Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från HTPC

Har börjat få ett mycket konstigt ljud från min HTPC ibland när jag startar den, ibland är den dock helt tyst som det ska vara.
Spelade in ljudet: Länk1 Länk2.

Det enda jag egentligen kan tänka mig är att det kommer från nätagget (Be Quiet Pure Power L8 430W), har en BluRay-spelare i datorn också, men det har inte varit någon skiva i, och jag har kört eject så att skivhållaren kommit ut, men ljudet fortsätter, så det är något annat. I övrigt sitter det en AMD A8 7600 och ett GT 960 i datorn med en Noctua L9-kylare, varav inget väcker misstanke om missljud hos mig än så länge..

Har nån av er hört något liknande tidigare och känner till någon lösning? Det är ett väldigt skumt ljud, och jag lyckas inte lokalisera det till 100%, eftersom det slutat när jag tagit fram datorn och öppnat chassit på ett bord för att kolla det.

Permalänk
Medlem

Låter som en fläkt går trögt. Att den inte låter när du flyttar på den kan vara att fläkten glider fram och tillbaka på sin axel. Dags att damma ur? Tryckluft eller helst kompressor, men lås fläktarna med ett gem eller annan pinne så de inte snurrar för fort.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Låter som en fläkt går trögt. Att den inte låter när du flyttar på den kan vara att fläkten glider fram och tillbaka på sin axel. Dags att damma ur? Tryckluft eller helst kompressor, men lås fläktarna med ett gem eller annan pinne så de inte snurrar för fort.

Ja något med någon fläkt lär det vara, sannolikt den i nätagget. Öppnade datorn idag och blåste ur den med tryckluft, men det var minimalt med damm inuti, knappt så det syntes när man drog med fingret. Undra om detta går på garantin på nätagget eller nåt, det är bara ett år gammalt, max ett och ett halvt.

Permalänk
Medlem

Du har tre års garanti så det borde gå på garantin. Kontakta inköpsstället så får de avgöra

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB