Permalänk
Medlem

Koppla in TV till dator problem

Tja!
Köpte ny rigg igår.
Fanskapet hittar inte Tvn.
Har kopplat på exakt samma sett som med tidigare dator.
Då fick man ibland gå in och duplicera bilden men nu hittar den inte ens Tvn.

Grafikkortet är ett Asus r9 390x strix 8Gb och TVn är en LG 43UF640V.
Har en HDMI kabel från Tvn till en HDMI-DVI adapter sen in i grafikkortet.

När jag tar bort HDMI-DVI adaptern och bara använder HDMI kabeln funkar Tvn genom grafikkortet.

För att göra detta ännu roligare kan jag tillägga att jag (kommer ej ihåg hur) fick fram laddningsbilden på windows 8.1 på båda skärmarna samtidigt men att den ena sedan återgick till "Ingen Signal"

Hjälp mig innan min rygg pajar pga allt serietittande som nu sker sittandes i datorstol

Visa signatur

CPU=Intel E8500@ 4.18ghz(Cooler Master Hyper 212)| MOBO=ASUS P5Q-E P45|VIDEO=XFX radeon HD 4890 XT 990mhz|RAM=4Gb Corsair Dominator 1066mhz|500GB 32Mb WD|powersupply Corsair 750W|

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte bara köra på hdmi då? Adaptrar är alltid ett otyg som visserligen oftast funkar men även inte funka utan anledning ibland..

Permalänk

Och du väljer sånlart en upplösning och frekvens som du vet att tv'n kan ta emot?

Det jag tänker är att grafikkortet via hdmi kanske automatiskt ställer in en sådan upplösning.

När du kopplar över dvi antar jag att du har din skärm inkopplad på hdmi. Kan det vara så att den försöker ge samma upplösning och frekvens till tv'n då?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns ingen som helst anledning att gå över en DVI-adapter, särskilt inte som det då slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälp!

Problemet var hdmi/dvi adaptern och ser helt krökt ut.

Anledningen till att jag körde dvi var att datorskärmen gick till hdmi och tvn till dvi men nu har jag tvn till hdmi och skärmen till displayport.
Skit smidigt, plug and play.

Visa signatur

CPU=Intel E8500@ 4.18ghz(Cooler Master Hyper 212)| MOBO=ASUS P5Q-E P45|VIDEO=XFX radeon HD 4890 XT 990mhz|RAM=4Gb Corsair Dominator 1066mhz|500GB 32Mb WD|powersupply Corsair 750W|