Beräkning av SSDs livslängd, har en liten fråga..

Permalänk

Beräkning av SSDs livslängd, har en liten fråga..

Hejsan SweClockers,

Gör en liten undersökning i skolan angående SSDs livslängd. Hade tänkt att manuellt försöka räkna ut en estimerad livslängd på min SSD med hjälp av S.M.A.R.T. värden. Följer denna formel för att beräkna WAF, write amplification factor där ID 241 är "total LBA written" och ID 177 är Wear levelling count:

Host GB written = [ID241] / (2/1024/1024)
NAND GB written = [ID177] * Capacity GB

WAF = NAND GB / Host GB

Jag förstår inte riktigt varför man dividerar ID 241 med 1.9*10^-6 (2/1024/1024) när man räknar ut host GB written? Kanske är en lite flummig fråga men tänkte att någon här kanske hade koll på detta.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Formeln antar att en LBA är 512 byte stor, vilket är vanligt. ID 241 / 2 ger då antalet kb, och sedan delar man med 1024 för att få antalet Mb, och igen med 1024 för att få antalet Gb.

Permalänk
Medlem

SMART är... snurrigt som bäst, där 2 tillverkare gör precis som de själva vill. Tom 2 från samma tillverkare av olika gen kan ha olika sätt att skriva det.
Så det första du måste göra är att förstå vad just tillverkaren syftar på med det värdet på den disken.

Wear Levelling är vad tillverkaren "uppskattar" livslängden, och kan vara extremt sporadiskt.

För att kunna räkna ut WA måste du göra kontrollerade skrivningar eller ha ett NAND och ett host written värde, vilket du saknar i din SSDs SMART info om jag förstår dig rätt.

Vilken SSD är det?
Och har du den som sekundär disk? (Har du den som systemdisk blir det svårt att räkna ut WA med noggranhet)

Permalänk

@perost: Tack så mycket, förstår precis nu!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

SMART är... snurrigt som bäst, där 2 tillverkare gör precis som de själva vill. Tom 2 från samma tillverkare av olika gen kan ha olika sätt att skriva det.
Så det första du måste göra är att förstå vad just tillverkaren syftar på med det värdet på den disken.

Wear Levelling är vad tillverkaren "uppskattar" livslängden, och kan vara extremt sporadiskt.

För att kunna räkna ut WA måste du göra kontrollerade skrivningar eller ha ett NAND och ett host written värde, vilket du saknar i din SSDs SMART info om jag förstår dig rätt.

Vilken SSD är det?
Och har du den som sekundär disk? (Har du den som systemdisk blir det svårt att räkna ut WA med noggranhet)

Jo har förstått att smart verkar vara lite snurrigt. Hur skulle man gå till väga för att räkna ut WA med kontrollerade skrivningar?

Har två stycken samsung 850 evo men båda är tyvär primär disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

Jo har förstått att smart verkar vara lite snurrigt. Hur skulle man gå till väga för att räkna ut WA med kontrollerade skrivningar?

Har två stycken samsung 850 evo men båda är tyvär primär disk.

Du behöver ta bort disken från pimärdisk för att kunna få korrekt värde, även om det bara är tillfälligt att du slänger in disken från en dator i en annan.
http://blog.innovaengineering.co.uk/
I denna tråden testade de en 850 PRO till döds, men lite längre ner testade de även WA, med formler och allt. Förhoppningsvis har det bra nog förklaring på vad du får göra. De har gjort samma test vid olika nivåer på hur full disken är, men runt 50% är väl det mer normala skulle jag tro. Notera att för att göra detta kommer du behöva slita rätt hårt på disken.

Jag vågar uppskatta att 850 EVO beter sig på samma sätt, då det är mer eller mindre samma disk, med TLC NAND istället.
Det som kan göra skillnad är att 850 EVO har en SLC cache, som kan ev förstöra dina mätningar lite, men å andra sidan sätt så påverkar den verkliga användningen också
Använder du stora nog skrivningar i en klump så lär den skriva direkt till TLC minnet ändå, då SLC cachen bara är några GB.

Permalänk
Medlem

Jag som hade fått för mig att WAF = Wife Acceptance Factor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag som hade fått för mig att WAF = Wife Acceptance Factor

Du får ändra det till WAIF (låter som wife )
Wife Assumed Intolerance Factor