Permalänk
Medlem

är mitt grafikkort sönder ?

Hejsan, tänkte ta detta lite kort. har ett AMD Radeon r9 390 series och den har portar för båda HDMI och DVI. grejjen är den att jag har kört dvi sen jag köpte den för cirka 6 månader sen och nu när jag kör med dvi så blir skärmen svart efter den laddar windows (när man startar upp datorn och flaggan är framme) och de står "no signal". men när jag har i HDMI funkar de fint. undrar om nån annan har haft samma problem och isf hur ni löste det.

är tacksam för alla svar jag får och är de nått ni undrar över så fråga så svarar jag på dom

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell anledning till att du vill använda DVI? Eftersom du redan har en HDMI-kabel verkar det annars enkelt att använda den istället.

Menar du förresten att du ser att windows laddas in med DVI-kabeln? I så fall är porten iaf inte sönder, det kan istället vara en inställning om vad grafikkortet skall använda som output som är fel.

Permalänk

Låter mer som ett drivrutinsproblem

Skrivet av deeas:

Hejsan, tänkte ta detta lite kort. har ett AMD Radeon r9 390 series och den har portar för båda HDMI och DVI. grejjen är den att jag har kört dvi sen jag köpte den för cirka 6 månader sen och nu när jag kör med dvi så blir skärmen svart efter den laddar windows (när man startar upp datorn och flaggan är framme) och de står "no signal". men när jag har i HDMI funkar de fint. undrar om nån annan har haft samma problem och isf hur ni löste det.

är tacksam för alla svar jag får och är de nått ni undrar över så fråga så svarar jag på dom

Tack på förhand.

Har råkat ut för detta på en jobb dator för ett par år sedan. BIOS identifierar monitorn korrekt som en digital LCD skärm medans windows identifierar skärmen som analog. Då HDMI i praktiken bara är en DVI-D signal + ljud så bör du kunna lösa problemet genom att byta ut DVI-I kabeln mot en DVI-D kabel. Men enda gången det är värd att byta kabel är om du behöver DVI-D dual link för att köra upplösningar över 1080p i mer än 60Hz. Du kan även testa att ominstallera din grafikdrivrutin. fler tips kan du hitta här: http://www.playtool.com/pages/dvitrouble/dvitrouble.html

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

har ju en 120 hz skärm så skulle ju vilja få ut mer en 75hz som jag bara får i hdmi

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeas:

har ju en 120 hz skärm så skulle ju vilja få ut mer en 75hz som jag bara får i hdmi

Både skärm och grafikkort borde väl ha displayport, eller?
Använd det i sånna fall.

Är kabeln du använder dvi-d i båda ändarna? Vad är det för skärmmodell och grafikkortsodell (märke)?

Permalänk
Medlem

en sak till!

testa tryck windowsknapp+p

det kan hända att datorn tror du har två skärmar ikopplade och den "svarta" skärmen blir skärm nr 2.
tryck win+p två gånger och släpp
upprepa en eller två gånger.

det brukar hända ibland på min media-centerdator vid omstart, den glömmer bort att TV'n är skärm 1.

Permalänk
Medlem

provade win+p och de funka ej, provade oxå att sätta i dvi kapeln i moderkortet och de funka inte häller
kabeln funkar i en annan dator så kabeln är hel och är det är en DVI-D om ni undrar, tror ni de kan funka med en DVI-I eller är de ingen direkt skillnad

Permalänk
Skrivet av deeas:

provade win+p och de funka ej, provade oxå att sätta i dvi kapeln i moderkortet och de funka inte häller
kabeln funkar i en annan dator så kabeln är hel och är det är en DVI-D om ni undrar, tror ni de kan funka med en DVI-I eller är de ingen direkt skillnad

Skulle du kunna testa en annan skärm med DVI (mest för att checka) och testa skärmen i en annan dator?
Avinstallera drivrutinerna sedan och installera igen, fungerar det inte så ta kontakt med stället du köpte den på

Permalänk
Medlem

ah de funkar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Både skärm och grafikkort borde väl ha displayport, eller?

Använd det i sånna fall.

This. Tills du klurat ut vad det riktiga problemet är.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le_Fuser:

Finns det någon speciell anledning till att du vill använda DVI? Eftersom du redan har en HDMI-kabel verkar det annars enkelt att använda den istället.

Menar du förresten att du ser att windows laddas in med DVI-kabeln? I så fall är porten iaf inte sönder, det kan istället vara en inställning om vad grafikkortet skall använda som output som är fel.

Mm men op har en 120Hz skärm

stav fel
Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk
Medlem

@peakx: Nödvändig kommentar?

Permalänk
Medlem

kanske låter lite noob nu men vad menas med displayport ?

Permalänk
Medlem

@deeas: Det är en annan typ av kabelstandard, väldigt få nackdelar och den kan köra 2560x1440p 144hz. Typ den bästa standarden som finns på marknaden nu. Om du orkar betala för en sån kabel kan det vara smart att byta till en sån.