Nybygge av stationär mediadator, max 10kkr

Permalänk
Medlem

Nybygge av stationär mediadator, max 10kkr

Hej

Har idag en 8 år gammal stationär dator som börjar bli seg i vissa lägen. Dessutom saknar den vissa utgångar, och låter ganska mycket. Nya spel som GTA 5 går inte ens att starta. Behöver därför uppgradera den alternativt börja om från scratch med allt nytt.

Nuvarande dator (byggdes 2007):
Moderkort: Gigabyte GA-P35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
Processor: Intel Core 2 duo E8400 3,0GHz
Grafikkort: GeForce 8800GT 512MB DDR3
RAM: 2x2048MB DDR2 800MHz
Lådan: Normalstor Midtower, inkluderar ett 400W nätaggregat som kanske är för klent för dagens komponenter?
Lagring: 128Gb SSD samt 5 st vanliga 3,5 tums hårddiskar

Primärt används datorn till att surfa, lyssna på musik och se film. Grafikkortet har bara 2 st DVI portar medan jag behöver 3 st till två datorskärmar och TVn, så jag måste dra ur ena skärmen för att koppla in TV:n. Spelar inte särskilt mycket, men skulle gärna kunna spela tex GTA 5 och Just Cause 3 på medelinställningar om möjligt.

Pengar jag tänkt lägga är så lite som möjligt för att uppfylla kraven nedan, men maximalt 10 000kr

Viktigast är att den nya datorn:
- Klarar att spela upp 4k video (i media player/VLC och i Youtube/streamingtjänster) utan att det hackar
- Har utgångar så det räcker till tre bildskärmar (TV + två datorskärmar), två digitala ljudutångar (en till recievern en till högtalare på skrivbordet) Tex en optisk och en SPDIF. (löses detta bäst med adaptrar eller splitters lättare än med interna komponenter är det ok)
- Är tyst (vattenkylning? Ny tystare ljuddämpad låda?)
- Kunna spela GTA 5 och Just cause 3 i medelinställningar.

Liten edit om vad jag redan har: SSDn, mus, tangentbord, skärmar, OS och hårddiskarna om inte dessa bör bytas mot tystare alternativ. Bygger mer än gärna själv, så ingen montering behövs heller.

Nu vänder jag mig till expertisen som finns på detta forum för att få en ide om vad jag kan behöva.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Satte ihop detta, uppfyller alla dina krav förutom ett, som jag är tveksam på då min sakkunskap inte är särskilt stor inom ljud. Moderkortet har iallafall en S/PDIF utgång, jag försökte finna ett moderkort med fler än en optisk utgång, men lyckades ej. Om det fungerar att splitta en digital signal vet jag ej.

I övrigt är den väldigt trevlig, den är tyst och du kommer kunna spela upp film osv i 4K.

EDIT: Ändrade moderkort, lade till ett ljudkort. Ljudkortets digitala utgång är Toslink, och det finns adaptrar på Kjell för 99 kr där du kan splitta en toslink signal, det bör fungera.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/t...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9136711/optiful

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid Aeig!

Ser ju bra ut, nu har jag hunnit läsa lite om komponenterna som du valde. Ser att du verkligen tänkt på att den ska vara tyst med semipassivt nätagg och semipassiv grafikkortkylare o.s.v. Kanon! Verkar ju räcka för mina behov egentligen...

Vilket var det första moderkortet du valde? Om det hade S/PDIF, hade det även en optisk? isf skulle det funka perfekt, behöver inte vara 2 optisk. Ljudkortet har också bara en digital utgång, så det är inte bättre eller sämre än nästan vilket moderkort som helst som bara har en optisk ut.

Om jag skulle vilja ha mer spelprestanda i tex GTA 5, vad skulle jag satsa mer på då i första hand? Byta ut GTX 960 mot 970? eller/och gå från I5 6600k till I7 6700k? Nu var ju inte spel högsta prioritet, men vad jag läst skiljer 960 och 970 mycket i prestanda, i pris också förvisso. 2GB Videoram, räcker det idag för sånna spel?

EDIT: Är detta ett bra alternativ till det GTX 960 i inköpslistan ovan? Är det samma kort fast med 4GB videominne, för en hundring extra?
http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...

EDIT 2: Alla prylarna nu beställda. Blev i stort sett det som Aegi valde, fast tog GTX 960 med 4GB minne

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4