Dämpa eko i källare?

Permalänk
Medlem

Dämpa eko i källare?

Hej,

Vi har ett större rum i källaren där vi har problem med eko, rummet ser ut på följande vis :

Vi har provat sätta dubbla gardiner men det hjälper väldigt lite, tydligen är det inte tjockleken på gardinerna som spelar roll utan hur mycket av väggarna det täcker. Drar vi för gardinerna för fönsterna så kan man märka en markant skillnad i eko.

En idé är att byta ut 2 meters skenorna till 4 eller 6 meter och då täcka större delen av väggen med gardin, problemet är att det sänker det estetiska par steg.

Jag förstår att golv och vägg är sten och därför studsar ljudet och samtidigt har vi egentligen ganska lite tyg i rummet.

Jag vet att tyg, ex soffor och liknande gör skillnad men vi ar designat rummet så som vi vill ha det så egentligen vill vi inte byta ut något här utan snarare lägga till något diskret som gör att ekot avtar.

Förslag på något som verkligen fungerar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fyll väggarna med sånna här

För att vara lite seriös.. Kanske försöka hitta några större lite tjockare tavlor att sätta runt om i rummet?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Vi har ett större rum i källaren där vi har problem med eko, rummet ser ut på följande vis :

http://i.imgur.com/oIK8mbx.jpg
http://i.imgur.com/P2YHuSF.jpg

Vi har provat sätta dubbla gardiner men det hjälper väldigt lite, tydligen är det inte tjockleken på gardinerna som spelar roll utan hur mycket av väggarna det täcker. Drar vi för gardinerna för fönsterna så kan man märka en markant skillnad i eko.

En idé är att byta ut 2 meters skenorna till 4 eller 6 meter och då täcka större delen av väggen med gardin, problemet är att det sänker det estetiska par steg.

Jag förstår att golv och vägg är sten och därför studsar ljudet och samtidigt har vi egentligen ganska lite tyg i rummet.

Jag vet att tyg, ex soffor och liknande gör skillnad men vi ar designat rummet så som vi vill ha det så egentligen vill vi inte byta ut något här utan snarare lägga till något diskret som gör att ekot avtar.

Förslag på något som verkligen fungerar?

Gardiner är nog det ända sättet vet inte om det finns någon färg som kan vara ljud absorberande om ni dämpar tak och golv istället då?
Annars får ni lägga en extra gipsvägg med lite isolering imellan på väggarna men då blir rummet lite mindre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Du har rätt i att det snarare är täckningen av hårda ytor som avgör, men materialet som täcker gör ju stor skillnad också beroende på dess egenskaper. Du kan ju köpa riktiga ljudabsorbenter, räknas dock med att dessa kostar mycket. Sänka taket genom akustikplattor till exempel, detta kommer dock kosta mycket.

Ett alternativ för en desto billigare peng är att köpa isoleringsskivor som du monterar i en ram du själv bygger av trä. Klä konstruktionen i ett fint tyg så har du en billig, ljudabsorberande tavla.

Något i still med detta, du kan ju dock använda betydligt tunnare isolering och reglar, så att den inte sticker ut mer än du tycker passar in.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Jimmy:

Det är inte rocket science. Ni har ett stengolv och kala väggar.

Lägg in större fluffigare mattor och häng upp några stora tavlor från ikea eller mio på väggarna så kommer ekot minska.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Här hittar du vad som behövs
http://www.sofsci.com/sv/Hertz

Använder dessa själv i mitt vardagsrum. Mycket effektiva!
Ev kan du behöva något innertak som är absorberande också. Googla på det, finns flera varianter på det.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Rummet är ungefär så illa designat som det kan bli om du vill undvika eko, hårda kala väggar klinkergolv, kalt tak.
Att regla upp väggarna och montera upp markskiva eller annan isolering och klä det med tyg skulle kanske kunna fungera utan att det syns så mycket, du bör ju även montera in ett dämpande innertak och helst riva ut klinkergolvet och byta det mot heltäckningsmatta eller ett flytande sandgolv med plastmatta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Akustiktavlor som någon sa går att göra egna och få dom snygga om man är lite händig. (Isolina,stenull,glasull)
Tjockare tyg som Scenmolton.

Finns även köpes varianter som är snyggare och man kan få med egna motiv
http://www.sofsci.com/sv/Hertz-Ljudabsorbenter-med-Camira-tyg

edit: såg nu att flera han före

Permalänk
Medlem

Takplattor. Köp isoleringsplattor och klä i vitt tyg. Fäst i taket. Det brukar bli bra samtals akustik då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Vi har ett större rum i källaren där vi har problem med eko, rummet ser ut på följande vis :

http://i.imgur.com/oIK8mbx.jpg
http://i.imgur.com/P2YHuSF.jpg

Vi har provat sätta dubbla gardiner men det hjälper väldigt lite, tydligen är det inte tjockleken på gardinerna som spelar roll utan hur mycket av väggarna det täcker. Drar vi för gardinerna för fönsterna så kan man märka en markant skillnad i eko.

En idé är att byta ut 2 meters skenorna till 4 eller 6 meter och då täcka större delen av väggen med gardin, problemet är att det sänker det estetiska par steg.

Jag förstår att golv och vägg är sten och därför studsar ljudet och samtidigt har vi egentligen ganska lite tyg i rummet.

Jag vet att tyg, ex soffor och liknande gör skillnad men vi ar designat rummet så som vi vill ha det så egentligen vill vi inte byta ut något här utan snarare lägga till något diskret som gör att ekot avtar.

Förslag på något som verkligen fungerar?

Detta kanske kunde vara något?
http://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/ljudabsorbenter/vagga...

Osäker på om de säljer till privatpersoner, dock.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Thomaseron:

Detta kanske kunde vara något?
http://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/ljudabsorbenter/vagga...

Osäker på om de säljer till privatpersoner, dock.

De lär ju inte dämpa annat än de allra högsta frekvenserna med tanke på tjockleken.
Kolla min länk ovan, de går igenom lite teori kring absorbenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behöver ju inte nödvändigtvis vara gardiner som är det enda av tyg på väggarna. Finns ju allt från tavlor till mattor som med rätt motiv kanske till och med gör rummet mer estetiskt tilltalande.
Pröva annars hänga upp något enfärgat över hela väggen bakom bokhyllan så blir det ju som en fondvägg.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Fyll väggarna med sånna här https://sarabouzya.files.wordpress.com/2013/05/dsc_0478.jpg?w=300&h=298

För att vara lite seriös.. Kanske försöka hitta några större lite tjockare tavlor att sätta runt om i rummet?

Jo, jag vet vad som kan lösa problemet, vad jag söker är något diskret eller något som passar in i rummet. Att byta ut ex tavlor kallar jag inte diskret då de som är där nu är noga utvalda(motivmässigt).

Skrivet av vinylens:

Gardiner är nog det ända sättet vet inte om det finns någon färg som kan vara ljud absorberande om ni dämpar tak och golv istället då?
Annars får ni lägga en extra gipsvägg med lite isolering imellan på väggarna men då blir rummet lite mindre.

Vad jag förstår kan man bromsa olika typer av ljud på olika vis. Ett effektivt vis är att ha en dämpplatta och sen luft mellan dämpplatta och vägg, detta ska ge bra effekt och det är också så som takabsorber fungerar. Så jag är ganska säker på att färg inte ensamt kan dämpa något ljud.

Att beklä väggar i källaren är tyvärr inte alls bra.

Skrivet av Zache_:

Du har rätt i att det snarare är täckningen av hårda ytor som avgör, men materialet som täcker gör ju stor skillnad också beroende på dess egenskaper. Du kan ju köpa riktiga ljudabsorbenter, räknas dock med att dessa kostar mycket. Sänka taket genom akustikplattor till exempel, detta kommer dock kosta mycket.

Ett alternativ för en desto billigare peng är att köpa isoleringsskivor som du monterar i en ram du själv bygger av trä. Klä konstruktionen i ett fint tyg så har du en billig, ljudabsorberande tavla.

Något i still med detta, du kan ju dock använda betydligt tunnare isolering och reglar, så att den inte sticker ut mer än du tycker passar in.
http://www.joedocmusic.com/wp-content/uploads/2011/05/Sound_Treatment_5.jpg

Ja, jag hade helt klart kunnat tänka mig göra egna själv men då ska man gärna ha en konstruktion som är så optimal som möjligt. Min tanke är så fall en ram på kanske 7-10 cm tjocklek, någon typ av matta med en tjocklek på kanske 3-5 cm så att man får en luftspalt mellan matta och vägg(verkar vara viktigt för att dämpa ljud). Det svåra blir väl att få detta diskret och att kunna fästa det utan att göra flera 100 hål i väggarna.

Skrivet av CFSsss:

@Jimmy:

Det är inte rocket science. Ni har ett stengolv och kala väggar.

Lägg in större fluffigare mattor och häng upp några stora tavlor från ikea eller mio på väggarna så kommer ekot minska.

Nej, det är inte avancerat men det blir avancerat när man ska få det till att passa in i ett redan färdigtänkt rum. Så som rummet är på bilderna, det är så vi tänkt oss ha det, värken mer eller mindre. Så nu när ekot ska jobbas bort så måste det ske på ett diskret eller snyggt vis vilket är desto svårare tyvärr.

Skrivet av Trigger:

Här hittar du vad som behövs
http://www.sofsci.com/sv/Hertz

Använder dessa själv i mitt vardagsrum. Mycket effektiva!
Ev kan du behöva något innertak som är absorberande också. Googla på det, finns flera varianter på det.

Ja, de har jag tittat på tidigare, jag undrar dock hur effektiva de blir jämfört med att göra egna som Zache_ föreslog? Att sätta ihop en ram med en dämpmatta och lite tyg är annars en enkelt sak att göra.

Sen vet jag att det finns olika typer av ljuddämpare, vi har dessa vanliga absorber men den finns det även diffuser som ska hjälpa till så att inte ljud stutsar. Det låter som att det är diffuser som behövs egentligen och dessa verkar kräva lite med djup tyvärr.

ex : https://www.youtube.com/watch?v=_T62DcuTV6Y

Skrivet av Arazand:

Takplattor. Köp isoleringsplattor och klä i vitt tyg. Fäst i taket. Det brukar bli bra samtals akustik då.

Takplattor används mycket inom skola och verkar göra ett bra jobb, problemet är att de bygger ut en hel del och i en källare har man normalt redan ganska dåligt med takhöjd tyvärr. Så ska man låta taket hantera ljudet så får man nog bygga om hela innertaket istället.

Skrivet av Thomaseron:

Detta kanske kunde vara något?
http://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/ljudabsorbenter/vagga...

Osäker på om de säljer till privatpersoner, dock.

Man ställer sig frågande till funktionen, de måste såfall sitta en bit från väggen för att göra en skillnad skulle jag gissa. Men de känns ändå för små om man inte sätter ihop dem som på bilden.

Skrivet av Zicsoen:

Behöver ju inte nödvändigtvis vara gardiner som är det enda av tyg på väggarna. Finns ju allt från tavlor till mattor som med rätt motiv kanske till och med gör rummet mer estetiskt tilltalande.
Pröva annars hänga upp något enfärgat över hela väggen bakom bokhyllan så blir det ju som en fondvägg.

Jo, men problemet här är att rummet är redan uppsatt som tänkt och nu när vi konstaterat att ekot är påtagande så blir det svårt att sätta in åtgärder utan att förändra känslan i rummet. Men vita ljudmattor på väggarna hade kanske fungerat.

Man säger att just bokhyllor är väldigt bra där man altererar det som står i hyllan. Det kan då bli en stor vägg med ljud diffuser så att montera något på baksidan av bokhyllan tror jag gör väldigt liten skillnad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jimmy:

Jo, jag vet vad som kan lösa problemet, vad jag söker är något diskret eller något som passar in i rummet. Att byta ut ex tavlor kallar jag inte diskret då de som är där nu är noga utvalda(motivmässigt).

Vad jag förstår kan man bromsa olika typer av ljud på olika vis. Ett effektivt vis är att ha en dämpplatta och sen luft mellan dämpplatta och vägg, detta ska ge bra effekt och det är också så som takabsorber fungerar. Så jag är ganska säker på att färg inte ensamt kan dämpa något ljud.

Att beklä väggar i källaren är tyvärr inte alls bra.

Ja, jag hade helt klart kunnat tänka mig göra egna själv men då ska man gärna ha en konstruktion som är så optimal som möjligt. Min tanke är så fall en ram på kanske 7-10 cm tjocklek, någon typ av matta med en tjocklek på kanske 3-5 cm så att man får en luftspalt mellan matta och vägg(verkar vara viktigt för att dämpa ljud). Det svåra blir väl att få detta diskret och att kunna fästa det utan att göra flera 100 hål i väggarna.

Nej, det är inte avancerat men det blir avancerat när man ska få det till att passa in i ett redan färdigtänkt rum. Så som rummet är på bilderna, det är så vi tänkt oss ha det, värken mer eller mindre. Så nu när ekot ska jobbas bort så måste det ske på ett diskret eller snyggt vis vilket är desto svårare tyvärr.

Ja, de har jag tittat på tidigare, jag undrar dock hur effektiva de blir jämfört med att göra egna som Zache_ föreslog? Att sätta ihop en ram med en dämpmatta och lite tyg är annars en enkelt sak att göra.

Sen vet jag att det finns olika typer av ljuddämpare, vi har dessa vanliga absorber men den finns det även diffuser som ska hjälpa till så att inte ljud stutsar. Det låter som att det är diffuser som behövs egentligen och dessa verkar kräva lite med djup tyvärr.

ex : https://www.youtube.com/watch?v=_T62DcuTV6Y

Takplattor används mycket inom skola och verkar göra ett bra jobb, problemet är att de bygger ut en hel del och i en källare har man normalt redan ganska dåligt med takhöjd tyvärr. Så ska man låta taket hantera ljudet så får man nog bygga om hela innertaket istället.

Man ställer sig frågande till funktionen, de måste såfall sitta en bit från väggen för att göra en skillnad skulle jag gissa. Men de känns ändå för små om man inte sätter ihop dem som på bilden.

Jo, men problemet här är att rummet är redan uppsatt som tänkt och nu när vi konstaterat att ekot är påtagande så blir det svårt att sätta in åtgärder utan att förändra känslan i rummet. Men vita ljudmattor på väggarna hade kanske fungerat.

Man säger att just bokhyllor är väldigt bra där man altererar det som står i hyllan. Det kan då bli en stor vägg med ljud diffuser så att montera något på baksidan av bokhyllan tror jag gör väldigt liten skillnad.

Snabb kommentar,
För att åtgärda ekot så MÅSTE du förändra något i rummet. Så är det bara.
Att gardiner inte hjälper beror på att de endast dämpar väldigt höga frekvenser men det har du nog listat ut. Räkna med att dämpa runt 500-4000hz, det fixar inga tunna gardiner eller plattor, tyvärr. Bokhyllor dämpar inte ljudet, de diffuserar, tänk på det.

De absorbenter jag länkade till fungerar, planera in sådana. Med det rummet så lär du behöva ganska många. De finns i vitt!
Att ha massa isolering bestående av glasfiber hängande på väggarna skulle inte jag vilja utsätta mig för.. Gör du egna så se över materialvalen väl!

Annat tak och golv kommer att förändra saken också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jo, men problemet här är att rummet är redan uppsatt som tänkt och nu när vi konstaterat att ekot är påtagande så blir det svårt att sätta in åtgärder utan att förändra känslan i rummet. Men vita ljudmattor på väggarna hade kanske fungerat.

Man säger att just bokhyllor är väldigt bra där man altererar det som står i hyllan. Det kan då bli en stor vägg med ljud diffuser så att montera något på baksidan av bokhyllan tror jag gör väldigt liten skillnad.

Ja, man kan ju köra på vilken färg man vill förstås. Nu menade jag heller inte enbart bakom hyllan utan snarare hela väggen som hyllan står mot.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jo, jag vet vad som kan lösa problemet, vad jag söker är något diskret eller något som passar in i rummet. Att byta ut ex tavlor kallar jag inte diskret då de som är där nu är noga utvalda(motivmässigt).

Vad jag förstår kan man bromsa olika typer av ljud på olika vis. Ett effektivt vis är att ha en dämpplatta och sen luft mellan dämpplatta och vägg, detta ska ge bra effekt och det är också så som takabsorber fungerar. Så jag är ganska säker på att färg inte ensamt kan dämpa något ljud.

Att beklä väggar i källaren är tyvärr inte alls bra.

Ja, jag hade helt klart kunnat tänka mig göra egna själv men då ska man gärna ha en konstruktion som är så optimal som möjligt. Min tanke är så fall en ram på kanske 7-10 cm tjocklek, någon typ av matta med en tjocklek på kanske 3-5 cm så att man får en luftspalt mellan matta och vägg(verkar vara viktigt för att dämpa ljud). Det svåra blir väl att få detta diskret och att kunna fästa det utan att göra flera 100 hål i väggarna.

Nej, det är inte avancerat men det blir avancerat när man ska få det till att passa in i ett redan färdigtänkt rum. Så som rummet är på bilderna, det är så vi tänkt oss ha det, värken mer eller mindre. Så nu när ekot ska jobbas bort så måste det ske på ett diskret eller snyggt vis vilket är desto svårare tyvärr.

Ja, de har jag tittat på tidigare, jag undrar dock hur effektiva de blir jämfört med att göra egna som Zache_ föreslog? Att sätta ihop en ram med en dämpmatta och lite tyg är annars en enkelt sak att göra.

Sen vet jag att det finns olika typer av ljuddämpare, vi har dessa vanliga absorber men den finns det även diffuser som ska hjälpa till så att inte ljud stutsar. Det låter som att det är diffuser som behövs egentligen och dessa verkar kräva lite med djup tyvärr.

ex : https://www.youtube.com/watch?v=_T62DcuTV6Y

Takplattor används mycket inom skola och verkar göra ett bra jobb, problemet är att de bygger ut en hel del och i en källare har man normalt redan ganska dåligt med takhöjd tyvärr. Så ska man låta taket hantera ljudet så får man nog bygga om hela innertaket istället.

Man ställer sig frågande till funktionen, de måste såfall sitta en bit från väggen för att göra en skillnad skulle jag gissa. Men de känns ändå för små om man inte sätter ihop dem som på bilden.

Jo, men problemet här är att rummet är redan uppsatt som tänkt och nu när vi konstaterat att ekot är påtagande så blir det svårt att sätta in åtgärder utan att förändra känslan i rummet. Men vita ljudmattor på väggarna hade kanske fungerat.

Man säger att just bokhyllor är väldigt bra där man altererar det som står i hyllan. Det kan då bli en stor vägg med ljud diffuser så att montera något på baksidan av bokhyllan tror jag gör väldigt liten skillnad.

Tapet annars?
http://www.design5mm.se/ljuddampande-filt-tapet-ull.htm

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vi hade ett liknande problem i vår källare. Sorry men det enda som hjälper är att dämpa ekot och då kommer du tvingas hänga upp saker på väggarna och också taket.

Vi satte upp masonitskivor täckta med vadd och tyg (med mycket färg och mönster), de har ju funktionen att det går att pinna upp foton och/eller vykort på om man så vill. Det tog bort det mesta av ekot.

Din källare påminner mig om ett konferensrum, lite väl sterilt och trist...men smaken är ju som baken.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Om nu är riktigt riktigt riktigt tysta när ni är i rummet så ekar det mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Snabb kommentar,
För att åtgärda ekot så MÅSTE du förändra något i rummet. Så är det bara.
Att gardiner inte hjälper beror på att de endast dämpar väldigt höga frekvenser men det har du nog listat ut. Räkna med att dämpa runt 500-4000hz, det fixar inga tunna gardiner eller plattor, tyvärr. Bokhyllor dämpar inte ljudet, de diffuserar, tänk på det.

De absorbenter jag länkade till fungerar, planera in sådana. Med det rummet så lär du behöva ganska många. De finns i vitt!
Att ha massa isolering bestående av glasfiber hängande på väggarna skulle inte jag vilja utsätta mig för.. Gör du egna så se över materialvalen väl!

Annat tak och golv kommer att förändra saken också.

Alltså gardinerna gör en stor skillnad om de sprids ut på väggen och det var därför jag funderade på att köpa längre skenor så att man täcker hela väggen, det lär lösa problemet mest troligt.

Ja precis, om man altererar det som står i bokhyllan istället för att ha den fint staplat så agerar lådorna(brädspel i detta fallet) diffuser som du säger och det ska vara ganska effektivt mot just eko. Eko är ju när ljudet stuttsar och om yterna är ojämna så stuttsar de inte lika väl om jag förstått rätt. Ljuddämpande mattor är vad jag förstår främst till för att bromsa upp ljudvågor och inte så mycket att stoppa eko även om det blir en biprodukt.

Jo, jag får nog fundera vidare på absorber eller diffusers på väggarna om man nu inte kör gardin hela vägen.

Taket är mjuk trä med isolering ovanpå så det är ju iallafall inte betong, golvet är klinkers som jag lagt ganska nyligen så det lär ligga kvar.

Det som många verkar missa är att detta är en källare, det gör att man inte ska beklä värken golv eller tak med organiska material ex trä eller liknande efter som det lätt blir fukt problem. Att hänga upp lite saker på väggarna här och där bör dock inte vara något större problem får man hoppas, iallafall inte så länge som det kan ventileras.

Skrivet av Zicsoen:

Ja, man kan ju köra på vilken färg man vill förstås. Nu menade jag heller inte enbart bakom hyllan utan snarare hela väggen som hyllan står mot.

aha.

Tack för tipset men tapet på vägg i källare ska undvikas.

Skrivet av ZAIZAI:

Vi hade ett liknande problem i vår källare. Sorry men det enda som hjälper är att dämpa ekot och då kommer du tvingas hänga upp saker på väggarna och också taket.

Vi satte upp masonitskivor täckta med vadd och tyg (med mycket färg och mönster), de har ju funktionen att det går att pinna upp foton och/eller vykort på om man så vill. Det tog bort det mesta av ekot.

Din källare påminner mig om ett konferensrum, lite väl sterilt och trist...men smaken är ju som baken.

Aha, ja det är väl så tyvärr, men man vill ändå göra det diskret. Har du något foto på det ni gjort?

Angående val av inredning så siktade jag på något mer strikt, jag ville inte få en köks känsla utan det skulle kännas som ett vardagsrum eller något åt det hållet. Från början var det till och med tänkt att vara ett vitt bord med kromade ben men det gick bort och istället hittade vi detta bruna som kändes klart varmare i rummet. Just nu skulle jag väl säga att verken bokyllan eller bordet skulle passa in i ett konferensrum men jag antar att vi alla har lite olika åsikter om sådant.

Nackdelen med inredningsvalet blev uppenbarligen eko, hade vi valt tyg soffa, tygstolar o.s.v så hade det troligen hjälpt en hel del men det är ju lätt att vara efter klok

Skrivet av Peterboxy:

Om nu är riktigt riktigt riktigt tysta när ni är i rummet så ekar det mindre.

Haha ja, de e ju en idé, eller bjuda in fler folk med luftiga kläder

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rummet är ungefär så illa designat som det kan bli om du vill undvika eko, hårda kala väggar klinkergolv, kalt tak.
Att regla upp väggarna och montera upp markskiva eller annan isolering och klä det med tyg skulle kanske kunna fungera utan att det syns så mycket, du bör ju även montera in ett dämpande innertak och helst riva ut klinkergolvet och byta det mot heltäckningsmatta eller ett flytande sandgolv med plastmatta.

Kalt tak? Vad har det med ljud att göra? Taket är av någon typ av trä, ganska mjuk trä faktiskt och ovanpå det ligger det isolering.

Efter som det är en källare så ska man inte beklä väggarna med organiska material då man kan få problem med fukt.

Klinkergolvet har jag lagt ganska nyligen så det lär får ligga kvar, dessutom är det återigen en källare så heltäckningsmatta är inte bästa valet, det är ju knappt så att man ens får ha parkett utan att det har mekanisk ventilation. Platsmatta låter ännu värre tyvärr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hittade något som kallas BAUX hexagon, det verkar vara något liknande som Sweclockers har använder för sina inspelningar. https://www.google.se/search?q=BAUX+hexagon&biw=1341&bih=974&...

Kanske det kan vara något om det inte är riktigt dyrt? Frågan är hur effektivt det verkligen är? Vet inte häller hur bra det är för en källarvägg.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Vi har ett större rum i källaren där vi har problem med eko, rummet ser ut på följande vis :

http://i.imgur.com/oIK8mbx.jpg
http://i.imgur.com/P2YHuSF.jpg

Vi har provat sätta dubbla gardiner men det hjälper väldigt lite, tydligen är det inte tjockleken på gardinerna som spelar roll utan hur mycket av väggarna det täcker. Drar vi för gardinerna för fönsterna så kan man märka en markant skillnad i eko.

En idé är att byta ut 2 meters skenorna till 4 eller 6 meter och då täcka större delen av väggen med gardin, problemet är att det sänker det estetiska par steg.

Jag förstår att golv och vägg är sten och därför studsar ljudet och samtidigt har vi egentligen ganska lite tyg i rummet.

Jag vet att tyg, ex soffor och liknande gör skillnad men vi ar designat rummet så som vi vill ha det så egentligen vill vi inte byta ut något här utan snarare lägga till något diskret som gör att ekot avtar.

Förslag på något som verkligen fungerar?

Rama in några sådana i tavelformat och sätt på väggen?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Såg din tidigare post om centern och konstaterar att det visst går bra att montera under tvn..

Ursäkta röran runt htpcn, den håller på att få sig en renovering.. Kolla absorbenterna som sitter på väggen (5cm ut från vägg). På motsatt vägg sitter det två st samma sort men direkt på vägg. De bakre ska få ett motiv på sig så de blir som kanvastavlor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Rama in några sådana i tavelformat och sätt på väggen?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Jo tanken har slaget mig, de är förvisso svarta så dammet lär synas snabbt men de är troligen enkla att dammsuga. Jag funderar dock på om inte ojämnheterna är för små för att verkligen göra skillnad? Och om mattan över lag är lite tunn men det kan man såklart åtgärda med fler lager.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

http://s11.postimg.org/gux11homb/image.jpg

Såg din tidigare post om centern och konstaterar att det visst går bra att montera under tvn..

Aha kul! För mig ser det dock ut som att TVn sitter lite väl högt upp? Det är ju såklart en smaksak men normalt säger man väl att ögonen ska vara 1/4 från överkanten av TVn, så ju större TV man har ju längre ner kommer den sitta. Dessutom ser centern ganska slammad ut på höjden jämfört med ex min.

Skrivet av Trigger:

Ursäkta röran runt htpcn, den håller på att få sig en renovering.. Kolla absorbenterna som sitter på väggen (5cm ut från vägg). På motsatt vägg sitter det två st samma sort men direkt på vägg. De bakre ska få ett motiv på sig så de blir som kanvastavlor.

Ja det där såg inte dumt ut! Har du gjort dem själv? Eller är de köpta? Vad kostade dem? Hur mycket skillnad anser du att de gör på en skala av 10?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Kalt tak? Vad har det med ljud att göra? Taket är av någon typ av trä, ganska mjuk trä faktiskt och ovanpå det ligger det isolering.

Hade det funnits lite mer takhöjd hade det kanske gått att få dit ett pendlat akustiktak. En tumregel för att få bra allmänakustik (lagom efterklang i ett rum med nyttoljuds- och bullerkällor lite här och där) är att minst en av varje par parallella ytor (tak+golv, långsida+långsida, kortsida+kortsida) absorberar en stor andel ljud inom de frekvensband där nyttoljud och buller förekommer. Om taket inte går att dämpa mer vore det bra att få in en matta som täcker större delen av golvet. Förutom att dämpa en del högfrekvent ljud minskar den också stegljud och stolsskrap, vilket dramatiskt förbättrar hörbarheten i rummet. Det finns heltäckningsmatta med fuktgenomsläppligt bottenskikt som kan användas på rå betong.

Skrivet av Jimmy:

Efter som det är en källare så ska man inte beklä väggarna med organiska material då man kan få problem med fukt.

Ja, det är nog en bra idé att montera akustikpaneler och liknande på distanser så att de inte fångar fukt från väggen.

Skrivet av Jimmy:

Hittade något som kallas BAUX hexagon, det verkar vara något liknande som Sweclockers har använder för sina inspelningar. [...]Frågan är hur effektivt det verkligen är?

Fina, men ganska skräpig absorption i förhållande till sin storlek och troligtvis även i förhållande till sitt pris.

Hur skulle det funka med takhängda draperier ~15cm från vägg längs en av långsidorna och en av kortsidorna? Det borde bli billigare än alla specialprodukter för akustik, hyggligt lätt att ta bort för att återställa rummet och gör det dessutom möjligt att dra ifrån/plocka ned draperiet om man vill vara säker på att väggen får den ventilation den behöver. Dessutom döljer det undercentralen.
Räkna med drygt dubbelt så många löpmeter draperi som längden på väggen du vill täcka.

Tysken har lagom tung och genomsläpplig scenbackdrop i olika färger till ett väldigt bra pris. Ytan på tyget är dock inte jättesnygg, så det kan vara bra att använda backdroppen som foder bakom ett snyggare tyg.
Jag har använt den här gardinskenan. Det står att den ska klara 8 kilo, men jag har hängt mycket mer än så (3x15m draperi, drygt 15 kg) på ena änden av en skena utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hade det funnits lite mer takhöjd hade det kanske gått att få dit ett pendlat akustiktak. En tumregel för att få bra allmänakustik (lagom efterklang i ett rum med nyttoljuds- och bullerkällor lite här och där) är att minst en av varje par parallella ytor (tak+golv, långsida+långsida, kortsida+kortsida) absorberar en stor andel ljud inom de frekvensband där nyttoljud och buller förekommer. Om taket inte går att dämpa mer vore det bra att få in en matta som täcker större delen av golvet. Förutom att dämpa en del högfrekvent ljud minskar den också stegljud och stolsskrap, vilket dramatiskt förbättrar hörbarheten i rummet. Det finns heltäckningsmatta med fuktgenomsläppligt bottenskikt som kan användas på rå betong.
Ja, det är nog en bra idé att montera akustikpaneler och liknande på distanser så att de inte fångar fukt från väggen.
Fina, men ganska skräpig absorption i förhållande till sin storlek och troligtvis även i förhållande till sitt pris.

Aha tack! Visste inte att det fanns heltäckningsmatta för fuktiga källargolv, får ta en titt på det.

Jo, jag hade lite aningen om att de kanske inte var ens hälften så effektiva som de såg ut

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hur skulle det funka med takhängda draperier ~15cm från vägg längs en av långsidorna och en av kortsidorna? Det borde bli billigare än alla specialprodukter för akustik, hyggligt lätt att ta bort för att återställa rummet och gör det dessutom möjligt att dra ifrån/plocka ned draperiet om man vill vara säker på att väggen får den ventilation den behöver. Dessutom döljer det undercentralen.
Räkna med drygt dubbelt så många löpmeter draperi som längden på väggen du vill täcka.

Jag vill ju inte klä in väggarna i drapperi/gardin men jag kan tänka mig att täcka en vägg ex den väggen som har fönster. Jag vet ju att bara dra för gardinerna för fönsterna gör en förvånansvärt stor skillnad på ekot. Jag tror dock det ser konstigt ut att ha drapperi hängande lite här och lite där utan att de fyller någon synlig funktion?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Tysken har lagom tung och genomsläpplig scenbackdrop i olika färger till ett väldigt bra pris. Ytan på tyget är dock inte jättesnygg, så det kan vara bra att använda backdroppen som foder bakom ett snyggare tyg.
Jag har använt den här gardinskenan. Det står att den ska klara 8 kilo, men jag har hängt mycket mer än så (3x15m draperi, drygt 15 kg) på ena änden av en skena utan problem.

Den skena jag har idag ska klara 8 KG och gardinerna väger 1 KG på 1 längder så visst hade jag kunnat sy på mer tyg på baksidan av dessa gardiner. Skulle det göra skillnad menar du? Jag gissar annars på att det är mängden vägg som täcks?

Vad innebär scenbackdrop? Är de till för att dämpa ljud på något vis?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hittade dessa plattor :

http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=13318

Kanske sådana fungerar bättre? Då monterade i någon form av ram med någon cm från väggen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bokhyllor... kommer täcka större yta och kosta mindre.
Och att ordna snygga tjocka gardiner som hänger längs väggarna är ett väldigt ekonomiskt råd, vilket kan snygga upp det där rummet också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack för tipset men tapet på vägg i källare ska undvikas.

Aha, ja det är väl så tyvärr, men man vill ändå göra det diskret. Har du något foto på det ni gjort?

Har inga egna foton men de ser på ett ungefär ut så här:

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)