Permalänk

Firewire till USB

"Uppkoppling" var det närmaste jag kunde hitta till detta ämne.

Jag ska köpa en laptop och ett ljudkort, i dom nya laptoparna verkar det bara finnas USB, och på dom begagnade ljudkorten finns bara Firewire-anslutningar. Kan jag koppla detta med en USB > FW kabel eller måste signalen modifieras så att jag behöver någon form av konverter? Isåfall känns det lite osäkert eftersom riggen ska användas på scen för att spela upp ljud (backtracks) till resten av bandet.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:

Du kan testa men jag tror inte att det kommer funka. Firewire har ganska många problem som jag inte orkar gå in på men det är tveksamt om det kommer att funka.

Jag tror du får ställa in dig på att skaffa ett ljudkort med usb istället.

Permalänk

Ok tack!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men jag har väldigt svårt att tänka mig att det finns en adapter där emellan, då Firewire och USB är fundamentalt olika i sin design.

Firewire fungerar lite som ett nätverk med reserverad kapacitet åt alla håll. Kommunikationen sker i full duplex, alltså bägge håll samtidigt, som en telefon. Varje nod styr sig själv så att säga. Just för dessa egenskaper gjordes alla externa ljudprylar för Firewire, så att ljudet kan skickas kontinuerligt utan avbrott. Det går faktiskt att bygga nätverk med Firewire, men drivrutiner för detta har saknats i Windows Vista och därefter.

USB fungerar som master-slave, där datorn är herre och apparaterna bara kommunicerar om de blir tilltalade av datorn. Dessutom kan data bara skickas åt ett håll åt gången, s.k. halv duplex, som en kom-radio. Detta gör att dataflödet blir ojämnt.

För inte allt för länge sedan använde man ExpressCard för att "bygga ut" en laptop och lägga till extra portar och annat, men den kontakten verkar ha dött ut. Borde ju finnas något alternativ till det.

Men om du bara ska ha den på konserter, kan du inte köpa en begagnad dator då som har Firewire från början?

Skrivet av CFSsss:

@RobinJacobsson:

Du kan testa men jag tror inte att det kommer funka. Firewire har ganska många problem som jag inte orkar gå in på men det är tveksamt om det kommer att funka.

Jag tror du får ställa in dig på att skaffa ett ljudkort med usb istället.

Du får gärna utveckla, för jag har aldrig hört talas om några generella problem med Firewire, annat än att det aldrig fick ordentligt fäste.

Förtydliganden
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe:

Det var allt det som du skrev som jag inte orkade skriva

Det finns översättningar mellan usb och firewire men det brukar inte funka så bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden passar bäst här om det är generell diskussion om adaptrar av olika slag, annars kan man tänka sig tråden i Ljud också om det är specifika ljudkortsproblem. Behövs ytterligare flytt, skicka mig ett PM eller Anmäl tråden.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Usb är betydligt sämre än firewire och att konvertera signalen från ett ljudkort till usb lär inte gå särskilt bra då det inte alls är tänkt att fungera så, om det skulle fungera så lär latensen bli hög och alla fördelar med firewire försvinner.
Köp rätt prylar från början, dvs en laptop med firewire eller ett usbljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.