Permalänk

ASUS RT-AC88U

Hej
Har precis införskaffat en ASUS RT-AC88U och den verkar rätt trevlig, men jag undrar väldigt mycket hur pass bra hastighet man egentligen kan få på det trådlösa nätet med denna.
Jag har en speldator med en Netgear WNDA4100 N900 Adapter (450 mbps) och sen har jag en NAS kopplat direkt mot routern.
Om jag kopierar en fil trådlöst från NAS:en till datorn, så ligger hastigheten runt 25-30 MB/s.
Då använder jag 5GHz nätet på routern med N/AC mixed, 80MHz kanalbandbredd, WPA2-Personal+AES och kanal 48.
Om jag ställer in automatiskt kanal så väljer den 140 men då går allting mycket långsammare, trots att den högsta kanalen i närheten är på 13.
RSSI är -41, Signal Quality 100, Frequency 5240 (5700 med kanal 140)

Finns det något trivialt man kan göra för att förbättra hastigheten?
Tjänar jag nånting på att byta adapter/kort på datorn?

Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

30 MB/s dvs 240 Mbit låter helt normalt. 450 Mbit är teoretisk hastighet. En speldator bör väl annars köra trådat för lägsta möjliga latens.

Permalänk

Det jag tänker är ju att routern ska klara 1700 mbps, teoretiskt jag vet.
Men om jag ligger då på ca 200 mbps (11%), så känns det ju som jag gör nånting fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av u11113901:

Det jag tänker är ju att routern ska klara 1700 mbps, teoretiskt jag vet.
Men om jag ligger då på ca 200 mbps (11%), så känns det ju som jag gör nånting fel.

1700Mbps är totalt, inte på en anslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Jag har samma fast den med inbyggt modem också. När jag flyttar filer mellan min stationära som kör trådat 1Gbit/s och min Macbook Pro som jag kör trådlöst med 5GHz på 802.11n så flyttas filerna med 45-50 MB/s vilket motsvarar i runda svängar 400 mbit/s. Jag tror routern är kapabel till lite mer än så om man kör över AC men kommer inte exakt ihåg vad den teoretiskt skulle klara av över en anslutning AC.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk

@MajorOfSweden: Intressant, vad använder du för inställningar? Och vad för kort/adapter har du i macbooken?

Permalänk

@u11113901: Har inte ändrat några inställningar i routern då standard-config fungerar extremt bra för mig. Jag använder det inbyggda trådlösa nätverkskortet i Macbooken som är ett N-kort och kör över 5GHz.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

450mbps är inte ett AC-nätverkskort. Så du får bra värden när du för över filer.

Permalänk

Fast då måste jag fråga, för den adapter jag har stödjer väl inte AC?
Borde det inte bli bättre med en ac-adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av u11113901:

Fast då måste jag fråga, för den adapter jag har stödjer väl inte AC?
Borde det inte bli bättre med en ac-adapter?

Ja det borde bli bättre.

Permalänk

Japp, jag köpte en ASUS PCE-AC68 adapter och nu kommer jag upp i runt 45 MB/s, så rätt stor skillnad.
Tack alla för hjälpen!