Permalänk

GTX 690

Hejsan grabben har gnällt om grafiken på datorn så nu har jag skaffat ett GTX 690 har även skaffat en psu som är på 1000w som jag bytte idag men tyvärr så fick jag det inte att funka...hittar inte kortet i enhetshanteraren. skulle lägga in nyare drivers från nivida men den kände ej av kortet sen lyser ej texten GeForce GTX som står på sidan av kortet och det ska lysa där har en kompis som har ett likadant kort men fläkten går,jag tror inte den som sålde det till mig har skickat ett kort som inte funkar men är det begagnat så är det inga garantier, men sen såg jag på kartongenen till Grafikortet att det står pcie 3.0 så har jag ett asus Rampage 3 formula verkar inte som det stödjer pcie 3.0???finns det nån som har nåt tips och ge har ju inte lust att byta ut hela datorn just nu trodde det skulle räcka med gpu och psu vill gärna använda CPU och minne som jag har ett tag till kanske nån som kan rekomendera ett annat moderkort som jag kan ha kvar dom andra sakerna här är spec på datorn kanske någon har ett bra tips tack på förhand mvh Micke

Intel Core i7 proccessor 3.2 Ghz
128 Gb SSD + 1000 Gb Hdd
24 Gb RAM (Corsair specialminnen för bättre
Grym Corsair H55 kylare
Windows 10
Psu 1000w
Moderkort
ASUS Rampage III Formula
1 x PS/2-tangentbord
1 x TOSLINK
1 x FireWire - 6 stifts FireWire
1 x LAN (Gigabit Ethernet)
2 x USB 3.0
7 x USB 2.0
1 x ljudutgång - mini-jack
1 x ljudingång - mini-jack
1 x mikrofon - mini-jack
1 x ljudingång (sidosurround) - mini-jack
1 x ljudutgång (bakre) - mini-jack
1 x ljudutgång (center/subwoofer) - mini-jack
Proccessor
Intel Core i7 960
Fyrkärnig
L2 - 4 x 256 KB
L3 - 8 MB
3.2 GHz
Cacheminne 8mb
Kylare: Corsair Hydro H55

Grafikkort
GTX 690

RAM-Minne
Corsair 24GB CL9 1600Mhz VENGEANCE
Hårddisk
Corsair CSSD-F120GB2 120 GB + 1TB HDD
Chassi
NZXT Guardian 921RB Blue LED

Permalänk
Medlem

Är alla ström kablarna inkopplade i grafikkortet? Ordentligt itryckt i moderkortet? Ta gärna nån bild i datorn.

Permalänk
Medlem

@Micke4800:

Du behöver inte byta moderkort, det funkar med pci-e 2.0 också.

Däremot kan du behöva uppdatera bios på moderkortet, testa det.

Och se till att stömkablarna är inkopplade också enligt ovan.

Sedan måste du slå på sli i nvida control panel när allt är igång tror jag, du har köpt sli fast på ett kort.

690 är inget kort som jag skulle köpt... men nu är det gjort.

Permalänk
Medlem

@Micke4800: PCIe 3.0 har ingen betydelse.

Är kortet tryck ner ordentligt i expansionsporten? Har du kopplat in båda strömkablar i grafikkortet?

Permalänk

Hej har 2st 8pins kablar som heter sli som det är kopplat i nu men det finns en 1 st 8 pins kabel som heter pcie också men jag har provat det med alltså den med pcie + sli men det gick ej då heller. Men hur kan man upgadera bios då?för att det blev ett 690 kort så va det en jobbar kompis som har och är väldigt nöjd och jämför man med ett nyare kort så får man väll mycket grafik för pengarna så ville jag ju inte byta ut så mycket just nu får väll köpa en ny om 2år eller nåt mvh Micke och tack för er tid

Permalänk

Expansionport???

Permalänk

Jag hade ett surt 6900 Amd tidigare så det hamna i samma port i mitten av dom 3 pcie uttagen som sitter på moderkortet kanske har betydelse vilket av dom 3 kanske??mvh Micke

Permalänk

Hittar ingenstans var man kan ladda upp bilder här

Permalänk
Medlem

@Micke4800:
vilken nätdel har du köpt
de kablar som ska in i gpu,n är 2st PCI-e 6+2 (4+4 är för cpu)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Det sitter i 6+2 i bägge nu men det funkar ej tyvärr

Permalänk
Medlem

Hejsan Micke4800,

Oroa dig inte för PCIe-versioner.
Moderkortet väljer den högsta version som grafikkortet stödjer.
Däremot skall du vara väldigt försiktig med vad för kontakter du försöker ansluta till ditt grafikkort
De olika kontakterna har olika formade anslutningsdon så det skall inte gå att göra misstag.

Skulle du vilja beskriva vad som händer med datorn när du startar upp den?
Får du bild?
Tänds dioder på moderkortet? Grafikkortet? Spinner hårddiskarna upp? Piper moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Micke4800:
och svaret på min första fråga?

på vilken plats har du satt grafikkortet enl. min bild?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Men fläkten går ju när man startar den men det kommer inget ljus på sidan där det står GeForce GTX uppdatera bios ska man ha diskett då eller?mvhmicke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke4800:

Men fläkten går ju när man startar den men det kommer inget ljus på sidan där det står GeForce GTX uppdatera bios ska man ha diskett då eller?mvhmicke

Nej ingen disket ska du ha, avstå att uppdatera bios/firmware eller dylikt...annars är det risk att det blir mera fel vilken port har du kortet i?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke4800:

Men fläkten går ju när man startar den men det kommer inget ljus på sidan där det står GeForce GTX uppdatera bios ska man ha diskett då eller?mvhmicke

ja för fläkten tar en del ström från pcie platsen på moderkortet men moderkortet kan inte leverera tillräckligt så därför ansluter man 2 extra pcie sladdar

bios uppdateras enklast med drivrutiner från asus hemsida och i bios med USB på datorn men detta är nog den sista utvägen du ska testa

och var vänlig att citera den person vars fråga du svarar på

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Erieri02 den bilden du la upp är ett moderkort på maximus 3 formula så det är inte samma kort som jag har det du visar har 2 st pcie portar jag har ett som heter asus Rampage 3formula och det har 3st pcie och där jag satt kortet idag är den på mitten av 3 mvh Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke4800:

Men fläkten går ju när man startar den men det kommer inget ljus på sidan där det står GeForce GTX uppdatera bios ska man ha diskett då eller?mvhmicke

Snälla, använd punkt och kommatecken!

Kolla i manualen hur man uppdaterar bios.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@Micke4800:

finns en citera knapp och svara knapp nere till höger i varje inlägg använd denna eller @ innan namnet

du har bara 690 kortet installerat och inget annat extra?
ger kortet någon bild öht?

flytta upp kortet till den översta platsen, kolla att 6+2 pcie kablarna används och att de sitter på rätt plats på nätdelen (om det du har är modulärt)
och ännu en gång VILKEN nätdel har du köpt ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Trodde jag va klar skolan som 43åring men det finns folk som kan klaga på allt som min stavning och komma tecken du kunde bespara mig det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke4800:

Trodde jag va klar skolan som 43åring men det finns folk som kan klaga på allt som min stavning och komma tecken du kunde bespara mig det

är du säker på att kortet fungerar? Testa sätta in det i en annan dator om du har möjlighet.

Permalänk
Skrivet av erieri02:

@Micke4800:

finns en citera knapp och svara knapp nere till höger i varje inlägg använd denna eller @ innan namnet

du har bara 690 kortet installerat och inget annat extra?

flytta upp kortet till den översta platsen, kolla att 6+2 pcie kablarna används och att de sitter på rätt plats på nätdelen (om det du har är modulärt)
och ännu en gång VILKEN nätdel har du köpt ?

Jag hade ett corsair 650w innan men nu är det ett av sämre märke om det nu är så viktigt gamling series 1000w står det på sidan som jag kommer åt se men inget corsair

Permalänk
Skrivet av Micke4800:

Trodde jag va klar skolan som 43åring men det finns folk som kan klaga på allt som min stavning och komma tecken du kunde bespara mig det

Fast det är ju en fördel om man kan göra sig förstådd när man vill ha hjälp:)

Vad jag förstått har du fått igång kortet så pass att du får signal och kan navigera i windows. När du försökte installera drivrutiner så fungerade det inte.

Det jag hade gjort är att flytta runt kortet i de olika pci-e platserna, och eventuellt återställt cmos. Sedan testat att installera drivrutiner igen. Kolla så du verkligen har RÄTT kablar i kortet och att det sitter ordentligt i pci-e platsen.

Om inget hjälper hade jag kollat upp hur man installerar nyaste firmwaren på ditt moderkort och installerat den. Det skall sägas att det kan vara en rätt känslig process och att man kan fördärva moderkortet om man gör fel, så läs instruktionerna noga. Du hittar instruktioner på moderkortstillverkarens hemsida alternativt i din manual. Den nya firmwaren brukar man ladda ned från tillverkarens hemsida, och lägga på ett usbminne. Sedan installerar man det från BIOS.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Fast det är ju en fördel om man kan göra sig förstådd när man vill ha hjälp:)

Vad jag förstått har du fått igång kortet så pass att du får signal och kan navigera i windows. När du försökte installera drivrutiner så fungerade det inte.

Det jag hade gjort är att flytta runt kortet i de olika pci-e platserna, och eventuellt återställt cmos. Sedan testat att installera drivrutiner igen. Kolla så du verkligen har RÄTT kablar i kortet och att det sitter ordentligt i pci-e platsen.

Om inget hjälper hade jag kollat upp hur man installerar nyaste firmwaren på ditt moderkort och installerat den. Det skall sägas att det kan vara en rätt känslig process och att man kan fördärva moderkortet om man gör fel, så läs instruktionerna noga. Du hittar instruktioner på moderkortstillverkarens hemsida alternativt i din manual. Den nya firmwaren brukar man ladda ned från tillverkarens hemsida, och lägga på ett usbminne. Sedan installerar man det från BIOS.

Tack så mycket får kika på det imorgon 👍

Permalänk
Medlem

@Micke4800: Ominstallerat datorn? Tagit bort de gamla drivrutinerna? Konstigt att ingen frågat det...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Ryckarn34:

är du säker på att kortet fungerar? Testa sätta in det i en annan dator om du har möjlighet.

Ok tack finns ju alltid en liten gråzon när man köper begagnat att det inte funkar helt enkelt men godtrogen som är så tror man ju att allt annat är fel än det köpt av någon tack ryckarn34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke4800:

Jag hade ett corsair 650w innan men nu är det ett av sämre märke om det nu är så viktigt gamling series 1000w står det på sidan som jag kommer åt se men inget corsair

Det går inte att förstå den här meningen, det är därför folk ber dig använda skiljetecken. Öppna datorn, kolla vad det står på nätagget, skriv det här. Kolla att du har satt in alla kablar kortet skall ha ordentligt, annars kommer det inte funka. Varför har du satt kortet i mitten på moderkortet? I alla normala fall ska det sitta längst upp.

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

@Micke4800: Ominstallerat datorn? Tagit bort de gamla drivrutinerna? Konstigt att ingen frågat det...

Jo men jag tog bort allt med Amd i lägg till och ta bort eftersom jag hade ett Amd 6900 tidigare, ingen ominstallation tack jonnti

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det går inte att förstå den här meningen, det är därför folk ber dig använda skiljetecken. Öppna datorn, kolla vad det står på nätagget, skriv det här. Kolla att du har satt in alla kablar kortet skall ha ordentligt, annars kommer det inte funka. Varför har du satt kortet i mitten på moderkortet? I alla normala fall ska det sitta längst upp.

Varför jag satt i mitten jo därför att det gamla kortet satt där plus att det va mest plats, detta kortet är ganska stort iallafall 20mm längre än det gamla OBS kolla alla kommatecken

Permalänk
Medlem

Det finns två alternativ som jag ser det. Antingen är grafikkortet sönder eller så har du köpt ett nätaggregat som är skräp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Micke4800: Använd dig av Display Driver Unistaller för att ta bort alla AMD's drivrutiner
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Ominstallation av Windows är alltid bäst dock.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II