Vilken SSD vore ett bra "prisvärt" val till en Windows Laptop?

Permalänk
Medlem

Vilken SSD vore ett bra "prisvärt" val till en Windows Laptop?

Hej!

Jag har en HP Pavilion 15 Notebook PC. Modellnummer: F2V31EA#UUW

Söker nu en prisvärd SSD för att höja prestandan. Sedan hade jag hoppats att det gick att flytta över disken till en stationär PC eller Mac Mini längre fram. Bör det vara möjligt, eller är det olika standarder?

Vilken sorts SSD bör passa, en vanlig SATA 2,5 tums disk?

Tänkte mig en storlek på runt 240gb.

Vad säger ni förresten om att köpa begagnat. Är det för riskabelt eller ett bra sätt att dra ner kostnaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Hej!

Jag har en HP Pavilion 15 Notebook PC. Modellnummer: F2V31EA#UUW

Söker nu en prisvärd SSD för att höja prestandan. Sedan hade jag hoppats att det gick att flytta över disken till en stationär PC eller Mac Mini längre fram. Bör det vara möjligt, eller är det olika standarder?

Vilken sorts SSD bör passa, en vanlig SATA 2,5 tums disk?

Tänkte mig en storlek på runt 240gb.

Vad säger ni förresten om att köpa begagnat. Är det för riskabelt eller ett bra sätt att dra ner kostnaderna?

Det ska inte vara några problem att installera en 2.5 Tum SSD i en vanlig stationär dator du måste dock installera om Windows eller använda ett kloning program när du flyttar din SSD från din bärbara dator till din stationära.

De bästa budget alternativ på marknaden är förmodligen Crucial BX100 och Samsung EVO 850 båda kostar runt 850 kr och har inga kända problem med prestanda det finns billigare alternativ men prestanda är mycket sämre de är inte heller tillräckligt billiga.

Det är upp till dig ifall du vill köpa begagnat.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det ska inte vara några problem att installera en 2.5 Tum SSD i en vanlig stationär dator du måste dock installera om Windows eller använda ett kloning program när du flyttar din SSD från din bärbara dator till din stationära.

De bästa budget alternativ på marknaden är förmodligen Crucial BX100 och Samsung EVO 850 båda kostar runt 850 kr och har inga kända problem med prestanda det finns billigare alternativ men prestanda är mycket sämre de är inte heller tillräckligt billiga.

Det är upp till dig ifall du vill köpa begagnat.

Tack för ditt svar! En 2.5 Tum SSD bör även passa i den bärbara? Tänker bara så HP har någon konstig standard eller så.

Jo pris/prestanda är viktigt, inte bara ett lågt pris. Ska kolla upp de modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Tack för ditt svar! En 2.5 Tum SSD bör även passa i den bärbara? Tänker bara så HP har någon konstig standard eller så.

Jo pris/prestanda är viktigt, inte bara ett lågt pris. Ska kolla upp de modellerna.

Borde vara en normal 2.5 tum HDD i din bärbara dator så en 2.5 tum SSD ska passa.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem ö.h.t. Bara att öppna upp, ta ur hårddisken, koppla in SSDn och installera om windows. Bör snabba upp datorn en hel del

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Kolla om disken i laptopen är 7 eller 9 mm tjock. Med 7 mm ssd brukar det följa med en bracket så den ska passa för 9mm med.

Permalänk
Medlem

7mm SSD bör det vara i den.

Enda lilla varningen jag kan ge är undvik MX100. Har haft problem med den disken, BSOD, boot beskymer mm med just HP laptop. Nu är denna disken inte lika aktuell längre, men det är värt en notis (eftersom du funderade på begagnat också).

BX100 kör annan kontroller, så i teorin ska den inte ha problemet, och jag har inte sett tecken på det.

Ang HP och dens standard, så jo HP har en egen standard på typ allt de kan. Men hittills har jag inte sett dem med speciella diskar

Dock rekommenderar jag dig att inte förkasta eller ta bort data från originaldisken (för recovery och garantisynpunkt).
Utan starta den, kopiera (inte ta bort från HDD) över recovery-media till USB minne, sen stäng av datorn. Sen byter du till SSDn och kör recoveryn från USB minnet.

Om du hellre vill ren installera det så kan du naturligtvis göra det istället, men jag hade ändå sparat original installationen på HDDn tills garantin har gått ut.

Begagnat är en chansning... det kan gå bra, och det kan gå illa.
Om du känner personen du köper den från, och vet han är ärlig så är det nog inga problem. SSDer tål många 100TB skrivna data idag, men folk på tex Tradera verkar försöka sälja allt, inkl trasiga saker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren och @Paddanx: för det långa informativa inlägget.

I princip bestämt mig för en ny Samsung Evo 850 250GB nu.