Kulturskapare försvarar Copyswedes avgifter

Permalänk
Medlem

Avgiften är helt felplacerad i min mening. Om det är så att artisterna/konstnärerna som får bidrag inte klarar sig utan den, så lägg avgiften på deras verk istället. Öka priset på en musik CD med 10:- eller varje track med 1:- istället för att lägga det på elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kultursverige:

Teknikjättarna måste betala för kulturen

Nej, den som konsumerar kulturen ska betala för den. Denna betalning ska ligga i kostnaden av originalmediet så jag kan avgöra om jag tycker "kulturen" (musiken) är värt priset. Det är så en fri marknad fungerar. Jag har inget emot att musikbolag vill bli kompenserade för privatkopiering, men då får de höja priset på musiken (dvs: skivorna eller nerladdningarna) så jag kan välja att inte betala för den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det var ironiskt menat.

Jag tror det var sarkastiskt menat. Men sen vet jag också skillnaden på ironi och sarkasm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Dessa så kallade kulturskapare vill ha något som de anser sig ha rätt till, men bara för att de anser sig ha rätt till något så betyder inte att dom har det.

Dessa klåpare kan skaffa sig ett jobb. Om deras konst har merit för att stå på egna ben så bör dom kunna få inkomst utan allmosor.

Vi behöver inte dessa obegåvade pretentiösa klåpare som låtsas vara konstnärer. Det är bara slöseri på pengar för att dom ska kunna bedriva lekstuga.

Permalänk
Inaktiv

Ett stort fel de gör i sin argumentation är att säga "Teknikjättarna måste betala för kultur". För då låter det som om det är några rika jättar som har gott om pengar som de kan avvara.

När det snarare är så att denna avgift läggs direkt på priset och det är vanligt folk som ska få betala när de köper produkter som i princip inte av en enda kotte i hela sverige just används för privatkopiering.

Permalänk
Medlem

För musik borde man lägga avgiften på CD:n, eller på tjänsten om man köper HD filer eller liknande. Dessa går att kopiera lagligt och utan större problem - och innan någon börjar gråta om att ingen gör det så jo - det säljs fortfarande mycket på fysisk media men även fler köper HD ljud och det är en växande marknad - bara för att inte alla gör så innebär det inte att fenomenet inte finns.

Att kräva från lagringsmedia betyder att man betalar flera gånger för samma verk som man använder vilket blir missvisande - jag har tex musik på min dator, min telefon och en BU hårddisk - musiken är helt lagligt köpt men jag betalar 3 ggr utan att ha delat med en enda person.

Filmer och böcker går inte att privatkopiera utan att man bryter kopieringsskydd vilket man egentligen inte får. Eller det är en gråzon - vilket gör att stim för böcker och film inte borde ingå i kassettavgiften. Alla DVD:er men framförallt BLURay har skydd som gör det oerhört komplicerat att ta sin lagliga backup av ägda medier.

Spotify och iTunes har ju också lagringrätt inbygda i sina program - att du inte bara streamar vilket betyder att musiken ligger tillgänglig på fysisktmedie. Om du använder eller inte spelar ingen roll - det är om du har möjlighet till det eller ej.

Personligen tycker jag att det är bra att det finns privatkopiering - men om man vill ha betalt för det - behöver man också se till att konsumenter kan använda den utan att beskyllas för brott samt att man inte kan grina sig till pengar. Att koppla detta direkt till försäljningen gör att den artist/utgivare som säljer något får sina pengar direkt - inte via en massa skumma avgifter från en massa tredje parts tillverkare.

Sedan så är det ju också så som många andra påpekat att ersättning sker efter hur mycket du sålt på olika listor vilket kan ge en felaktig ersättningsnivå - eller ingen alls om du inte är med i de organisationer som du måste vara med i för att få rätt till ersättning.

Systemet för privatkopiering bör finnas kvar - men borde få sig en rejäl uppdatering och modernisering. För att om du nu köper en låt via SPOTIFY och laddar ner den till din telefon - skall du kunna ge den till din kompis - kan du det?

@artman - jag är som dig - men för att vi inte skall få det som i UK så behövs privatkopiering. I UK får man inte kopiera en CD skiva och lägga filer på sin telefon, inte heller egentligen köpa på dator och flytta fysiskt över till telefonen. Vart media behöver äga en uppsättning av IP för att få spelas upp. Det är vad som väntar om vi inte har privatkopiering. Men det är en sjukt klumpigt system det håller jag med om.

Permalänk
Hjälpsam

Så ett gäng parasiter försvarar ett parasiterande bolag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kära Copyswede!
Jag har en bluray med Family guy hemma. Jag vill kopiera den till min galaxy tab.
Har ni någon guide på hur man gör?

Vart stoppar jag skivan tex?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett stort fel de gör i sin argumentation är att säga "Teknikjättarna måste betala för kultur". För då låter det som om det är några rika jättar som har gott om pengar som de kan avvara.

När det snarare är så att denna avgift läggs direkt på priset och det är vanligt folk som ska få betala när de köper produkter som i princip inte av en enda kotte i hela sverige just används för privatkopiering.

Jag privatkopierar till min telefon. - Anser dock inte att min telefontillverkare skall betala till organisationer som in sin tur betalr Orup och Per Gessle då jag aldrig någonsin lyssnar på deras musik - inte ens på radio!

Permalänk
Medlem

Varje gång Copy Swede diskuteras så tänker jag på alla skivor med kopieringsskydd. Borde inte det vara olagligt att lägga på ett kopieringsskydd på skivor som ska säljas i Sverige?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JasPlan:

Avgiften är helt felplacerad i min mening. Om det är så att artisterna/konstnärerna som får bidrag inte klarar sig utan den, så lägg avgiften på deras verk istället. Öka priset på en musik CD med 10:- eller varje track med 1:- istället för att lägga det på elektroniken.

Yes. Det här löser flera problem.
Det löser givetvis problemet med att man idag använder tom lagringsmedia för annat än att kopiera filer vilket är en stor förändring jämfört med hur samhället såg ut när lagen skrevs.
Men det löser även följande:
Sälj media lite billigare med kopieringsskydd och lite dyrare om man har rätt att kopiera verket vidare så slipper vi nuvarande orättvisa kring kopieringsskydden.
Det går då att applicera avgiften även på spoify, netflix och liknande. För vi delar ju fortfarande verk med nära och kära genom att låna ut våra strömningskonton istället för att spela av kassetter/CDskivor och det var ju just delningen av media till nära och kära som avgivten var till för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag tror det var sarkastiskt menat. Men sen vet jag också skillnaden på ironi och sarkasm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan det också vara sarkastiskt, då sarkasmer ofta innehåller ironiska undertoner. Det ena behöver inte utesluta det andra. Så om inte annat var ditt försök att tillrättavisa mig ironoskt i sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Ersättningen för privatkopiering är tänkt att kompensera när kultur i olika former delas mellan till exempel vänner eller familj. Författarna till insändaren menar att en viktig del av modern kulturkonsumtion är just att kunna spara tv-serier, filmer och musik till datorer, telefoner eller set top-boxar."

Det borde vara enkelt.. Om Copyswede och organisationer står bakom detta borde de också då stå bakom att man får privatkopiera precis som man vill.. Ja, jag menar PRIVAT så inga DRM eller kopieringsskydd tycker de är rätt vilket bromsar privatkopiering och således borde deras pengar minska i takt med att det blir svårare att privatkopiera.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag höll en cd-skiva här om dagen... lite nostalgi fanns där.

Permalänk

De ska bara ha och ha? Vilken annan branch jobbar såhär?

Om en i familjen lånar min bil. Ska den då betala till tillverkaren för att göra det? Jag menar att om personen i fråga hade köpt en egen bil så hade de ju kärnat extra pengar som de nu inte får när bilen lånas ut.

Idioti. Löjligt. En generation som kämpar för sin utdöende kultur. Det som folk vill ha köps och det som folk inte vill ha köps inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att denna diskussionen är lika intressant varje gång. Det går nämligen inte att lagligen privatkopiera något digitalt. Eftersom allt är digitalt idag så är inte lagen applicerbar.

https://lagen.nu/1960:729

Citat:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

På sätt och vis är avgiften bra. Den gör att jag kan ladda ner vad jag vill från vilken sida jag vill utan att betala (eftersom jag redan betalat flera gånger) och ända känna att jag inte gör något moraliskt fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hur tar jag del av denna kaka? Lägger jag upp musik på en hemsida med paypal konto som betalning får jag då deg? Hittar ingenstans på Copyswedes hemsida hur man får ut sina pengar? Men så började jag må illa ganska snabbt efter att jag kom dit.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Att det finns privatkopierings avgift på exmpelvis Mp3 spelare & tomma cd-skivor kan jag tyckar är ok. Men på USB minnen och externa hårddiskar är det idioti.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så ett gäng parasiter försvarar ett parasiterande bolag.

Parasiter har vi gott om i Sverige nu, det är väl synd om dessa stackare också som inte "kan" jobba mera när de bara kan få pengar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hur tar jag del av denna kaka? Lägger jag upp musik på en hemsida med paypal konto som betalning får jag då deg? Hittar ingenstans på Copyswedes hemsida hur man får ut sina pengar? Men så började jag må illa ganska snabbt efter att jag kom dit.

Bara att fylal i och skicka in:

http://www.copyswede.se/ansok-registrera/rattighetshavare-2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hur tar jag del av denna kaka? Lägger jag upp musik på en hemsida med paypal konto som betalning får jag då deg? Hittar ingenstans på Copyswedes hemsida hur man får ut sina pengar? Men så började jag må illa ganska snabbt efter att jag kom dit.

https://www.stim.se/sv

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Men eftersom vi redan betalat musik och mjukvara igenom hårdvaran så är det kanske dags att slänga upp några feta fpt servrar och kryptera skiten när dom antar alla kopierar och dela fritt så vi slipper betala dubbelt

Yo, Ho haul together, hoist the colours high
Heave ho, thieves and beggars, never shall we die

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Och detta är alltså det vi tydligen ska kopiera med våra telefoner??? Haha jösses

"Ersättning för privatkopieringsersättning

Du som upphovsmän/utövande konstnär kan ha rätt till privatkopieringsersättning. För närvarande kan du få ersättning från Copyswede för din medverkan i:

- tv-program som sänts i SVT1, SVT2 & TV4,
- underhållnings- eller dramaproduktioner sända i TV3 & Kanal 5,
- ljudböcker."

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det som behövs är:

Att skivbolagen inte tar majoriteten av pengarna per såld låt, skiva eller liknande så artisterna får betalt för deras kreationer.

Gör det enkelt att köpa produkterna. Blir vansinnig på saker som t.ex. hdtracks.com (där jag köper 24-bit FLAC) så finns t.ex. Megadeths skiva Peace Sells, But Who's Buying att köpa. Men INTE i min region! Vad i helvette är det som kan göra att det inte går att köpa en digital kopia av ett album i min region? Annat än ren jävla bullshit såklart. Kan nämnas att jag redan har köpt skivan 2 gånger på CD tidigare.

Sänk priserna. Är priset lägre (kombinerat med att det faktiskt går att köpa helvettet) så kommer fler personer att betala för sakerna. Det är jävligt enkelt, återigen är det ju skivbolagen som håvar in de stora pengarna och inte artisterna.

Jag är storkonsument av CD, vinyl, digitala köp (FLAC och FLAC HR). Jag har betalat för min konsumtion redan (ibland flera gånger om pga köp i olika format), men ändå ska Magnus Uggla (som jag aldrig lyssnar på eller är intresserad av) få pengar för att jag köper en hårddisk?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Vi har för många kulturskapare. Alla vill ju vara 'kulturskapare' av den enkla anledningen att det är så roligt. Enda sättet att hålla nere populationen är att begränsa tillgången på föda. Avskaffa kopieringsskatten.

Håller man nere populationen så går också den genomsnittliga kvalitén upp på kulturskaparna. Billigare och bättre.

Permalänk
Medlem

Det relevanta i denna fråga är väl ifall det ens utförs nån privatkopiering längre? Finns det några siffror som visar hur pass utbrett detta är nu för tiden?

Jag kan nog ärligt säga att jag inte kopierat nåt från nån av min familj/mina vänner på 10+ år.

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Snusfri

Samsung, Sony och Apple borde sätta ner foten och säljstoppa sina produkter i Sverige.
Visst är det ett drastiskt drag men tror nog att dem flesta politikerna skulle bli rätt skitnödiga om det skedde.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Denna avgift är lika logisk som raido/tv-licensen.. Är ju som att betala en fortkörningsböter precis när man köpt bil.. "för nu finns möjligheten att du kör för fort"... Hade ju varit en sak om vi fick kopiera hejvilt när denna licens är betald... men nej man får alltså inte ut något utav denna.. :S

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

"företrädare för organisationer bakom bland annat författare, musiker, tecknare och regissörer"

Parasiter som lever på andras verk alltså...