Vilken valuta vid försäljning av medlemskap runt om i världen? + valutapriser osv.

Permalänk

Vilken valuta vid försäljning av medlemskap runt om i världen? + valutapriser osv.

Hej. jag vet inte om detta är rätt forumdel eller inte, flytta den gärna.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har en sida där jag tänkt göra det möjligt för användarna att köpa medlemskap. jag har användare princip från hela världen men de flesta är ifrån europa, amerika och australien.

• Jag antar att ända sättet att slippa betala för valutaomväxling är att ta betalt i SEK från samtliga användare?
I och med detta har jag 2 frågor:

1. Om jag kör på denna taktik så antar jag att det kommer bli en extrakostnad för användaren varje gång hon eller han köper medlemskap. Hur mycket kommer det läggas till på deras betalning?
2. Är det verkligen en smart taktik att ta betalt i SEK? skulle detta tex kunna leda till att färre köper medlemskap?

• Bör man ta betalt i samma valuta oberoende på vart den specifika användaren bor i världen? vilken valuta isnf? Eller bör man ta betalt i valutan som den specifika användaren har i landet han eller hon bor i?(Skulle ta sin tid att implementera men om det skulle vara det bästa valet, why not)
Dessa 2 leder ju till att jag får betala valutaomväxlingen. Vad skulle detta kosta mig? Använder Paypal.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att ta betalt i valutan som du kommer använda vidare. SEK antar jag.
När du säljer grejer och tar betalt med paypal så går det 3.4% av summan + 0.30$ per transaktion.
Om köparen väljer att betala i en annan valuta så betalar de omvandlingskursen har jag för mig, den paypal fastsätter... som är ganska gunstig, för dom.

Betalade en lägenhet i LA via AirBNB, om jag valde att betala i SEK, så var priset 15200, om jag valde att betala i USD, så blev det 14500. Så snabba 700kr sparade bara på att välja annan valuta.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Tack så mycket för svaret!
Då lutar det åt SEK. Men frågan är som sagt om det skulle kunna resultera i att folk inte vill köpa medlemskap pgr. av olika anledningar. Typ att de inte vet hur mycket 10 SEK är, eller att de undviker att köpa för att det tillkommer en valutaomvandlings-kostnad.

Permalänk
Medlem

Självklart är det en dålig idé att både visa priser och och att ta betalt i en valuta som besökarna inte känner igen. Använd EUR/USD om du vill maximera antalet köp.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Folk flest skiter i små summor.
Om medlemskap kostar 100kr och 110 via pp, komer flesta välja pp .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W