Windows update i Windows 7 fast i "Letar efter uppdateringar"

Permalänk
Medlem

Windows update i Windows 7 fast i "Letar efter uppdateringar"

Hej!
Har precis byggt ihop en dator som jag dessutom installerade ett Windows 7 Home premium på. Det enda problemet är dock att det visas en röd varningssymbol när jag går in på Windows update som menar att jag måste söka efter uppdateringar. Men när jag gör det, stannar den som sagt bara på "Letar efter uppdateringar" och jag förstår inte varför. Den hittar alltså inga uppdateringar. Hjälp skulle uppskattas!
MVH

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

kör diskrensning, bocka i rutan "rensa systemfiler" och prova igen..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@Nevil: Det fungerade tyvärr inte :/

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

Det kan ta timmar ibland när Windows är helt ny installerat. Bara låta det stå å tugga ett par tre timmar.

Permalänk
Medlem

@Fantomen: Okej, så du menar att om jag bara låter det stå på över natten så kommer det fungera?

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

@Fantomen: Okej, så du menar att om jag bara låter det stå på över natten så kommer det fungera?

Precis så, det kan ta flera timmar innan den blir klar.
Jag hade samma "problem" med en nyinstallerad laptop, hade installerat Windows 7 Pro med SP1. Lät den stå över natten och den var ändå inte klar när jag vaknade, tog någon timme till innan den hittade att det fanns typ 280 uppdateringar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Precis så, det kan ta flera timmar innan den blir klar.
Jag hade samma "problem" med en nyinstallerad laptop, hade installerat Windows 7 Pro med SP1. Lät den stå över natten och den var ändå inte klar när jag vaknade, tog någon timme till innan den hittade att det fanns typ 280 uppdateringar.

Men att det är en röd ikon innan jag söker efter uppdateringar, är det normalt? Är inte van vid att använda en skrivbordsversion av WU.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Men att det är en röd ikon innan jag söker efter uppdateringar, är det normalt? Är inte van vid att använda en skrivbordsversion av WU.

Beror på. Stod/står det något mer?

Har den inte blivit klar tills nu så får du köra Microsofts Windows Update fix:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=231149

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du behöver säkert en ny version av Windows Update agenten.
Den tankas normalt ned av sig själv men du kan tvinga installation av den också. Dra en googling på det så kommer du hitta rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Beror på. Stod/står det något mer?

Har den inte blivit klar tills nu så får du köra Microsofts Windows Update fix:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=231149

Det fungerade när jag hade på den över natten, alla uppdateringar är installerade nu! Tack för hjälpen alla som svarade!

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem på en ominstallerad dator.
Först stod den o bara tugga "checking for updates" o inget hände, sökte runt o beslutade att låta den stå över natten. På morgonen har de den installerat en hel del och startat om, men det fanns ytterligare 179 uppdateringar. Problemet är nu istället att den bara står o tuggar med att försöka ladda ner dom.

Va är det på hänt? Har aldrig tidigare haft några problem alls med Windows Update.
Min primära dator har inga problem alls, men den installationen är nu runt 4år och regelbundet uppdaterad.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

WU kan inte hantera att installera mer än ca 60-70 uppdateringar åt gången tyvär.
Har väl nåt med Win SxS att göra och cache.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det bara är att vänta. Ibland tar det extremt långt tid.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv

Att Microsoft aldrig gjorde en Service Pack 2 till Windows 7 begriper jag mig inte på. SP 1 släpptes ganska precis för fem år sedan (22 feb 2011) och sedan dess har det kommit enormt med uppdateringar. Uppdaterade för bara någon dag sedan en nyinstallerad Windows 7 SP1 och kan även jag konstatera att det tar löjligt lång tid att bara söka efter uppdateringarna.

Inget lär väl hända då Microsoft uppenbart vill få alla att uppgradera till Windows 10 tyvärr. Men som flera redan svarat så bör det räcka att låta datorn stå på och söka medans man gör något annat i ett par timmar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon5930:

Att Microsoft aldrig gjorde en Service Pack 2 till Windows 7 begriper jag mig inte på. SP 1 släpptes ganska precis för fem år sedan (22 feb 2011) och sedan dess har det kommit enormt med uppdateringar. Uppdaterade för bara någon dag sedan en nyinstallerad Windows 7 SP1 och kan även jag konstatera att det tar löjligt lång tid att bara söka efter uppdateringarna.

Inget lär väl hända då Microsoft uppenbart vill få alla att uppgradera till Windows 10 tyvärr. Men som flera redan svarat så bör det räcka att låta datorn stå på och söka medans man gör något annat i ett par timmar.

Därför använder man Simplix Update pack;) Alt. integrerar uppdateringarna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Men att det är en röd ikon innan jag söker efter uppdateringar, är det normalt? Är inte van vid att använda en skrivbordsversion av WU.

helt normalt, windows update är halvt broken i windows 7 men de fungerar efter några omstarter oftast för mig vid formatering

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

WU kan inte hantera att installera mer än ca 60-70 uppdateringar åt gången tyvär.
Har väl nåt med Win SxS att göra och cache.

Jag har lyckats med att välja över 150 uppdateringar o alla har installerats, dock tagit sin tid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Därför använder man Simplix Update pack;) Alt. integrerar uppdateringarna själv.

Jo, kanske det men vore bra om Microsoft själva löste problemet. Det är ju deras produkt trots allt.

Personligen kör jag ogärna något äldre än Windows 8.1 i dagsläget. Något äldre OS kan förvisso fungera fint för nostalgi/retro-bruk men det är ju mer i sällsyntare fall samtidigt.

Permalänk
Medlem

Det här är f*n helt sjukt, jag satte mig ner och skulle göra en ominstallation av W7 på lördag förmiddag. Det tog till Onsdag kväll innan jag lyckats få in alla uppdateringar via Windows Update!!!! Första vändan innan det hittades några alls tog nästan ett dygn, stod bara o tuggade "checking for updates", lät den stå över natten, frammåt lunch på söndagen hände det nått.....
Sen fortsätter det i samma tempo när det ska laddas ner och sen även vid installation....

När jag pillade mycket mer med sånt här förr i tiden, då brukade jag o polaren gör en kväll av det med pizza o film när det var dags för en ominstallation av operativet. Medans man lät detta tugga på o starta om 10-15 gånger. Men det vart ju i alla fall klart samma kväll......

Va tusan är det som händer?? Va pysslar MS med? Som föregående talare sa så vore det ju helt på sin plats med ett "SP2" till W7.
Men det lär ju aldrig hända nu när de själva till och med baktalar W7 i sina desperata försök att få folk att acceptera W10 dyngan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Det finns ganska mycket info på google om just detta, jag hade samma problem på 3 laptops hemma som skulle uppgraderas från windows 7 till windows 10. Var tvungen att ändra massa registernycklar för att den skulle hoppa igång då jag inte ville vänta i flera dagar för att uppgradera skiten. Det positiva nu ä ratt jag aldrig behöver använda windows 7 igen hemma

Permalänk

Själv har jag upplevt det som att frontend:en till WU är helbuggat då jag har uppdaterat både en Win 8 och en Win Server 2012 och de stod på 0% tills de laddat ner 94%.
Sedan gemensamt för 7 och 8 är att den verkar kräva mycket prestanda för att söka uppdateringar. Farsans laptop med en kärna höll på brinna upp av sökningarna och min i7 klarade det på nån kvart-halvtimme. (Note: den laptopen kör nu XP)

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

Farsans laptop med en kärna höll på brinna upp av sökningarna och min i7 klarade det på nån kvart-halvtimme.

Det där har jag aldrig tänkt på, vanligtvis pilar jag med relativt kraftig hårdvara, men den dator jag gjorde i veckan var en 3000:- laptop med klenaste AMD processorn.

Jaja, nu är det gjort o allt tjtat om W10 och telemetry är för evigt avstängt. Så nu får den rulla på bra många år igen.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Hej!
Har precis byggt ihop en dator som jag dessutom installerade ett Windows 7 Home premium på. Det enda problemet är dock att det visas en röd varningssymbol när jag går in på Windows update som menar att jag måste söka efter uppdateringar. Men när jag gör det, stannar den som sagt bara på "Letar efter uppdateringar" och jag förstår inte varför. Den hittar alltså inga uppdateringar. Hjälp skulle uppskattas!
MVH

Att installera Windows 7 är inget vidare roligt idag.

Provade precis i en virtuell maskin. Använde "en_windows_7_ultimate_with_sp1_x64_dvd_u_677332", vilket är det installationmedia som finns tillgängligt via MSDN. Alltså är iallafall "Service Pack 1" inkluderat.

518 uppdateringar installerade nu.

Som tur är kan man ju skapa ett nytt installationsmedia med alla uppdateringar integrerade... men det är ändå lite tidsödande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kaine_Uro:

Att installera Windows 7 är inget vidare roligt idag.

Provade precis i en virtuell maskin. Använde "en_windows_7_ultimate_with_sp1_x64_dvd_u_677332", vilket är det installationmedia som finns tillgängligt via MSDN. Alltså är iallafall "Service Pack 1" inkluderat.

518 uppdateringar installerade nu.

Som tur är kan man ju skapa ett nytt installationsmedia med alla uppdateringar integrerade... men det är ändå lite tidsödande.

Låta den stå över natten så är det klart "snabbt"

Trodde inte det var så många uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låta den stå över natten så är det klart "snabbt"

Trodde inte det var så många uppdateringar

Verkligen synd att det aldrig kom ett Service Pack 2. Att det inte ens kommit "kumulativa uppdateringar" är ju sanslöst dåligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kaine_Uro:

Verkligen synd att det aldrig kom ett Service Pack 2. Att det inte ens kommit "kumulativa uppdateringar" är ju sanslöst dåligt.

Vet inte vad MS tänkte där riktigt... Undrar om de släppte både W7 och W8 bara för sakens skulle innan dödsrycket med W10 kom.

Permalänk
Medlem

Bokmärker. Då jag håller på med samma skit. Det får stå och tugga över natten.
Vad rekommenderas Simplix eller KUC?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pimmp:

Bokmärker. Då jag håller på med samma skit. Det får stå och tugga över natten.
Vad rekommenderas Simplix eller KUC?

Simplix om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Bokmärker. Då jag håller på med samma skit. Det får stå och tugga över natten.
Vad rekommenderas Simplix eller KUC?

Eller kanske http://www.wsusoffline.net/

Den gillar jag.