Installera nytt OS på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Installera nytt OS på Raspberry Pi

Har lyckats installera openelec på min raspberry, bara för att finna att det verkar finnas en nyare version (6). Någon som vet hur man installerar ett nytt os? Trodde att det bara var att starta om pi:n med nya os:et som en diskavbildning på en usbsticka ungefär som med en vanlig windowsdator, men det funkar tydligen inte. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

@oxxyyd: Ja, typ alla som läser på OpenELECs forum vet hur man gör, rekommenderar dig att göra det du också.
http://openelec.tv/forum
Edit: Du behöver inte installera ett nytt OS, du kan uppdatera.
"update by copying the tar file into your Update folder and reboot."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Beror på vilket OS du har, så här föredrar jag att göra...

Använder jag windows brukar jag köra ett program som heter Win32 Disk Imager. Programmet är enkelt att använda och allt du behöver är en image med ditt OS. Olika OS till din Pi kan du hitta här. Finns även en rad andra OS, t.ex. Arch, välj ett som passar!

Permalänk
Medlem

@MatteN: satt någon timme och googlade typ reinstall os on raspberry pi utan att finna något användbart. Om jag nu vill installera om os:et och slippa leta filer och kataloger på den slöa raspberryn finns det inget någorlunda smidigt sätt att göra det?

@Mindstormer: Japp det är precis så jag gjorde första gången. Men nu var det frågan om att installera om eller installera ett nytt os. Jag har det nya os:et på ett usb-kort men hur får jag pi:n att fatta att det ska installeras?

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

@Mindstormer: Japp det är precis så jag gjorde första gången. Men nu var det frågan om att installera om eller installera ett nytt os. Jag har det nya os:et på ett usb-kort men hur får jag pi:n att fatta att det ska installeras?

Du lägger inte ditt OS på USB-stickan, du lägger in det på SD-kortet.

Permalänk
Medlem

Visst f*n. Måste fått hjärnsläpp. SD-kortet är det förstås... Tack.

Permalänk

Finns ett bättre sätt att göra det på. SD kortet är känsligt för korruption och är också ganska slött att jobba med. Om du installerar en net-install stället så kan du välja att installera hela OS'et på en USB enhet direkt istället. Allt går automatiskt och sedan har du en minimal install som du kan lägga till enbart de funktioner du behöver.

https://github.com/debian-pi/raspbian-ua-netinst

Jag lekte lite med min B+ förut och fick faktiskt både en desktop, office program + KODI att fungera perfekt utan lagg. Numera kan man t.o.m. gå in och ur KODI till desktop utan problem.