Asrock 990FX Extreme3 - Tar tid att boota

Permalänk

Asrock 990FX Extreme3 - Tar tid att boota

Jag hade tidigare problem med datorn att den startade för att sen bara stänga ner sig vilket är fixat. Men nu har starttiden blivit mycket sämre. Har försökt reparera med Windows men den säger att där inte finns några fel.

En sak jag märkt är att den innan Windows laddas står länge på BIOS skärmen med koden A2 och laddar för att sen starta upp Windows. Tidigare gick detta mycket fortare. Som jag förstår det har det med ram minnena att göra? Kan datorn känna av om ram minnenas platser har bytats så det är därför det tar sån tid?

Kan även tilläggas att Windows tar 2-3 minuter på sig att starta. Förstår inte vad detta kan vara och om någon komponent tagit skada tidigare. Har testas systemdisken som är en SSD men den verkar fungera bra.

Hur ska jag göra för att fixa detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag hade tidigare problem med datorn att den startade för att sen bara stänga ner sig vilket är fixat. Men nu har starttiden blivit mycket sämre. Har försökt reparera med Windows men den säger att där inte finns några fel.

En sak jag märkt är att den innan Windows laddas står länge på BIOS skärmen med koden A2 och laddar för att sen starta upp Windows. Tidigare gick detta mycket fortare. Som jag förstår det har det med ram minnena att göra? Kan datorn känna av om ram minnenas platser har bytats så det är därför det tar sån tid?

Kan även tilläggas att Windows tar 2-3 minuter på sig att starta. Förstår inte vad detta kan vara och om någon komponent tagit skada tidigare. Har testas systemdisken som är en SSD men den verkar fungera bra.

Hur ska jag göra för att fixa detta?

Vad har du för boot inställningar?
Du skulle kunna prova att rensa cmos.

Permalänk

Jag har inte ändrat något där mer än att CPU kylaren inte ska gå för fullt tryck när man startar den. Det är konstigt bara att den stannar på kod A2 betydligt längre nu än vad den gjort innan. Man blir lite orolig för att moderkortet fått stryk när datorn bara stängde av sig tidigare.

Det kan man alltid pröva! Tack för tipset!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Testade att köra Windows 10 minnesdiagnostik och den säger att där är inget fel. Ändå så bootar datorn bra mycket slöare än innan. Tar flera minuter trots att man kör på SSD disk.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med mitt MSI 970 Gaming moderkort för mindre än 3 veckor sedan.
Mitt började med att den frös till inne i bios(inget klockat), återstartade fungerade bra i en veckas tid.
Sedan kom nästa grej att helt plötsligt så ville den inte använda rätt boot disk fastän jag ändrade till rätt i bios. Kopplade ur alla andra diskar och då bootade den normalt.
Detta fungerade i ca 1 vecka tills nästa skit kom med att den inte ville boota till bios, inget fungerade varken med cmos reset. Lät den stå över natten, nästa dag så funkade den utan problem tills jag skulle spela då gick det riktigt trögt, bara 1x pci-e hastigheten. Tyckte det var skumt startade om datorn och då fungerade inte bios booten utan den lade sig i en bootloop.
Fick utbytt det på Non till ett Gigabyte 970 Gaming.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Jag hade ett liknande problem med mitt MSI 970 Gaming moderkort för mindre än 3 veckor sedan.
Mitt började med att den frös till inne i bios(inget klockat), återstartade fungerade bra i en veckas tid.
Sedan kom nästa grej att helt plötsligt så ville den inte använda rätt boot disk fastän jag ändrade till rätt i bios. Kopplade ur alla andra diskar och då bootade den normalt.
Detta fungerade i ca 1 vecka tills nästa skit kom med att den inte ville boota till bios, inget fungerade varken med cmos reset. Lät den stå över natten, nästa dag så funkade den utan problem tills jag skulle spela då gick det riktigt trögt, bara 1x pci-e hastigheten. Tyckte det var skumt startade om datorn och då fungerade inte bios booten utan den lade sig i en bootloop.
Fick utbytt det på Non till ett Gigabyte 970 Gaming.

Jag är lite fundersam över om den tagit stryk innan när den inte ville starta. Det konstiga var att någon dag efter det hade hänt så startade den snabbt två gånger på rad för att sen börja starta slött igen. Både BIOS och Windows tar tid på sig.

Finns där något program man kan använda sig av som visar vad det är som tar sådan tid för datorn att starta? När man väl kommer in i den så går allt lika snabbt som det brukar göra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Här det med dina minnen, finns de med i listan över kompatibla minnen i handboken? Kan vara värt att se över vad de har för inställningar också med timings om det är något annat än normalt. En bios-uppdatering kan lösa det om det är nya minnen som inte var släppta när moderkortet kom.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

A2 betyder hårddiskproblem, rensa CMOS är nog en bra sak att testa.

Problem related to IDE or SATA devices. Please re-install IDE and SATA devices. If the problem still exists, please clear CMOS and try removing all SATA devices.

http://www.asrock.com/support/faq.asp?id=334

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Här det med dina minnen, finns de med i listan över kompatibla minnen i handboken? Kan vara värt att se över vad de har för inställningar också med timings om det är något annat än normalt. En bios-uppdatering kan lösa det om det är nya minnen som inte var släppta när moderkortet kom.

Skrivet av Zajin:

A2 betyder hårddiskproblem, rensa CMOS är nog en bra sak att testa.

Problem related to IDE or SATA devices. Please re-install IDE and SATA devices. If the problem still exists, please clear CMOS and try removing all SATA devices.

http://www.asrock.com/support/faq.asp?id=334

Tack för era svar! Har kört dessa minnena i ett par år i denna datorn så tror inte det är något sånt såvida de inte blivit instabila eller något.

Hårddiskproblem? Trodde det stod för ramminnena! Tack för det! Det kan väl inte vara så att en av SSD diskarna har fått stryk när datorn bara stängde av sig?

Ser nu att DVD läsaren inte dyker upp i Windows kan det vara den som krånglar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Testa att köra bara med din windows disk inkopplad och se om det går bra/snabbare.
Testa sedan därefter att koppla in disk efter disk samt dvd för att felsöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser nu att DVD läsaren inte dyker upp i Windows kan det vara den som krånglar?

Det kan det absolut vara, svarar den inte ordentligt så kan BIOS stå och vänta på den tills dess det blir timeout.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av thomson:

Testa att köra bara med din windows disk inkopplad och se om det går bra/snabbare

Skrivet av Zajin:

Det kan det absolut vara, svarar den inte ordentligt så kan BIOS stå och vänta på den tills dess det blir timeout.

Jag gick igenom kablarna och visade sig att strömkabeln till DVD brännaren satt lite löst vilket antagligen gjort att den försvann i Windows. Har haft detta felet ett par dagar nu och så visar det sig vara en sådan enkel grej. Nu gick den snabbt igen när jag startade den. Tack för all hjälp och tips!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Kul att det löste sig

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: skönt när det är något så trivialt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av thomson:

@Swedish Berserk: Kul att det löste sig

Skrivet av trickeh2k:

@Swedish Berserk: skönt när det är något så trivialt

Jag trodde att det löst sig.

Skulle starta den nu och då vart det samma sak igen DVD läsaren försvinner. Jag vet inte om den gett upp? Prövade att koppla in en USB DVD brännare som jag vet ska fungera men det går segt att starta upp ändå. Har kollat runt i BIOS och försökt att stänga av DVD som boot option för att kringgå problemet men utan resultat.

Har ni några andra tips?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Du lär nog koppla ur dvdn helt om den inte ska slöa ner uppstarten. Det är när bios försöker identifiera den det blir slött om den inte fungerar ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Testa att bara köra med Windows disken, koppla in sedan disk efter disk för att se vart problemet finns

Permalänk
Skrivet av Zajin:

Du lär nog koppla ur dvdn helt om den inte ska slöa ner uppstarten. Det är när bios försöker identifiera den det blir slött om den inte fungerar ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av thomson:

Testa att bara köra med Windows disken, koppla in sedan disk efter disk för att se vart problemet finns

Jag kopplad ur DVDn helt och nu startar den snabbt igen. Den har väl gått sönder. Bra att man har en extern att köra med! Tack för all hjälp och tips!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I