Ny nas (HP MicroServer Gen8 inkl. FreeNas vs. Synology DS1515+)

Permalänk
Medlem

Ny nas (HP MicroServer Gen8 inkl. FreeNas vs. Synology DS1515+)

Hej!
Står i valet och kvalet på hur jag ska göra. Min Synology DS410 börjar bli seg och det är därför dags att köpa nytt.

Hade först bestämt mig för att köpa en 1515+, men då hårdvara och diskar landar uppåt 12k så har jag sneglat på andra alternativ.
HP Microserver Gen8 Entry är ju nu väldigt billig på Dustin (2495:-), och denna ihop med 4 diskar blir ju nästan halva priset mot Synology nasen. Men vad jag tror är högre prestanda.

Frågan är ju bara hur mycket jobb det är att drifta en FreeNAS enhet i förhållande till en Synology nas.
Sen finns ju faktiskt möjligheten att köra ESXi och ha en linux server igång samtidigt.

Men jag vill ju verkligen ha något som är bekymmersfritt.

Vad hade ni valt? Och vad råder ni mig att göra.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk

Tänk på att migreringen av data är galet mycket enklare om du uppdaterar till en Synology. En ny DS41x kanske räcker? Eller bygg en Xpenology för halva priset.

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem

Det avråds att köra freenas virtuellt. Tydligen kan det uppstå vissa konstigheter som att inte smart ger rätt värden och även viss risk för dataförlust.

Permalänk
Medlem

Ok, men om man då köper en Microserver Gen8 och lägger Xpenology på den. Man sparar ju typ 5k på hårdvaran bara där. Sen är väl den hårdvaran i Microservern betydligt bättre än i 1515+?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Läser och läser och läser.... Börjar kanske bli för mycket inspiration nu.

Men här är min tanke för tillfället:
Microserver G8, installera en Xeon E3-1265LV2 CPU och 16Gb ram. Montera SSD i enheten för OS.

Köra någon dist av Windows Server (2012 eller 2016).
Konfigurera upp en nas med hjälp av de 4 hdd platserna. Och sedan använda SSD för OS och diverse serverapplikationer typ. Plex media server, Teamspeak server och eventuellt webserver.

Skulle detta funka tror ni?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med original-CPUn och se om mera klös behövs. Den är som sagt lite snabbare än en Core2Duo 2,4, ungefär.

Fördelen med Synology DSM/Xpenology är ju enkelheten. Kör man Xpenology är det ju lite mera ett vågspel ifall uppdateringar kommer att fungera osv.

Kör man Windows Server som OS i botten skulle jag överväga att skaffa en bättre RAID-controller med batteribackad cache, men det KAN hända att B120i som är integrerad räcker (du är ju ändå begränsad av nätverkshastigheten).

Kör Windows Server 2012R2 på en av mina och har naturligtvis inga som helst problem att fylla en GbE-lina iaf, men då kör jag AHCI-läge och inte RAID. Vet inte hur mycket CPU B120i drar t ex.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag skulle börja med original-CPUn och se om mera klös behövs. Den är som sagt lite snabbare än en Core2Duo 2,4, ungefär.

Fördelen med Synology DSM/Xpenology är ju enkelheten. Kör man Xpenology är det ju lite mera ett vågspel ifall uppdateringar kommer att fungera osv.

Kör man Windows Server som OS i botten skulle jag överväga att skaffa en bättre RAID-controller med batteribackad cache, men det KAN hända att B120i som är integrerad räcker (du är ju ändå begränsad av nätverkshastigheten).

Kör Windows Server 2012R2 på en av mina och har naturligtvis inga som helst problem att fylla en GbE-lina iaf, men då kör jag AHCI-läge och inte RAID. Vet inte hur mycket CPU B120i drar t ex.

Nu är delarna beställda, server och nya diskar.
Har en SSD liggandes hemma som kommer husera OS, även 16GB ram har skaffats.
Jag kommer ju inte ligga och mata från servern konstant så tror inte det kommer vara några problem med bandbredden i nätet.
Har ju trots allt en server och en nas igång nu på linan. Funkar utan problem. Fördelen är ju att det blir i samma enhet sen och med bättre hårdvara.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V