Försvinner spårlöst utrymme från min ssd systemdisk

Permalänk
Medlem

Försvinner spårlöst utrymme från min ssd systemdisk

Hej!

Har ett störande problem.
Det försvinner spårlöst utrymme från min ssd systemdisk.
Nu har jag bara 1Gb kvar, men jag installerar aldrig något på den.

När jag kollar i utforskaren hur mycket utrymme som mapparna på disken tar visar det 71 Gb, men när jag
går in på egenskaper för disken visar det 100Gb använt utrymme.

Någon som vet hur det kommer sig och hur man i så fall löser problemet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Visar du dolda filer? Kolla med windirstat vad som tar utrymme.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Har du AVG antivirus?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Kör "diskrensning", och välj "rensa systemfiler".
Det brukar bli en hel del gamla rester från uppdateringar liggande.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Rensade systemfiler vilket frigjorde ca 3gb.
Men det är ju minst 27 gb till som gömmer sig nånstans...

Jag har AVG. Hur så?

Kollade med windirstat som visade att det fanns 2 skumma filer, en tog 16gb och en annan tog 12 gb.
Båda är dolda. Kan det vara dom som slukar utrymmet?

De heter pagefile.sys och hyperfil.sys.

Vilken funktion fyller dessa?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Pagefile är en mellanlagring för minnet och hyperfile används för viloläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Kollade med windirstat som visade att det fanns 2 skumma filer, en tog 16gb och en annan tog 12 gb.
Båda är dolda. Kan det vara dom som slukar utrymmet?

De heter pagefile.sys och hyperfil.sys.

Vilken funktion fyller dessa?

Pagefile.sys och Hiberfil.sys tar upp 18GB! http://www.sweclockers.com/forum/trad/1050873-pagefile-sys-oc...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ja det måste ju vara detta som är problemet, ska följa tipsen i länken.

Tack för hjälpen, guld värt!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Dave_001:
.sys står för system och är därför dolt om du inte valt att visa dolda filer.

pagefile.sys är en systemfil för virtuellt minne (RAM). Används mer än 100% av ditt fysiska RAM så kommer datorn att använda det diskutrymme som filen allokerat som tillfälligt RAM, alltså att datorn använder hårddisken som tillfälligt RAM. Har du hyffsat med RAM så kan du avaktivera den funktionen och spara in ett par gigabytes utrymme på disken. Du avaktiverar virtuell minne genom att gå in på system (skriv system i sök) och klicka på avancerade systeminställningar, sedan klickar du på prestandainställningar under fliken avancerat och går till sist in på inställningar för virtuell minne och väljer att avaktivera funktionen.

hiberfil.sys är en annan systemfil för väntelägesfunktionen (eng hibernation). Den innehåller det som låg sparat i dit RAM sist datorn gick i vänteläge. Det den här funktionen gör är att den sparar allt innehåll i RAM till filen hyber.sys på disken så att datorn kan gå in i vänte/viloläge. Avaktiverar du den här funktionen så kan inte datorn längre gå i vänteläge. För att avaktivera den här funktionen så går du in på kontrollpanelen, väljer maskinvara och ljud, energialternativ, klicka på ändra schemainställningar och slutligen in på ändra avancerade inställningar och gå in på strömsparinställningar och inaktivera det.

Nu bör pagefile.sys och hiberfil.sys vara borta.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd