Eizo Foris FS2735 – Gamingskärm med Freesync och 144 Hz IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

@Underklockaren: Du ska ta och lugna ner dig din nvidiafanboy. Freesync fungerar helt perfekt på andra freesyncskärmar så sluta generalisera. På min BenQ XL2730Z så fungerar freesync perfekt, även i windowed mode så du vet inte vad du snackar om. Typiskt skitsnack från en fanboy. AMD's grafikkort är det inget fel på heller.

Felen ligger garanterat hos Eizo. Det är helt enkelt en överprisad skärm med många brister.

tror inte felet ligger hos Eizo då det inte är eizo själva som gör mjukvaran samt hårdvaran till freesync modulen. troligtvis är det kommunikationen mellan Eizo, AMD och det 3:e företaget som har haft lite strul. dock så får vi hoppas att det bara är något mjukvaruproblem så att AMD/eizo och det 3:e företaget kan samarbeta och få ut det så det funkar ordentligt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Thomas & recension var bra men hade viljat se lite mer kamera arbete. dvs när Thomas pratar om utseendet och liknande så hade man kunnat zooma in på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va G-SYNC funkar visst i laptops eller va menar du?
Testat även en med 100Hz ASUS G-SYNC laptop...

JO var inte så jag menade, utan g-sync fungerar fint med extern skärm, men kör man på laptoppens skärm kör man helt annat

Något mer luddig beskrivning från Nvidia i stil med "GPU:n pratar direkt med skärmen, så ingen g-sync modul behövs" Alltså detta tolkar många inklusive jag att internt mellan gpu och skärm kör dom någon form av adaptive-sync (något åt det hållet i alla fall, för inte kör dom utan scaler ), g-sync modulen drar ju lite för mycket ström för att vara försvarbart i en laptop.

sen exakt vad dom kör är svårt att veta, men dom har ju haft lite inkörningsproblem med laptops. Så kan ju just vara en typ av adaptive-sync scaler som var svårt att få till bra, kan ju också vara ytterligare bevis på att adaptive-sync scalers inte är helt mogen för marknaden än (verkar som det behövs hel det FW utveckling för den ska bli lika bra som g-sync). Något som kommer ta tid när adaptive-sync är så öppet och tillverkare inte får någon stor avkastning för tiden och pengarna dom måste plöja ner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tror inte felet ligger hos Eizo då det inte är eizo själva som gör mjukvaran samt hårdvaran till freesync modulen. troligtvis är det kommunikationen mellan Eizo, AMD och det 3:e företaget som har haft lite strul. dock så får vi hoppas att det bara är något mjukvaruproblem så att AMD/eizo och det 3:e företaget kan samarbeta och få ut det så det funkar ordentligt

Tror helt enkelt att adaptive-sync scalern är inte mogen än, senast var ju overdrive som kunde lösas endast genom FW uppgradering.

Så tror att det är hel del buggar som måste lösas och sen finns det ingen bra IPS scaler än (se på denna och asus´s skärm), antingen 35-90Hz eller 56-144Hz (även asus skärmen går genom hack låsa upp).

Känns lite som när SandForce SF-2200 kom, var halvfärdig FW redan från fabrik som tillverkarna själva skulle laga, Intel när dom började använda kontrollen var det bra många buggar dom löste. Idag går det att använda controllern men är ju gammal nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror helt enkelt att adaptive-sync scalern är inte mogen än, senast var ju overdrive som kunde lösas endast genom FW uppgradering.

Så tror att det är hel del buggar som måste lösas och sen finns det ingen bra IPS scaler än (se på denna och asus´s skärm), antingen 35-90Hz eller 56-144Hz (även asus skärmen går genom hack låsa upp).

Känns lite som när SandForce SF-2200 kom, var halvfärdig FW redan från fabrik som tillverkarna själva skulle laga, Intel när dom började använda kontrollen var det bra många buggar dom löste. Idag går det att använda controllern men är ju gammal nu.

Det är för att hårdvaran som styr freesync inte klarar av högre hz. Kommer jag också ihåg rätt är det likadant med g-sync modulen, dock så överklockade Nvidia sin modul så att den gick hela spannet. likadant med att det var någon hemmafixare som klockade sin freesync skärm så freesync funkade från 30-144hz

men sitter man med 56-144hz spannet och du går under ca 70fps så har man för höga inställningar o bara o sänka så de stiger!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen får man ofta bättre prestanda/kr med AMD.

Prestanda per krona är nog framförallt viktigt för de som har låg eller ingen inkomst. Det är ju inte ett mått som säger någonting om prestandan är hög eller låg heller, vilket många verkar tro.

Permalänk
Medlem

Bra med video! Mer av detta i framtiden!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Prestanda per krona är nog framförallt viktigt för de som har låg eller ingen inkomst. Det är ju inte ett mått som säger någonting om prestandan är hög eller låg heller, vilket många verkar tro.

Nej precis, men köper man t.ex 390x (som presterar nästan exakt om inte bättre än 980) så får man bättre pris och prestanda med 390x än 980. Ska vi gå högre är 980TI bättre val, har man budget på 5000kr så är ju fury x bättre val egentligen.

Så jag gjorde en förenkling i mitt uttalande, men kändes bäst och fördjupa det hela efter ditt uttalande. Låter mer på dig att AMD är prisvärda under 2000kr, det är idag den mest ironiska prisklassen (rätt dyra kort till vad man får).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När ska scaler-tillverkarna börja göra nya kretsar som eliminerar dessa problem?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

När ska scaler-tillverkarna börja göra nya kretsar som eliminerar dessa problem?

De håller nog redan på med det. Marknaden (och standarden) är fri så vilket företag som helst som faktiskt vill och kan tillverka scalers kan utveckla en produkt.

Sedan undrar jag hur lång tid det tar innan någon tillverkare får till ett bra blur reduction, är bara det G-Sync gör bättre i dagsläget. Visst, det Eizo stoppat in är ändå en bra bit på vägen men lite mer polering skulle nog behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

riktigt onödig kommentar i min mening!
Tyckte det var kul att se Thomas på en video! Hoppas det blir mer av det!

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart! Thomas gjorde ett ypperligt arbete med att gå igenom allt tycker jag. Superkul att se mer videos på Sweclockers! Mer mer!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Jag resonerar ur ett entusiastperspektiv förstås, inte minst eftersom vi är på ett entusiastforum.

Majoriteten av alla grafikkortskunder lever trots allt inte på föräldrar/veckopeng. Sett till antalet timmar man använder datorn är det svårt att hitta en billigare hobby, dessutom.

Permalänk

Som någon nämde hade jag velat se mer vinklar med kameran. Prat om utgångarna på baksida så skulle ni klippt till närbild och långsam panorering över ingångarna. Prat om betraktingsvinklar, klipp till bild där skärmen vrids långsamt åt ett håll.

Och samma sak med tiltfunktionen. Skulle bli mindre stelt då.

Men annars så är det bra med videorecensioner på skärmar (och hårdvara i allmänhet, mer sånt!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Broken-arrow: Jag resonerar ur ett entusiastperspektiv förstås, inte minst eftersom vi är på ett entusiastforum.

Majoriteten av alla grafikkortskunder lever trots allt inte på föräldrar/veckopeng. Sett till antalet timmar man använder datorn är det svårt att hitta en billigare hobby, dessutom.

Jo och jag tog även upp det i mitt senaste inlägg Men för ytterligare förtydliga. Flesta köper kort runt 970 i prestanda (även entusiaster) och där har AMD motsvarande kort till bättre pris (varför betala mer för samma prestanda). Men mot 980 TI har inte AMD mycket att säga till om idag (Fury X presterar inte lika bra mot 980 TI), men enligt mig försvarar det inte riktigt priset på 980TI heller . (Skrev lite fel i förra inlägget menade Fury inte Fury X mot just 980).

Men är ofta så det köps kort, alltså antingen 970 eller 980 TI (dessa går mer hem i stugorna än 960 och 980), där AMD kan konkurrera förutom mot TI.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men mot 980 TI har inte AMD mycket att säga till om idag (Fury X presterar inte lika bra mot 980 TI), men enligt mig försvarar det inte riktigt priset på 980TI heller

Jag håller inte riktigt med om vad du säger. I de benchmarks jag har sett ligger Fury X under 980Ti... men inte mycket under alls.
Men som du säger det finns inget som motiverar 980Ti's pris.

Permalänk
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort lite onödigt uppviglande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@laxpudding: Finns det några bra skärmar som stödjer både nästan full AdobeRGB och G-Sync, eller Freesync?

Kommer det någonsin några skärmar med stöd för både G-Sync och Freesync i samma skärm?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kommer det någonsin några skärmar med stöd för både G-Sync och Freesync i samma skärm?

Varför skulle någon som redan hade G-sync vilja nedgradera till Freesync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle någon som redan hade G-sync vilja nedgradera till Freesync?

Hade bara tycket att det vore bra om man kunde köra olika maskiner, med olika synkteknik, på samma skärm.

Man slipper helt enkelt att tvingas välja och blir inte låst till en enda teknik (blir ju också enkelt att direkt jämföra skillnader).

Hade det inte blivit mycket dyrare än en vanlig G-sync-skärm så hade jag gärna tagit det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

@laxpudding: Finns det några bra skärmar som stödjer både nästan full AdobeRGB och G-Sync, eller Freesync?

Kommer det någonsin några skärmar med stöd för både G-Sync och Freesync i samma skärm?

Det är helt upp till Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av martinot:

@laxpudding: Finns det några bra skärmar som stödjer både nästan full AdobeRGB och G-Sync, eller Freesync?

Kommer det någonsin några skärmar med stöd för både G-Sync och Freesync i samma skärm?

Ingen tillverkare har valt att släppa några sådana produkter ännu. Det anses antagligen alldeles för nischat med en skärm som passar både grafikern och spelaren. Fast det vore inte dumt. Det ena utesluter inte det andra.

Någon skärm med både G-sync och Freesync lär vi inte se i första taget. Det skulle bli en ganska dyr och komplex skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade bara tycket att det vore bra om man kunde köra olika maskiner, med olika synkteknik, på samma skärm.

Man slipper helt enkelt att tvingas välja och blir inte låst till en enda teknik (blir ju också enkelt att direkt jämföra skillnader).

Hade det inte blivit mycket dyrare än en vanlig G-sync-skärm så hade jag gärna tagit det.

Det som gör G-sync så bra är att Nvidia har kontrollen över skärmens konstruktion, och att de skulle släppa in en konkurrerande (nåja) teknik känns väldigt osannolikt. Ungefär lika sannolikt som att de skulle gå över till open source på sin mjukvara inom en snar framtid.

För övrigt så antar jag att många byter skärm med ett par-tre års mellanrum, så det är väl kanske ingen jättestor begränsning att inte kunna ha båda tekniker i samma skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Prestanda per krona är nog framförallt viktigt för de som har låg eller ingen inkomst. Det är ju inte ett mått som säger någonting om prestandan är hög eller låg heller, vilket många verkar tro.

Prestanda per krona är snarare viktigt för nästan alla som inte har obegränsat med pengar. Oavsett om man är entusiast eller inte så känns det bättre om man känner att man får vad man betalar för. För högprestanda-produkter så är det dock så att man får betala en hel del extra för mindre och mindre förbättringar, ju högre upp i pris man kommer. Så prestanda per krona måste också relateras till prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Prestanda per krona är snarare viktigt för nästan alla som inte har obegränsat med pengar. Oavsett om man är entusiast eller inte så känns det bättre om man känner att man får vad man betalar för. För högprestanda-produkter så är det dock så att man får betala en hel del extra för mindre och mindre förbättringar, ju högre upp i pris man kommer. Så prestanda per krona måste också relateras till prisklassen.

Vist det är sant ja.
Dock är prestanda en sak och prestande per krona, en annan sak.
Prisvärde är inte prestanda.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Trevlig recension som vanligt och kul med video. Synd med skärmen dock, att de missat på detaljerna. Som ljudet, de borde lätt kunnat lagt på en hundring på priset för godkänt ljud. Games kör hörlurar och då hade skärmljudet varit perfekt som komplement de få gångerna man inte vill köra med lurarna på.

Förstår inte heller varför alla inställningar är så lätt åtkomliga från telefon, windows och i skärm för att sedan glömma bort en som ligger i en specialmeny. Visst den kräver säkert att skärmen bootar om för att träda i kraft, men det borde ju gå att lösa.

Sist kompabilitetsproblemen, de borde också vara lösta för 13lax. Eller fick utvecklarna påtryckningar och var tvungna att släppa den till produktion från ekonomiskt håll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Trevlig recension som vanligt och kul med video. Synd med skärmen dock, att de missat på detaljerna. Som ljudet, de borde lätt kunnat lagt på en hundring på priset för godkänt ljud. Games kör hörlurar och då hade skärmljudet varit perfekt som komplement de få gångerna man inte vill köra med lurarna på.

Lägger man 13k på en skärm så lär man nog ha ett par vettiga högtalare.
Själv hade jag hellre sett att dom inte hade något ljud alls och sänkte priset med en hundring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Lägger man 13k på en skärm så lär man nog ha ett par vettiga högtalare.
Själv hade jag hellre sett att dom inte hade något ljud alls och sänkte priset med en hundring.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är man gamer och köper en 13k skärm har man nog ett par dyrare hörlurar istället. Blir renare på skrivbordet om högtalarna sitter i skärmen, så länge man inte vill köpa ett par dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Onödigt lång video, personen presenterade allting alldeles för sakta. Klarade inte mer än 15 sek. Håll er till skrivna artiklar. Ha en helt förpillat trevlig torsdagskväll!

Samma reaktion här, stängde ner efter 30 sekunder. Inget ont menat mot Thomas men han borde titta på Jonas sätt att presentera och ta efter det lite mer för att göra videon mer underhållande. Uppskattas dock att ni försöker! Keep it up!

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt kul att se någon som verkligen har koll på sin skit stå framför kameran och recensera just skärmar, mer sånt tack. Skulle gärna se en video som ger lite allmänna tips på vad man bör tänka på vid köp av skärm, fällor som är lätta att hamna i och så vidare.

Keep up the good work!

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing