Installera Windows 10 Home på bärbar

Permalänk

Installera Windows 10 Home på bärbar

Har en bärbar dator med Windows 10 Home aktiverat och skulle installera om Windows på nytt men märkte senare att den hade installerat Windows 10 Pro som jag hade på USB. Och nu går såklart Windows inte att aktivera för nyckeln på moderkortet/bios är ju för Home.

Antar att den hade ändrat till Windows 10 Home om man matat in produktnyckeln, men denna är ju numera inbakad i datorn någonstans så har den inte fysiskt. Hur ska jag komma runt detta?

Permalänk
Medlem

Funkade Home nyckeln på Pro? Jag förstår inte riktigt din fråga.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Alltså jag har ingen nyckel, utan datorn hade Windows 10 Home installerat och aktiverat. Nyckeln finns ju inbäddad i hårdvaran någonstans. Så hade jag installerat Windows 10 Home hade den aktiverat automatiskt. Men på min USB har jag Windows 10 Pro, så den installerade ju Pro på datorn och nu verkar det inte kunna aktivera..

Går det att ladda ner Windows 10 Home till USB fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Alltså jag har ingen nyckel, utan datorn hade Windows 10 Home installerat och aktiverat. Nyckeln finns ju inbäddad i hårdvaran någonstans. Så hade jag installerat Windows 10 Home hade den aktiverat automatiskt. Men på min USB har jag Windows 10 Pro, så den installerade ju Pro på datorn och nu verkar det inte kunna aktivera..

Går det att ladda ner Windows 10 Home till USB fortfarande?

Du kan ladda ner home med detta verktyget. Du kan lägga det på USB minne efter det har laddat ner klart. Tryck ladda ner verktyget längst nere.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Har för mig det var precis så jag gjorde sist men finns ingenstans jag kan välja Home. Utan det står bara Windows 10 eller Windows 10 N.

Om det nu är produkt nyckeln som bestämmer vilken version som installeras så vet jag inte hur jag ska kunna mata in den då den inte finns fysiskt. På äldre bärbara fanns den ofta klistrad under datorn men numera är dem ju som sagt inbäddade i hårdvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Har för mig det var precis så jag gjorde sist men finns ingenstans jag kan välja Home. Utan det står bara Windows 10 eller Windows 10 N.

Om det nu är produkt nyckeln som bestämmer vilken version som installeras så vet jag inte hur jag ska kunna mata in den då den inte finns fysiskt. På äldre bärbara fanns den ofta klistrad under datorn men numera är dem ju som sagt inbäddade i hårdvaran

Den ska kunna läsa av det automatiskt när du installerar Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig