Bygge av retrorigg á la 2006(-2007)

Permalänk
Medlem

Kul idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nu har jag hittat det ultimata moderkortet för mina behov: Gigabyte GA-MA790FX-DS5 http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/2694/839.jpg
Men... stort jäkla men... personen som säljer har lagt den i sin säng för att fotografera. Och det är inte första gången. Vad är det med allt folk som lägger sina moderkort på tyg? Jag har sett det ofta, och dessutom tar många direkt på korten med händerna som vilken pryl som helst. Men bara i Sverige. Har folk här i landet inget ESD-vett? Jag vågar inte köpa moderkort som hanterats illa.

jag kan hålla med på detta, vad fan är det med folk som fotar med dator delar liggnas på sängen ? eller annat som kan skada det är inte proffsigt gjort alls. detta ser man jämt på tradera typ jag brukar skriva till dom o klagar.. man får roliga svar då

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet inte trasigt trots allt

Jag testade ingående med grannens fullt fungerande grafikkort i helgen, och samma skit hände då. Så det var alltså moderkort/CPU som var trasigt i alla fall. Efter en noggrannare koll såg jag att typ hälften av moderkortets kondensatorer var svullna, och några hade även läckt. Att jag missade kolla det. Så det åkte på tippen. Någon som vill ha en Pentium 4 3,2GHz till LGA775?

Sedan körde jag i alla delar jag hade tänkt använda och provade det, och allting fungerade perfa. Dock visar Windows XP sin ålder när man måste installera Windows installer och olika versioner av .net-ramverk för att kunna installera drivrutiner.

Härnäst väntar ett skapligt backup-arbete innan jag kan montera ner 939-datorn. Sedan ska se om jag kan klämma in en 92mm-fläkt i fronten och i så fall borra hål för det.

Ska se om jag kan lägga upp bilder nånstans, hade ju varit lite roligare

Skrivet av pytonOrm:

jag kan hålla med på detta, vad fan är det med folk som fotar med dator delar liggnas på sängen ? eller annat som kan skada det är inte proffsigt gjort alls. detta ser man jämt på tradera typ jag brukar skriva till dom o klagar.. man får roliga svar då

Hahah, ja, det brukar jag också göra Om jag får ett svar från en Tradera-annons, vilket typ aldrig händer, så skickar jag länken till The shocking truth. Via Blocket går det att skicka länken direkt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

jag är sugen på dra på kväve eller dry ice på gamla delar igen.. Old School Oc is The best choice ! nu fattas bara en Ln2 pot

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

@GilbertG: Under 20 års tid som datamek, även som yrke, har jag aldrig haft en komponent som fått problem med esd-skador vad jag vet. Ingen vettig bekant heller.
Du kan nog känna dig lugn. Om du inte har heltäckningsmatta och går i annat än bomull dådå.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

nu brinner mitt intresse igen för gamla delar har påbörjat lägga bud på socket 775 för intel just nu förr i tiden skrämde jag upp en E8400 till 5,4ghz på luftkylning. sedan hårdtestas den med torris i -78 grader kallt,och kunde klämma endast 200mhz till ur den, hade nog dålig Batch dvs. blir framöver o köra nåt med kväve. Who knows Denna tråd var just precis vad jag behövde o spännande.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kul bygge, lite modern-retro sådär.
Blir sugen på att sätta ihop en retro-burk, kanske med en AMD K6-2 och TNT2-kort, vore grymt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Stitlje

Liten uppdatering här då: Jag har inte glömt eller lagt ner detta, det har bara stått stilla pga fysiska förhinder och lite tidsbrist på det. Jag har åtminstone gått igenom allt skit jag har på datorn, vilket varit nog så mödosamt, och säkerhetskopierat det jag ska ha kvar. Så nu har jag kommit fram till själva byggdelen

Skrivet av HerrParasit:

@GilbertG: Under 20 års tid som datamek, även som yrke, har jag aldrig haft en komponent som fått problem med esd-skador vad jag vet. Ingen vettig bekant heller.
Du kan nog känna dig lugn. Om du inte har heltäckningsmatta och går i annat än bomull dådå.

Vetenskapen säger något annat Bara för man inte märker något betyder inte att inget blivit skadat. Jag hänvisar till min signatur (det är 2 länkar i meningen).

Skrivet av pytonOrm:

nu brinner mitt intresse igen för gamla delar har påbörjat lägga bud på socket 775 för intel just nu förr i tiden skrämde jag upp en E8400 till 5,4ghz på luftkylning. sedan hårdtestas den med torris i -78 grader kallt,och kunde klämma endast 200mhz till ur den, hade nog dålig Batch dvs. blir framöver o köra nåt med kväve. Who knows Denna tråd var just precis vad jag behövde o spännande.

Jag har aldrig varit särskitl förtjust i sockel 775 av någon anledning, fastän den är ganska legendaris på sitt sätt. Ja, på den tiden gick det att överklocka väldigt mycket, nästan som på 90-talet. Nu är det slut med det, alla tak har slagits i. Hur har det gått nu?

Skrivet av xpanterx:

Kul bygge, lite modern-retro sådär.
Blir sugen på att sätta ihop en retro-burk, kanske med en AMD K6-2 och TNT2-kort, vore grymt

Åh, najs, precis en sån dator har jag faktiskt! Och den suger (scrolla ner till andra stora textavsnittet) CPU:n är på 400 MHz, och där sitter ett TNT2 M64 på PCI, för den har inte AGP... Här hittade jag skiten: http://www.cnet.com/products/ibm-aptiva-e-2158-k6-2-400-mhz-m... Den orkar inte driva Tiberian sun ens på lägsta inställningar annat än på de minsta banorna, och Quake 3 och UT99 måste vara i lägsta grafikinställningarna för att det inte ska uppstå stora FPS-dippar när det händer mycket. Jag funderar på att hotta upp den i alla fall. Tänkte faktisk göra en tråd om det också, men det är inget projekt direkt, så jag kan väl lika bra fråga här direkt istället.

Tror du man kan stoppa in en K6-3 i den? Är ju samma sockel, men vet inte om det kan funka ändå. K6-II har ju inte ens L2-cashe, utan det sitter på moderkortet :/ Vet du om cashe-minnet på moderkortet i så fall blir till L3, eller det slutar helt enkelt fungera/användas?
Vet inte om det är fel på grafikkortet eller moderkortet, men BIOS rapporterar att grafikminnet är 4MB fastän det ska vara minst 8MB.
Hur mycket stryps grafikprestandan av PCI? Finns ju PCI-grafikkort ända upp till Radeon 9250.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Nu var det så länge sedan jag hade den burken så man minns inte så mycket detaljer haha, men Tiberian Sun borde ju gå att köra maxat hur smidigt som helst, måste vara något annat fel... Titta här: http://gamesystemrequirements.com/game/command-and-conquer-ti...

Det borde gå bra att uppgradera till en K6-3 om du vill är ju samma socket.
Visst är AGP snabbare men jag tror inte det är det som är problemet med din burk.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx
Ja, det borde gå, men det gör inte det. TS är ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna * så det har varit smärtsamt att uppleva att maskinen inte riktigt orkar med helt och hållet trots att det ser ut som att den klarar minsta systemkraven med råge. Besvikelsen över att min dator verkar prestera sämre än den borde har ärrat mig för livet Inte ens på lägsta upplösning med lägsta grafiken rullar det utan anmärkning, och så kräsen är jag verkligen inte. Samtidigt är Tiberian sun ökänt för att kräva en dator av allra senaste snitt för sin tid för att rulla perfekt på högsta inställningarna i alla lägen, Athlon eller Pentium III på minst typ 600 MHz. Så jag vet inte vad jag ska skylla på mest här.

Samtidigt så dippar både Quake III och Unreal tournament '99 när det blir intensivt oavsett grafikinställningar, så skiten är slö.

*Så här väldigt långt i backspegeln känner jag faktiskt att Tiberian sun inte är så värst bra egentligen, men det har legat mig mycket varmt om hjärtat i hela 15 år efter dess release. Såpass att jag då och då drömde om det, och det var en ashäftig korsning av att jag spelade det, jag var en del av en filminspelning och att det hände på riktigt

Ja, det borde också gå, men jag misstänker att IBM har låst BIOS:et till just K6-2. Det är i alla fall låst såpass att det inte går att starta datorn från CD:n med varken Clonezilla eller Hiren's boot CD. Eller så är dessa skivor för nya, men jag har kollat att jag fått rätt version som ska funka ända ner till Pentium II (i586). Dessutom har jag upptäckt att K6-3 inte släpptes i högre klockfrekvens än 450MHz, medan K6-2 finns i 550MHz. K6-2 har inget eget L2-cashe, utan det sitter på moderkortet (!) medan -3 har L2-cashe på sig och tänkt L3-cashe på moderkortet. Frågan är vad som är bäst, 450Mhz med integrerat L2, eller 55Mhz utan. Det finns en senare K6-3 för laptops, men den kör på lägre spänning, och jag kan inte ändra spänningar eller sånt fancy i IBM-BIOS:et

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Nåt skumt är det, skulle köra en grundlig felsökning om jag vore dig!
Kul med drömmen haha
Hoppas du får det att funka!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx
Jag har nog gjort allt som går med den datorn på den tiden då den var min huvuddator, diverse formateringar och ominstalleringar av Windows. Jag har även överklockat den den en gång, åtminstone som BIOS rapporterade det. Moderkortet har DIP-switchar istället för byglar, och ingen dokumentation över vad de gjorde. De flesta hade ingen märkbar effekt, men en gjorde så att BIOS rapporterade att processorn gick i 485MHz istället. Men jag märkte absolut ingen skillnad på den. Kanske är nordbryggan som är keff. Jag får väl helt enkelt acceptera att den är skit efter alla dessa år

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Skulle rekommendera dig att skaffa dig en X5450 till ditt 775 system, blir ett monster då!

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Haha ja det verkar lite hopplöst
Är nog lättast att köpa en ny. liknande, burk!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Borrning och luftfilter!

Nu har jag kommit till borrningen av chassit för att kunna sätta i en större 92mm-fläkt. Men det är så in i helsikes svårt att borra i chassit! Jag är en novis när det gäller slöjd, men jag vill minnas från trä- och metallslöjden i högstadiet att att borra i metall inte var några problem. Eller minns jag fel? Jag har ett borr för borrning av metall i borrmaskinen. Är borret slitet? Är chassit av någon slags härdad metall som är väldigt motståndskraftig? Det har inte varit några problem att böja till plåten på sina ställen. Vad är fel?

Och så behöver jag köpa en bit luftfilter "i lösvikt" som jag kan klippa till och sätta i frontinfattningen på chassit. Var hittar jag sånt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och så behöver jag köpa en bit luftfilter "i lösvikt" som jag kan klippa till och sätta i frontinfattningen på chassit. Var hittar jag sånt?

Jag brukade ta gamla strumpbyxor när det begav sig. Funkar fint och i princip gratis

Permalänk
Medlem

Borrat!

I helgen hände det! Nu jag har slutligen borrat alla hål, bänt och knäckt bort allt flis som satt kvar väldigt hårt, slipat mödosamt, borrat lite till för att fästhålen var för små, och slutligen monterat på fläkten. Måtten stämde. Hurra!

http://www.ladda-upp.se/bilder/dblqpnzmadjz/

Det har dock dykt upp ett nytt problem. Processorkylaren Zalman 8900 passar inte. Dels är den övre heatpipen ivägen för minnena som egentligen ska sitta i facken närmast processorn, dels är monteringen knäpp och rent ut sagt usel. Skruvarna för att fästa kylare går inte att skruva åt ens i liten vinkel, utan bara i rätt mycket vinkel. När den ena sidan fått fäste så sticker fästjärnen på andra sidan upp med 2-3 centimeter. Dessa är väldigt styva, och det känns som att det krävs alldeles för mycket våld för att ens ha en chans att få i dem i hålen. Jag tar det säkra före och låter bli. Till saken hör att jag verkar ha en nyare revision, med fenor på fläkten, modifierad fästanordning samt en ny del, och inget av detta är beskrivet i manualen. Riktigt synd, hade hoppats på att få ihop rasket idag. Ett steg fram och två steg bak

Nu måste jag skaffa en ny CPU-kylare. Det står mellan Be-Quiet Shadow Rock LP, Thermalright AXP-200 och Raijintek Pallas
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3101517,2689825,2446833
Och jag kan förstås inte bestämma mig.

Tillägg: eller ska jag rentav vara oortodox och skruva av tratten på insidan av sidopanelen så man får plats med en fet kylare? Har i så fall ett val mellan Be quiet shadow rock topflow eller Noctua NH-C14S.

Dilemma dilemma.

Skrivet av MsSmith:

Jag brukade ta gamla strumpbyxor när det begav sig. Funkar fint och i princip gratis

Haha, jag kör på det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ihopsatt!

Igår small jag ihop alla delarna! För kylning fastnade jag till sist för Noctua C12P SE14, och till min lycka hade en polare en sådan liggandes oanvänd

Jag ångrar dock lite att jag inte bytte ljuddämpningsmattor i alla fall. AcoustiPack-materialet inte bara vittrar sönder, jag har dessutom nyligen märkt att det tenderar att smälta och kladda ner och är svårt att få bort från andra ytor hur man än bär sig åt för att bli av med det.

Och så missade jag att köpa kylflänsar till voltregulatorerna. Det finns utrymme på moderkortet förberett för VRM-kylning inklusive hål för fästen, men ingen revision levererades med faktisk kylning trots att moderkortet ska klara alla Phenom och Phenom II som släpper lös upp till 140W TDP och dessutom har en 8-pin CPU-elkontakt.

Så det blir en ny omgång när kylflänsarna anlänt från Asien, för sådant finns inte här längre. Att göra-listan ser ut såhär:

Byta ljudisolerande mattor
Sätta in 80GB-Seagate på fästvinklar (fick inte plats där jag tänkt sätta den egentligen)
Sätta kylflänsar på spänningsregulatorerna
Vända på processorkylaren
Byta kylare på grafikkortet

Och så ska jag klocka upp minnet till 250 MHz när allt ordnat upp sig till sist.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Roligt läsning!

Tycker det är imponerande att man fortfarande kommer så långt i spel med 10 årig CPU arkitektur, så länge man är villig att jobba runt vissa begränsningar. Det blir en rolig utmaning i sig också. Känns ganska sunt att man inte tvingas till att uppgradera allt för många komponenter jämt och ständigt.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ny rapport, ihopsatt del två – med bilder! Och problem med Windows XP

Alright, nu har jag äntligen gjort alla justeringar och satt ihop den igen. Såhär blev det!

Det var mycket pill och planering med att få i alla kablar rätt för att få så bra luftflöde som möjligt.

Då det var ett tag sedan, så uppdaterar jag här om vilka delar som sitter i, och vad det alltså blev till sist

Gigabyte GA-MA770-UD3
AMD Athlon 64 X2 6400+ med Noctua C12P SE14
Corsair TWIN2X2048-6400 C4 G timings 5-5-5-18 kylda av fläkten ovan
Radeon HD 5850 med Arctic cooling Accelero S1 revision 2
Firewire 800-instickskort överst
Creative X-fi elite pro
Serieportkontaktplåt längst ner

WD Velociraptor 150GB x2 i RAID 0
Seagate Barracuda 80GB
Samsung Spinpoint 160GB

Zalman F2 FDB 92mm i fronten nederst
Cooler master 120mm random medföljande i aktern

Cooler master Centurion 5-chassi
Asus DVD-läsare och -brännare

Jag valde att behålla det allra mesta av ljuddämpningsmattorna trots allt. Det visade sig att materialet bara vittrat där det varit varmt, på andra ställen var det ok. Jag tog bara bort en bit i taket, för där samlas värme som får skumgummit att vittra, och det faller neråt och grisar ner komponenter och kablar. Mattan i botten är lite tilltufsad, men det stannar i regel där.

Kylflänsarna till spänningsregulatorerna blev jäkligt bra, måtten blev perfekt. Tråkigt dock att det tog 5 veckor för dem att anlända i somras, vilket är den stora anledningen till att deta blivit försenat. Jag kom ur byggplanen, och sedan kom annat ivägen.

Noctua-kylaren är nu på andra hållet och kyler även RAM-stickorna. Gjorde ett litet stresstest med Prime95, och temperaturen gick aldrig över 50 grader! Otroligt! Visserligen var sidoplåten öppen, och de där temperaturmätarna är väl inte helt exakta, men ändå. Mycket rum för överklockning senare

Hårddiskarna är på plats och sitter bra. Har en på vardera av de 3 5,25"-platserna, och Samsung-disken längst ner, detta för att få så bra luftflöde som möjligt från frontfläkten. Tanken är att den ska knuffa in luft till grafikkortet och hålla den tillräckligt sval.

Bilden är egentligen stående, men Forumbilder.se fattar inte det.

Grafikkortet som sitter i var helt oplanerat. Var hos en kompis i våras, och han tänkte slänga en del datorprylar, något som jag tog hand om istället Bland annat var där ett igendammat 5850 som legat på vinden i några år enligt honom. Jag rengjorde den och provade, och den fungerade prima!

Efter ett tags övervägande bestämde jag mig för att köra på det kortet istället för 1950XTX. Jag böjde mig för VIVO-möjligheten för att istället få mycket mer grafikprestanda och kunna spela i stort sett allt till och med 2013. Inte så dumt! VIVO använder jag knappt ändå, var väl mest för retropoäng. 5850 är dessutom tillräckligt svalt för att kunna kylas helt passivt av ett Accelero S1.

Dock stötte jag på problem när jag monterade på kylaren på 5850. Accelero S1 ligger inte an mot processorn, utan är 1mm från. Jag tror det går att fixa genom att böja till fästet på kylaren, men jag orkade inte pilla med det i tillfället, utan satte in 1950-kortet sålänge så jag kunde köra igång datorn

Och allt fungerar! Det blev inte så mycket 2006 i slutändan, utan snarare 2008, men jag är mycket nöjd med alla delar Tyst som bara den, Noctua-fläkten når aldrig 1000rpm och frontfläkten håller sig under 1200rpm.

Det finns dock lite smolk i bägaren: jag har märkt att Samsung-disken vibrerar kraftigt och skapar ett resonansljud i lådan som varierar i intensitet. Är detta bara en oturlig kombination, eller är det risk för att hårddisken håller på att ge upp?

---

Jag har stött på lite problem med installation av Windows XP.
Jag tänkte skapa en universell XP-installaltionsskiva genom att med nLite integrera alla XP-drivrutiner från DriverPacks.net. Dock så blev installationsprogrammet en aning keff. Den krävde extra SATA-drivare trots att de rimligtvis borde finnas med redan, och sedan hittade den inte filen på disketten när den väl skulle läsas in andra gången. Allting var rätt på disketten, och jag provade med en annan XP-skiva, och det funkade prima. Det går kanske inte att köra XP från en DVD-skiva fullpackad med drivrutiner på 4GB?

Det andra problemet är att när jag aktiverade RAID i BIOS så låg en gammal RAID-inställning kvar från förra ägaren verkade det som, och den började tydligen gälla direkt. Och inställningarna visas inte om ingen disk är kopplad till porten. Helt efterblivet. När jag gick in i Windows med HBCD så gick det inte att se innehållet! Holy shit! Fick delmeddelande när enheten markerades, och namnet var borta. Om jag stängde av RAID var allt som vanligt som tur var.

Vad i helskota är RAID READY? Det är en RAID-nivå som går att ställa in.
Om jag försöker ta bort RAID-inställningen varnar den för att innehållet på disken går förlorat.Vågar jag göra det, eller måste jag köra den disken över IDE?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian