Olämpligt med WD red i dator?

Permalänk

Olämpligt med WD red i dator?

Hej

Köpte en extern hårddisk på 4TB för att plocka ut disken och sätta den i min stationära dator. Jag köpte en extern istället för en disk för att det blev billigare så helt enkelt.

Men nu till min fråga, när jag fick hem disken idag och öppnade upp den för att plocka ut disken fick jag se en WD Red istället för en WD Green som jag hade väntat mig och min fråga är helt enkelt om det är dumt att sätta en WD Red i en dator. Vad jag förstår är WD Red tänkt att ha nätverkslösningar. Kan det uppstå problem pga detta t.ex. förkortad livslängd eller annat?

Ska jag använda den WD Red som jag har eller ska jag göra mig av med den och köpa en annan disk?

Permalänk
Medlem

dem borde klara av datorbruk också eftersom dem är designade för 24/7 bruk i NAS och liknande.
Dock lite tråkigt med 5200rpm men det är väll smaksak.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag kör med en WD Red 6TB i min dator. Det var inte planerat att göra det från början, utan det bara blev så. Jag har iaf inte haft några problem

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kör en Red disk i min, bytte en 7200rpm segate disk mot den och det märks ingen direkt prestanda skillnad, kör den iofs som lagring/spel så kan ju vara så att jag bara inte märker det.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Var beställde du din externa WD disk, ska också beställa och hoppas på att det dyker upp en wd red från kabinetten.

Permalänk
Avstängd

Inga problem alls. RED är en bättre disk än Green.

Permalänk
Medlem

Problem? Antagligen inte."RED" är en NAS inriktad disk, och som sådan "avsedd" för en RAID miljö. Någon gång i framtiden, om den utvecklar svaga, eller rent av får trasiga sektorer så försöker en "vanlig" HD läsa vad som finns i den skadade sektorn betydligt fler gånger, och över en betydligt längre tid, än vad en RED gör. Det är därför större risk för dataförluster om man kör en RED i sin dator, något som normalt inte är ett problem i den RAID-miljö man förväntar sig att disken ska bo i. (Där droppar man den svaga/trasiga sektorn, och hämtar de data som skulle funnits antingen från en spegling, eller från paritetsdata.)

Kommer en RED fungera när du nu har den? Visst. Skulle jag köpa specifikt en RED för att köra i en icke RAID miljö? nä.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Frack:
Akta dig, det är billigare att sätta SATA till USB konverteringen på PCBn på hårddisken så det sker brett nu. Med största sannolikhet får man en hårddisk som inte ens har SATA kontakter.

TS hade ren tur, WD Red diskar är mycket bättre än WD Green.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att du fick en bättre disk, när det kommer till livslängd i alla fall. Nackdelen är väl 5400 rpm, fast den är förhoppningsvis lite tystare än 7200 rpm diskarna. Prestanda skillnaden borde inte vara så extremt stor.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problem? Antagligen inte."RED" är en NAS inriktad disk, och som sådan "avsedd" för en RAID miljö. Någon gång i framtiden, om den utvecklar svaga, eller rent av får trasiga sektorer så försöker en "vanlig" HD läsa vad som finns i den skadade sektorn betydligt fler gånger, och över en betydligt längre tid, än vad en RED gör. Det är därför större risk för dataförluster om man kör en RED i sin dator, något som normalt inte är ett problem i den RAID-miljö man förväntar sig att disken ska bo i. (Där droppar man den svaga/trasiga sektorn, och hämtar de data som skulle funnits antingen från en spegling, eller från paritetsdata.)

Kommer en RED fungera när du nu har den? Visst. Skulle jag köpa specifikt en RED för att köra i en icke RAID miljö? nä.
B!

Om en HDD inte kan läsa en sektor efter 7 sekunder så bör du ha en varning ändå, då det är ett viktigt fel. Så det du nämner här är om något en fördel, inte nackdel om man vet hur man ska använda det.

När du får läsfel så använder man bra mjukvara (HDD regenerator/Spinrite mfl) till att fixa felet, istället för att icke ont anande sitta där och en dag så rasar allt och det är försent att rädda det som sker när du låter den tugga vidare själv i 1+ min (på icke NAS disk). Detta eftersom även om det tar 10-20 sekunder för att läsa, så gör disken inget förrän du skriver till sektorn. Så att den kämpar för att läsa, utan att varna är en tickande bomb innan det är försent att rädda datan.

Det är om något lättare att köra diagnostik program på en disk, och då rädda allt, på en NAS disk pga detta. Har själv räddat info från RED disk och bra program ger sig inte, utan de har 10000+ *7 sek på sig. Om och om igen. Fördelen? disken hänger sig inte, utan du har typ oändligt antal försök på dig.
Normala diskar hänger sig allt för ofta när skadorna blir stora, vilket gör recovery betydligt svårare.

Sen att jag inte anser det ekonomiskt värt att satsa på RED pga detta är en annan sak. Det är bättre att köpa 2x billigare och ha backup
Har du backup så behöver du inte denna 7 sekunders "funktionen" och kan då lika väl ta enklare enheter.

PS till er övriga ovan med 5200/5400.
RED disken har samma överföringshastighet (upp till 150MB/s på 4TB), 2 optimerade kärnor (som gör dem motsvarande många 7200 RPM diskar) och kör 5900RPM där Green diskarna kör 5400... så det är en fördel, och de är väldigt lika i övrigt.

Permalänk
Inaktiv

Den 'stora' skillnaden jag vet är att Röda stödjer TLER medans gröna inte gör det. TLER används när man kör RAID för att kontrollern inte ska sitta och vänta på hårddisken hur länge som helst utan anser den död efter några sekunder. Gröna diskar har inte TLER utan försöker rätta till problemet (upp till några minuter istället för sekunder med TLER).

Du kan stänga av, sätta på eller ändra TLER timers om du vill. sök på efter "wdtler.zip download" så finns det länkar.

Citat:

Western Digital: time-limited error recovery (TLER), is a feature of hard disks which allow a system administrator to configure the amount of time a drive's firmware is allowed to spend recovering from a read or write error. Limiting the recovery time allows for improved error handling in hardware or software RAID environments. In some cases, there is a conflict as to whether error handling should be undertaken by the hard drive or by the RAID implementation, which leads to drives being marked as unusable and significant performance degradation, when this could otherwise have been avoided.

Kort och gott: Det bästa är nog att köpa en RÖD även om du inte ska köra raid stäng av TLER eftersom Röd har bättre specs än gröna.
T.ex. Vibration Protection, dubbelt så många load/unload cycles, 1 års extra garanti mm.

Permalänk
Medlem

Köpte 4 st 4TB-RED när de nyligen lanserats på marknaden. Två av dem satte jag i en Synology NAS. De andra två monterade jag sedan i en av de vanliga stationära när det inte blev av att införskaffa ytterligare en NAS. Allihopa snurrar på fint idag.

Permalänk

Tack för alla svar. Ser ut som att jag kan använda den utan några större problem och eftersom jag redan har den får det bli så. Om den nu skulle vara lite långsam så spelar det ingen större roll då den enbart ska användas till lagring, OS och program har jag på en SSD.

Skrivet av Frack:

Var beställde du din externa WD disk, ska också beställa och hoppas på att det dyker upp en wd red från kabinetten.

Det var en "My Book Studio" (tänkt för mac) direkt från WD Education Store för €99,99.

Skrivet av str8forthakill:

@Frack:
Akta dig, det är billigare att sätta SATA till USB konverteringen på PCBn på hårddisken så det sker brett nu. Med största sannolikhet får man en hårddisk som inte ens har SATA kontakter.

TS hade ren tur, WD Red diskar är mycket bättre än WD Green.

Hoppsan, det hade ju kunnat bli en tråkig överraskning. Har läst något om det där men trodde att det bara gällde 2,5"-modellerna. Så man kan nog säga att jag hade tur, i värsta fall hade jag väl fått använda den som extern.