Moderkort 1150/1151 med PCI-E x4 för Pfense

Permalänk
Medlem

Moderkort 1150/1151 med PCI-E x4 för Pfense

Hej!

Planerar att bygga en Pfsense-router för LAN (lanparty) 50-150 personer.

Har tänkt mig ett Intel Server Grade nätverkskort med dubbla portar. Dessa kort använder PCI-E x4 vilket är vanligt på servermoderkort.
Jag är ute efter ett sådant kort som inte är alltför dyrt. Kan vara serverkort eller konsumentkort, max 1000-1500. Någon som kan rekommendera ett kort? Vill kunna köra en vanlig i3 quad core på den. Det är vår klan som betalar, så budgeten är begränsad, men vi kan nog lägga 4000-5000:-.

Jag har hittat ett mITX med SOC, https://www.dustinhome.se/product/5010897644/n3150i-c - ASUS N3150I-C - skulle det räcka kanske?
Det är en Celeron med fyra kärnor 1.6 GHz.

Tar tacksamt emot tips om vad som kan vara lämpligt, både vad gäller datorn och nätverkskortet.

/saturday

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sloten på moderkortet behöver inte nödvändigtvis vara av x4-storlek.
Du kan installera x4-nätverkskortet i en x4-, x8- eller x16-slot, vilket borde ge dig lite fler moderkort att välja utifrån.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Ok! Det underlättar ju en hel del

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köra slot-in NICar så behöver du inte direkt bry dig om driver-support. Så om ni har en i3'a som ni vill använda så köp det "billigaste" kortet och tuta och kör.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Om du ändå ska köra slot-in NICar så behöver du inte direkt bry dig om driver-support. Så om ni har en i3'a som ni vill använda så köp det "billigaste" kortet och tuta och kör.

Tackar för tipset! Kommer köra på ett system med Phenom II nu första gången tillsammans med ett PRO ET och se hur det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Byggde faktiskt en pfsense router på samma moderkort du hänvisade till och köpte ett intel serverkort med dubbla nics på tradera för 450kr. Fungerar hur bra som helst.

Nätverkskortet som är inbyggt på moderkortet hittas inte av pfsense så du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Sloten på moderkortet behöver inte nödvändigtvis vara av x4-storlek.
Du kan installera x4-nätverkskortet i en x4-, x8- eller x16-slot, vilket borde ge dig lite fler moderkort att välja utifrån.

Kan bara hålla med.
Kör själv ett 4X intel servernic. Vill tom minnas att dom egentligen använder 2x banor men har 4x kontakt.
Finns 2X kort med, har ett sådant SATA 6Gbit kort i servern med i första PCI-E 16x platsen och i den andra lägst ner sitter Intel 2 ports Server nicet.

Sedan behöver man sällan mer än PCI-E 1.1, mitt Intel Server nic är 2.0 enligt intel men i det finstilta är det begränsat till 2.5GT/s så egentligen kör dom 1.1 men intel kallar mitt "2.0 kompatibelt". Intel är så fula men oavset så räcker det mer än väl med 2st 2.5GT/s PCI-E banor.

Så vilket billigt moderkort som helst med 2st 16x platser där man har minst 2st men helst 4st aktiva PCI-E banor per 16x slot fungerar.

Flesta 115x moderkort har en 16x plats med 16st banor till CPU och en 16x plats med 4st banor till styrkretsen.

Här är min server med i2 4360 CPU som har just 2st 16x platser varav den neder har 4x banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan bara hålla med.
Kör själv ett 4X intel servernic. Vill tom minnas att dom egentligen använder 2x banor men har 4x kontakt.
Finns 2X kort med, har ett sådant SATA 6Gbit kort i servern med i första PCI-E 16x platsen och i den andra lägst ner sitter Intel 2 ports Server nicet.

Sedan behöver man sällan mer än PCI-E 1.1, mitt Intel Server nic är 2.0 enligt intel men i det finstilta är det begränsat till 2.5GT/s så egentligen kör dom 1.1 men intel kallar mitt "2.0 kompatibelt". Intel är så fula men oavset så räcker det mer än väl med 2st 2.5GT/s PCI-E banor.

Så vilket billigt moderkort som helst med 2st 16x platser där man har minst 2st men helst 4st aktiva PCI-E banor per 16x slot fungerar.

Flesta 115x moderkort har en 16x plats med 16st banor till CPU och en 16x plats med 4st banor till styrkretsen.

Här är min server med i2 4360 CPU som har just 2st 16x platser varav den neder har 4x banor.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/filserver/filserver_36TB_1.jpg

Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan bara hålla med.
Kör själv ett 4X intel servernic. Vill tom minnas att dom egentligen använder 2x banor men har 4x kontakt.
Finns 2X kort med, har ett sådant SATA 6Gbit kort i servern med i första PCI-E 16x platsen och i den andra lägst ner sitter Intel 2 ports Server nicet.

Sedan behöver man sällan mer än PCI-E 1.1, mitt Intel Server nic är 2.0 enligt intel men i det finstilta är det begränsat till 2.5GT/s så egentligen kör dom 1.1 men intel kallar mitt "2.0 kompatibelt". Intel är så fula men oavset så räcker det mer än väl med 2st 2.5GT/s PCI-E banor.

Så vilket billigt moderkort som helst med 2st 16x platser där man har minst 2st men helst 4st aktiva PCI-E banor per 16x slot fungerar.

Flesta 115x moderkort har en 16x plats med 16st banor till CPU och en 16x plats med 4st banor till styrkretsen.

Här är min server med i2 4360 CPU som har just 2st 16x platser varav den neder har 4x banor.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/filserver/filserver_36TB_1.jpg

Om man använder ett äldre moderkort, låt oss säga med AMD chipset 740G, det har:

One physical PCIe 1.1 x16 slot and one PCIe 1.1 x4 slot, the chipset provides a total of 20 PCIe 1.1 lanes and 4 PCIe 1.1 for A-Link Express II solely in the Northbridge

Hur står det sig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

För diskar på SATA eller Gbit nätverkskort räcker det rätt bra. En 1.1 PCI-E bana klarar i teorin 250MByte/sek per håll samtidigt.
Så Gbit nätverk bör använda ca halva bandbredden av en PCI-E 1.1 bana per håll under 1Gbit duplex trafik tex.
En Gbit lan port klarar sig fint på 1X PCI-E 1.1 normalt sett.

Körde mina på ett 785G dock PCI-E 2.0 vill jag minnas dock får man tänka på att koret i sig tvinga moderkortet ner till 1.1 hastighet med 2.5GT/s på dom banorna till näverkskortet så i praktiken samma sak dom att köra native PCI-E 1.1. Inte kollat dom senaste revisonerna av intels Server nics, har ett tvåports och 2st ett ports och dom med en port är PCI-E 1x.

Oavset PCi-E 1.1 räcker med en PCI-E bana per nätverksport med 2 gångers marginal i teorin.

Jag ligger på ca 1.6Gbit mellan två maskiner, ena kör dual port intel server nic, andra kör single port intel servernic och intergrerat intel nic på moderkortet.
Båda maskinerna kör bonding i linux så det reducerar praktiska bandbredden till 1.6Gbit eller 80% vilket jag tror jag forskade fram var normalt.

Finns andra sätt att får ut 2Gbit med båda portarna men nackdelen med den metoden är att en anslutning kan bara använda en port, så mer som två oberoende kort där ett eller flera program kan använda båda korten separat för oberoende trafik.

Bonding är mer som raid0 för nätverk och delar belastningen så tex en enda filöverföring nyttjar båda linorna samtidigt dock får man en förlust per port sett, vet inte varför men så är det med den implementationen men fördelen är att man är garanterad en högre minimum nivå av prestanda med ca 60& och en karaktär mer likt ett nätverkskort än två.
Passar hemabruk mer tex där man har en NAS tex tycker jag.

Lite oftopic men så kör jag då det är en av fördelarna med intels dual och quad ports nic är att man kan öka bandbredden.

Router är ett annat alternativ där man behöver 2 eller fler portar men jag köpte helt enkelt ett ITX moderkort med en Celeron J1900 med 2st Gbit chip integrerade, inte intel (realtek har jag för mig det var) men dom presterar i princip lika bra och är av en revison som har full hårdvaruacceleration så CPU belastningen är typ 0% så jag märker igen direkt skillnad vid tex 100/100Mbit belastning.

Så nej inte märkt några flaskhalsar.
Näteverkskort är sällan en tung belastning och ofta flaskar annat i systemet så som hårddiskar tex eller det anslutet till systemet.
Min router är tex kapabel av mycket mer än 100/100Mbit och inga wifi enheter har bandbred nog för att komma upp i 300Mbit på WIFI tex. Det ända som någonsin kan stressa nätverket på den är att den hostar alla uppdateringar för linuxmaskinerna så i teorin kan jag väl läsa i 1Gbit från den då den har en 128GB SSD.

Kör man en krypterad VPN på routern så kan det väl möjligen börja stressa CPU'n men det r inget jag sysslat med.

Har inte sett Gbit lan begränsas av moderkortets I/O sedan PCI bussen var aktuell på 33Mhz och 32bit. Intels dåtida nätverkskort, har ett par stycken klarade ofta runt 800Mbit på ett då hyfsat modernt Athlon 64 system (testade en gång, ram till ram på två system för att få bort flaskhalsar som HDD tex) men då är PCi-E 1.1 nästan 2x snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Sloten på moderkortet behöver inte nödvändigtvis vara av x4-storlek.
Du kan installera x4-nätverkskortet i en x4-, x8- eller x16-slot, vilket borde ge dig lite fler moderkort att välja utifrån.

Om man ska vara petig kan du sätta in i X1-slotsen även

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om man ska vara petig kan du sätta in i X1-slotsen även

Sant! Men med förlorad, möjligtvis nödvändig, bandbredd.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@pa1983: Tack för ditt utförliga och intressanta svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.