som helst då datorn stått på en stund. Är det då den samlar ihop och skickar allt mitt användande till microsoft?

Hur gammal e din dator och har du möjlighet att "posta" en lista här med dess specifikationer? Dvs hårdvaran i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad säger informationsfliken? Vad har du sorterat efter?

I detta fall var det sorterat efter diskutnyttjande eftersom det är det som borde gå i taket först vid en viruskoll.

Permalänk
Skrivet av gaston:

Har en nybyggd dator med Windows 10. (Asus Z170-A, i7 6700K, 16GB ram, Samsung Evo-850 M.2 SSD, osv...)
Och den är hyggligt snabb. Men jag upplever att windows borde kunna vara snabbare.
Rätt så ofta upplever jag att den jobbar med något, fast ingen aktivitet kan ses i aktivitetshanteraren.

Testade att köra en genomsökning på disken med defender. Bara för att se hur snabbt det skulle gå. Men...
Den stod till exempel still här länge och gjorde något utan att jobba vare sig med processor eller hd. Se bild.
Är det Windows som är så dålig på att utnyttja resurserna eller vad?

http://diskett.se/temp/what.jpg

Med tanke på vilken hårdvara i datorn skulle den vara extremt snabb. Spontant känns det som att nånting har antingen missats lr gjorts felaktigt när den installerades.
Jag har själv en dator med liknande specifikationer, t.o.m något sämre o min burk e allt annat än långsam...
Min bootar på max 15-20sek o din burk spöar min lätt...
Jag behöver lite mer info om hur installationen utfördes, vad man gjorde och även hur inställningarna i BIOS ser ut??

Skriv ner lite o gå gärna in i BIOS o antingen skriv ner inställningarna lr fota lägg in har...
Förmodligen så är det ganska lätt att fixa till när man väl hittat vad man gjort fel.
Tycker du fortfarande att den e slö när den e rätt installerad sen så har du garanterat norra Europas sämsta tålamod... ;);)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lossitallet:

Med tanke på vilken hårdvara i datorn skulle den vara extremt snabb. Spontant känns det som att nånting har antingen missats lr gjorts felaktigt när den installerades.
Jag har själv en dator med liknande specifikationer, t.o.m något sämre o min burk e allt annat än långsam...
Min bootar på max 15-20sek o din burk spöar min lätt...
Jag behöver lite mer info om hur installationen utfördes, vad man gjorde och även hur inställningarna i BIOS ser ut??

Skriv ner lite o gå gärna in i BIOS o antingen skriv ner inställningarna lr fota lägg in har...
Förmodligen så är det ganska lätt att fixa till när man väl hittat vad man gjort fel.
Tycker du fortfarande att den e slö när den e rätt installerad sen så har du garanterat norra Europas sämsta tålamod... ;);)

Skickades från m.sweclockers.com

Ser att du har en ssd med m2-anslutninh o vill minnas att jag läst nånstans att man e tvungen att ladda speciella drivrutiner från Samsungs hemsida då den inte funka så bra med achi-drivisarna som används när använder satakabel..
Tror d var på inets hemsida, ska surfa lite och se om jag hittar informationen igen

Permalänk
Skrivet av Lossitallet:

Ser att du har en ssd med m2-anslutninh o vill minnas att jag läst nånstans att man e tvungen att ladda speciella drivrutiner från Samsungs hemsida då den inte funka så bra med achi-drivisarna som används när använder satakabel..
Tror d var på inets hemsida, ska surfa lite och se om jag hittar informationen igen

Glöm det jag skrev dig eller samsung 950 med pcie-anslutning så det gällde inte din disk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn bootar på ca 20 sekunder. Så helt långsam är den inte
Installerade först med win7 för att sedan direkt uppgradera till win 10 utan att behålla något.

Använder den mest med Adobe CS 5.5 (jo jag vet att den är gammal, men det är den enda jag äger).
Indesign startar på runt minuten. Det är slött på alla windowsdatorer jag har provat. Här kan säkert 350+ st installerade typsnitt + alla skärningar av dessa sega ner.
Photoshop är igång på ca 6 sekunder.

Jag upplever att windows inte alls maxar processor eller disk på någon av de datorer jag testat. Kör jag samma program på min macbook air (osx, 11-inch, Mid 2012, i5 Mobile "Ivy Bridge", 8gb ram) så är det mycket rappare.

Finns det något bra program för att testa diskprestandan som rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Okej. Här står det inte still.

Permalänk
Skrivet av gaston:

E du bevandrad i BIOS (UEFI)? Finns en väldigt enkel klockningsfunktion för processorn på d moderkortet har jag för mig...Det förutsätter ju att du köpt en bra kylare till processorn givetvis.
Samsung Magican hade jag laddat hem om du inte gjort d o sen aktiverat "rapid mode" samt valt performance mode.
Sen hade jag öppnat ett "kör-fönster" win -R o skrivit först msconfig o valt där att den ska boota upp med alla kärnor aktiva i processorn. Görs under fliken andvanced.
Sen win -R igen o då skrivit cleanmgr o rensat systemfilerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst är det enkelt att överklocka med denna kombo av mobo och processor. Men dit vill jag inte förrän processorn utnyttjas till fullo redan vid standardklockning, 4GHz. (Tror att det går att skrämma upp den 20% utan problem om jag vill.) Vill i och för sig inte att den ska låta något heller...

Bra med tipset med Samsung Magican och att aktivera alla 4 kärnor! Det ska jag kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lossitallet:

Hur gammal e din dator och har du möjlighet att "posta" en lista här med dess specifikationer? Dvs hårdvaran i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst det kan jag göra.
Gigabyte Z87M-D3H
Intel(R) Core(TM) i5-4430 CPU @ 3.00GHz
8GB
GeForce GTX 760

Den är väl två, tre år gammal eller nåt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Upplever ungefär samma sak.
Direkt efter uppstart så knattrar hårddisken i runt en kvart. Inget särskilt syns någonstans om vad datorn pysslar med men under tiden är den väldigt seg och trög.
Det kan även ske när som helst då datorn stått på en stund. Är det då den samlar ihop och skickar allt mitt användande till microsoft?

En trolig orsak till att din disk står och "knattrar runt i en kvart" är alla auto uppdateringar, då spelar det ingen roll hur snabb din dator är, när uppdateringen skickas i snigelfart, men det kan även vara något strul med drivisarna till diskarna/cd, speciellt cd/dvd har en förmåga att påverka detta och typ"ta över" datorn.
Även Flash kan göra märkliga saker med din dator.

Sen har du div malware med.

Kolla i aktivitetshanteraren efter "spikar" i cpu/gpu. du kan ställa in denna att visar de som drar mest in realtime om det går för snabbt att riktigt se.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag stängde av indexeringen på C: Och nu är datorn rapp. Startar program på någon sekund. Kan eventuellt ha gjort skillnad, eller så har Windows grejat klart med vad det nu gjorde...

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Dåliga råd ?

@gaston: Ett exempel är det mycket dåliga rådet att stänga av ­Windows sökindexering för att få fart på datorn. I själva verket är sökindexeringen gjord så att den bara arbetar när datorn i övrigt är sysslolös och det enda resultatet av att stänga av den är att sökningarna blir långsammare.