Permalänk
Medlem

Trasig HDD.

God dagens, jag har en trasig HDD som jag skulle vilja få igång igen.
Problemet med den är mina böjda pins, tyvärr kunde jag ej stoppa att detta hände eftersom min lillasyster vandrade runt i mitt rum och råkade gå på sladden som går till min HDD. (sladden hängde utanför mitt chassi).

Finns det något sett att få ingång på den igen, eftersom den har bilder från flera år tillbaka som jag vill få tag på.

Bilder: http://imgur.com/a/MohaA

Tack så mycket!

Om någon undrar så är det ett Tesoro Durandal G1N med Vita keycaps från Zowie i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Det går att fixa men chansen är liten då det gäller att hitta en exakt likadan PCB med samma revision sen är det bara byta ut den så kommer du åt din data.

Ta bilder på PCB:n och etiketten har du tur så kanske någon här på forumet har en samma disk som du och kanske kan låna ut kretskortet till dig.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man slakta en SATA kabel och löda fast på det som är kvar av pinnarna, lite pilligt men det borde gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyman:

Eller så kan man slakta en SATA kabel och löda fast på det som är kvar av pinnarna, lite pilligt men det borde gå.

@ware detta ovan är nog din billigaste och bästa chans.

Att byta kontrollerkort mm på disken måste man flytta firmware osv, och det riskerar ändå bli problem. Du ser ut att ha en frisk disk, med trasig kontakt bara.

Börja med att jaga någon som är kunnig på att lödda. Sen får du skaffa en SATA kabel som ni kan klippa sönder och lödda på direkt på kortet. Se bara till att lödda pinnarna i rätt ordning.

Sen ska det bara vara att trycka igång allt som normalt igen.

Alt kan du göra ett försök med lim att "gjuta" plastbit. Men det är knepigare
Så länge du inte skadar strömkontakten bredvid, eller HDDns styrkort med det så är det ingen fara.

Permalänk
Medlem

Om du kan löda så skruva bort kontrollerkortet. Du behöver samma kontrollerkort nu för tiden så byta fungerar inte så vitt jag vet och inte enligt minna tester senaste åren.

Sen då du har krätskoret bara så du inte skadar resten och lite lättara att hantera så kolla om kan bryta av eller rätta till de pinnar som är kvara i sata konta så du inte har kortins på några, mycket viktigt
MYCKET VIKTIGT ATT DE INTE ÄR KORTDE.
Sedan kolla om du kan löda kablar på dem antingen i kotakten eller från kontaktens föste, om det är svårt då det är tajt gör det från båda hållen delvis från de kontakter som ser bra ut i kontakten och de pungter som som lädde till kontakter som var svåra att nå eller var trasiga bakifrån. Var noga så det inte blir kortis och se till att de på den sidan som krettskortet skruvar ihopp med HDD är smalare och isolerade så de inte når mettalen då du skruvar tillbaks krättskortet får att testa. Efter du kollat med en vanlig multimeter att du har kontakt på varje tråd och inte kortis så klipper du en sata kabel och koplar respektive ledare i den till repektive ledare på kontrolerkortet. Kolla igen innan du skuvar på det om alt stämmer.
Det är pillergöra, och det kan redan ha blivigt så att kontrolerkoret är kört då kontakten slets ur.

Men grunden, Ta bort kortlutningen. Klipp sata kabel kanske t.ex 2st löd dit försiktigt kolla med multimeter.
Om inte så svårt som det låter om man är stadig på handen, annars be någon som kan göra det och grina inte för mycket om det inte går.

Lycka till. //

Edit:
Om du är osäker på kopplingen då den är färdig testa med t.ex en usb till sata adapter då borde den gå snarare än datorn du kopplar till, ifall du har kortis.

Edit:
Var visst lite sen och tog tid på mig att skriva. Kolla ovan.

Edit:
Skulle avråda från lim då det är så svårt att med fingrarna se till så det inte slipper emellan kontaktytorna, löfa eller tejp är bättre då av min erfarenhet. Tejp bara extremt temporärt då. Extremt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Du behöver varken löda eller byta kretskort.

Räta ut kontakten sen är det bara försiktigt koppla in SATA kabeln och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Du behöver varken löda eller byta kretskort.

Räta ut kontakten sen är det bara försiktigt koppla in SATA kabeln och hoppas på det bästa.

Tog ditt råd, tack!!!