Räckvidd/kvalitet på powerlinebryggor (nätverk via elnätet)

Permalänk
Medlem

Räckvidd/kvalitet på powerlinebryggor (nätverk via elnätet)

Jag försöker få ut mitt nätverk till en sidobyggnad i min trädgård via elkabeln och en sån här enkel pryl: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradb... . Sändare och mottagare ligger på samma fas men inte på samma säkring i elcentralen så de rör sig förmodligen om ~75 meter elkabel mellan dem.

Detta fungerar ytterst sporadiskt, kanske någon minut för att sedan försvinna och fortsätter att inte fungera oftast även efter omstart.

*** Hur lång räckvidd har denna typ av enheter? Finns det andra modeller med högre signalstyrka eller motsvarande som klarar biffen?

Alternativt: Finns det något bra sätt att lösa det trådlöst utan att skruva upp några antenner på huvudhuset (på sidobyggnaden går det bra)?

Jag vill alltså kunna ha en vanlig trådad switch i sidobyggnaden att koppla in diverse enheter på.

/Kalle

Permalänk
Medlem

Du kan inte dra kabel?

Permalänk
Medlem

@Blofeld: Det är över 50 meter utomhus och jag har en klen rygg och ingen grävmaskin. Jag grämer mig förstås nu att jag inte la i en ethernetkabel också när vi hyrde in en tjomme som grävde fram för el förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmorian:

@Blofeld: Det är över 50 meter utomhus och jag har en klen rygg och ingen grävmaskin. Jag grämer mig förstås nu att jag inte la i en ethernetkabel också när vi hyrde in en tjomme som grävde fram för el förra året.

Du kan inte köra radiolänk?
https://www.dustin.se/product/5010517426/nanostation-m2-24ghz...
Bör inte vara för svårt att installera!

Permalänk
Medlem

@richead: Tackar för tipset. Jag har kollat på lite liknande prylar.

*** Min undran där är hur pass bra de är på att ta sig genom husväggar?

Jag skulle som sagt behöva ha den ena enheten inne i huvudhuset (jag vill helst slippa göra en massa genomföringar och skruva i fasaden) medan den andra kan sitta utanpå sidohuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmorian:

@richead: Tackar för tipset. Jag har kollat på lite liknande prylar.

*** Min undran där är hur pass bra de är på att ta sig genom husväggar?

Jag skulle som sagt behöva ha den ena enheten inne i huvudhuset (jag vill helst slippa göra en massa genomföringar och skruva i fasaden) medan den andra kan sitta utanpå sidohuset.

Jaha, då blir det en annan situation. Optimala är fri sikt! Går det inte dra kabel eller sätta den på taket?

Permalänk
Medlem

@richead: Nog, går det men det blir ju ett så stort projekt av en sån till synes trivial grej. Men jag antar väl att det blir där det landar. Tack hur som helst för tipsen.

Permalänk

Powerline kan jag inte rekommendera det störs så fort någon pluggar in/ut något och under liknande scenarion

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Det går inte att förutse hur det kommer fungera med Powerline.

Jag kör en Powerline som fungerat bra i flera år, med hög hastighet och låg latency, men den kan ändå disconnecta ett par sekunder lite då och då (vilket inte gör något där den används).
På andra ställen har jag fått dålig hastighet, hög latency, tappar bort nätverk etc.

Det visar sig rätt snabbt, så det kan vara värt att testa.

En radiolänk ska helst ha fri sikt, men på begränsade avstånd kan det fungera ändå.

Permalänk
Medlem

När dom grävde ner el kabeln la dom inte rör då så att det finns möjlighet att dra i en cat kabel i ett av rören med hjälp av en nylon fjäder lite glidex och en gnutta tur?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd

Jag har kört powerline och en sak som man ska tänka på är att både sändare och mottagare ska sitta på samma fas. Då slipper signalen gå genom säkringen som kan göra att det funkar sämre.
75m borde inte vara några problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar.

Jag tänkte nog börja med att se om jag kan dra ut ett eluttag på samma lina som går ut till garaget. När jag tidigare sa att de satt på "samma fas" så menade jag det i bemärkelsen samma av de tre faser som går in i huset från stora elnätet. Dock tar den i nuläget, som någon påpekade, omvägen via säkringsskåpet och två säkringar, jordfelsbrytare mm.

Funkar mot förmodan inte detta så får jag väl bita i det sura äpplet och se om det går att dra genom den gamla nergrävda skyddsslangen. Det blir lite handgrävjobb där i alla fall eftersom den förgrenar sig ungefär halvvägs.

/Kalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

När dom grävde ner el kabeln la dom inte rör då så att det finns möjlighet att dra i en cat kabel i ett av rören med hjälp av en nylon fjäder lite glidex och en gnutta tur?

Det är inte tillåtet med el och nätverk i samma rör generellt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är inte tillåtet med el och nätverk i samma rör generellt sett.

Varför är det ett problem? Är ju inte så sladdarna kommer på varandras koppartrådar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är inte tillåtet med el och nätverk i samma rör generellt sett.

Är jag fullt medveten om men somsagt ibland får man bända på reglerna lite för att få saker att fungera speciellt om man inte tänkt på gräva ner sådant när man väl gjorde det, oftast lägger du ju också ett väldigt rejält rör/slang och finns det gott om plats kan du därmed dra igenom cat kabel med flex slang på (finns färdig att köpa).

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ohem:

Varför är det ett problem? Är ju inte så sladdarna kommer på varandras koppartrådar.

Skrivet av BaZZe:

Är jag fullt medveten om men somsagt ibland får man bända på reglerna lite för att få saker att fungera speciellt om man inte tänkt på gräva ner sådant när man väl gjorde det, oftast lägger du ju också ett väldigt rejält rör/slang och finns det gott om plats kan du därmed dra igenom cat kabel med flex slang på (finns färdig att köpa).

Nätverkskablarna uppfyller inte kraven på isolering så det kan innebära livsfara om det skulle uppstå ett elfel, vissa regler ska man inte bända på och elsäkerhet är ett sånt område.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätverkskablarna uppfyller inte kraven på isolering så det kan innebära livsfara om det skulle uppstå ett elfel, vissa regler ska man inte bända på och elsäkerhet är ett sånt område.

Just därför jag sa specifikt med flex slang eftersom det finns att köpa cat kabel i flex slang där både isoleringen på kabeln och flex slangen är såpass hög att det är godkänt att dra svagström tillsammans med starkström, men det är ett undantagsfall och det kostar ju en aning mer.

På samma sätt som man har en mitten fördelare i t.ex. kabel kanaler/lister så att man kan dra starkström och cat tillsammans så finns det flex slangar som uppfyller dom kriterierna och då är det också redan fördragen cat i flex slangen går att köpa på rulle, specifikt gjord för utomhus bruk aldrig testat att använda den själv men sätt det en del nu när man varit ute arbetat och gjort fiber hemma hos folk.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmorian:

@richead: Tackar för tipset. Jag har kollat på lite liknande prylar.

*** Min undran där är hur pass bra de är på att ta sig genom husväggar?

Jag skulle som sagt behöva ha den ena enheten inne i huvudhuset (jag vill helst slippa göra en massa genomföringar och skruva i fasaden) medan den andra kan sitta utanpå sidohuset.

Har satt mina med sugpropps fäste på varsitt fönster. Kanske inte den snyggaste lösningen men det gick snabbt och fungerar bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har kört powerline och en sak som man ska tänka på är att både sändare och mottagare ska sitta på samma fas. Då slipper signalen gå genom säkringen som kan göra att det funkar sämre.
75m borde inte vara några problem.

Fas och säkring är inte samma sak. På en fas finns flera grupper(säkringar). Varje fas har en kraftigare huvudsäkring. Faserna går separerat ut från huset mot elleverantören.

Resultatet med powerline-nätverk är väldigt varierat. Kan vara värt att prova en dyrare variant med på öppet köp.

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga det här med att samförlägga en elkabel ihop med en nätverkskabel så eftersom det inte är tillåtet så ryker även försäkringen vid inträffad brand! Enkelt för en besiktningsman att se en sådan felkoppling vid inträffad skada. Dyrt misstag för en husägare!

En överföring via elnätet kan inte bli annat än en kompromiss, jag skulle nog hellre kolla in en WLAN-lösning, förvisso även det en kompromiss om man inte får fram en nätverkskabel.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y