Hur skall jag gå tillväga? Söndrig dator

Permalänk
Medlem

Hur skall jag gå tillväga? Söndrig dator

Hejsan hoppsan jag är en mer eller mindre en noob så jag kommer nu till er för goda råd

Igår kväll lirade jag LoL och allt fungerade felfritt. Sen idag var det dags för rank igen men icke sa nicke fpsen låg mellan 15-60 och ett outhärdligt lagg. Efter lite luskande och inga svar så prövade jag också cs:go i vilket jag också låg på ca 50 fps där jag vanligtvis ligger på 300.
Så är det grafikkortet som har pajjat eller? Nån vänlig skäl som skulle kunna berätta för mig hur jag lättast får reda på vilken hårdvara felet ligger i?

Det kom en windows 7 uppdatering inatt det är enda skillnaden från igår och idag och det tycker jag omöjligt skulle ha nån påverkan.

Tack!

Permalänk
Medlem

Med den informationen skulle jag gissa på att du kopplat in skärmen till moderkortet

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@LNDL: Nej såklart inte jag har inte ändrat något med kablarna eller något sånt som sagt datorn fungerade felfritt igår och inget har ändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

@LNDL: Nej såklart inte jag har inte ändrat något med kablarna eller något sånt som sagt datorn fungerade felfritt igår och inget har ändrats sedan dess.

Kan du lista vad du har för delar i datorn din?

Har du provat att uppdatera drivrutinen till ditt grafikkort t e x ?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Testa att ominstallera drivrutinerna. Sätt även kortet på Maximum Performance under Nvidias Kontrollpanel -> 3D inställningar. När du spelar spel, ha koll på temperaturen på grafikkortet med t.ex. EVGA PrecisionX, MSI Afterburner eller ASUS GPU Tweak (eller vad det nu heter) och ha samtidigt koll på GPU Usage (i %)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@godspeed:
Radeon r9 290
i7 4770k
Msi z87-g45 gaming
128gb ssd
8gb ram

Jag installerat om grafikkorts drivrutinen idag.

Permalänk
Medlem

@fermia: Ska kolla upp alla temparna men processorn temp är iaf bra och ligger runt 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

@fermia: Ska kolla upp alla temparna men processorn temp är iaf bra och ligger runt 30

Installera t.ex. Open Hardware Monitor, då kan du lätt se arbetsfrekvens (mhz) och load (%) på de olika enheterna när du har ett spel igång. På så vis är det lätt att se om grafikkortet arbetar eller inte. När du har gjort det kan du posta t.ex. en screenshot över allting och slänga in den här.

Låter spontant som att grafikkortet inte arbetar, och då ser du det väldigt lätt i t.ex. det programmet.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Icte:
@fermia:
@masyve:

Drog igång lite cod publik inte det mest krävande men laggade som fan där också här är iaf all temps.
http://imgur.com/a/HIiAM

Cpu tempeture 4 ser ju att vara jävligt hög eller?

Permalänk

@nUKKE: processorn går i 800mhz?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

@Brightsin: Du har så rätt så ser ut som vi har hittat boven i dramat!

Permalänk
Medlem

Så vad tror ni kan problemet fixas med en total ominstallation eller tror ni att proccesoren är helt kaputt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@nUKKE: processorn går i 800mhz?

Hahaha eller hur, trodde inte mina ögon först. Var tvungen att dubbelkolla att frekvensen verkligen inte är sammanräknad för det kändes så orimligt. Googlade lite, fick något vagt minne av att jag läst EXAKT det här beteendet hos 4770K och hittade den här tråden där en kille löst det såhär.

"So after many hours or playing around and tweaking i finally decided to read the manual for my motherboard and found there is an OC Trigger Switch (TGR) this was set to 2 from factory when it needed to be set to 1.

In position 2 the processor ignores all bios settings and runs using the lowest core multiplier possible which in the case of the Haswell 4770k is 8 which resulted in my core speed of 800mhz.

In position 1 the processor functions according to the settings in the BIOS."

...värt att kolla.

Och TS; Nej din processor behöver inte alls vara trasig. Det kan mycket väl bara vara typ intels speedstep eller någon annan biosfunktion som påverkar processorns hastighet och ström som spökar. Hur i helvete det kan ha magiskt ändrat sig själv över natten har jag dock ingen bra teori på, om du inte har en datorkunnig polare som sovit över som du är skyldig jättemycket pengar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

@Icte:
@fermia:
@masyve:

Drog igång lite cod publik inte det mest krävande men laggade som fan där också här är iaf all temps.
http://imgur.com/a/HIiAM

Cpu tempeture 4 ser ju att vara jävligt hög eller?

800MHZ lol du har fått igång nåt energisparläge
För temp såg helt ok ut

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

dock konstigt att den ligger på sån liten load... då intel speedstep ökar frekvensen vid högra belastning, så verkar det som att din inte belastas, och därför inte ökar i frekvens..?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Kan vara din senaste update som kanske triggat igång någon form utav energisparfunktion.
Du kan testa att återställa systemet från senaste fungerande windows.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag har nu formaterat datorn och kärnorna verkar ha blivit ''upplåst'' men jag fattar inte varför dom har låst sig? Och hur tycker ni det ser ut nu jobbar inte proccesoren hårt med tanke på att jag bara tankar lol och idlar på windows.(tänkte då de ligger på 3700-3800/3900mhz eller missförstår jag poängen med det?) Och där jag satt ett frågetecken väldigt hög temp vad är det?

http://imgur.com/NH7SqO3

@fermia
@Haptic
@masyve

Permalänk
Medlem

@Masyve: Aa jag hittade om tgr på google men jag hittade inget i biosen. Men eftersom att det fungerar nu efter ominstallation så kan man väl utesluta att det skulle varit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Jag har nu formaterat datorn och kärnorna verkar ha blivit ''upplåst'' men jag fattar inte varför dom har låst sig? Och hur tycker ni det ser ut nu jobbar inte proccesoren hårt med tanke på att jag bara tankar lol och idlar på windows.(tänkte då de ligger på 3700-3800/3900mhz eller missförstår jag poängen med det?) Och där jag satt ett frågetecken väldigt hög temp vad är det?

http://imgur.com/NH7SqO3

@fermia
@swehunter2000
@masyve

Att den ligger på hög mhz även när du bara flummar runt i Windows är ingenting du behöver störa dig på. Intel har en funktion som heter speedstep där den sänker frekvensen vid låg belastning för att spara lite ström. Den slår man av/på i BIOS/UEFI.

Angående chocktempen på #6 där är det nog bara OHM som trollar, på de sensorerna som är kopplade till moderkortet har jag sett alla möjliga knasvärden från typ -27 till +120 och det är aldrig något som har med verkligheten att göra. Är en sensor 100+ grader inne i din dator känner du den värmen markant på luften runt om osv.

3800MHZ innebär inte att processorn jobbar "hårt", bara att det den gör gör den fort. Load nedtill med procentsatsen indikerar hur mycket av sin kapacitet processorn utnyttjar och som du ser på din bild är det typ 10%.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: Okej okej låter bra! Tackar och bockar alla för hjälpen får hoppas att problemet är fixat nu och inte återkommer!