Köpa nya hörlurar, vilka?

Permalänk

Köpa nya hörlurar, vilka?

Hej på er.

Mina Fidelio X2 gick nyligen sönder så jag gick till netonnet för att få ett tillgodo köp. Är ute efter ett par nya lurar, men är fortfarande ny på detta med hörlurar och vad som är bra och hur alla olika är.

Det jag mest är ute efter är ett par hörlurar som verkligen täcker öronen helt, inte trycker ihop öronen alltså, utan sitter på runt öronen utan de skaver.

Jag lyssnar mest på musik men händer att man spelar lite CS/BF4 då och då. Men lurarna är nog mest till för att spela musik/film.

Tänkte höra med er vilka lurar ni rekommenderar och om man ska köpa nytt ljudkort eller inte, just nu sitter jag på SupremeFX (asus egna på moderkortet).

Lurarna som Netonnet har som jag kikat lite på är dessa:

Sennheiser HD 598
Sennheiser HD 600
Sennheiser HD 650
Shure SRH940
Beyerdynamic DT 990 250 ohm

Mina Fidelio hade ju enbart 30 ohm, medans vissa av dessa har över 100 ohm.
Hört att Beyerdynamic 990 är bra om man har ljudkort/förstärkare och så, men om man kör på dessa lurar, vilket ljudkort ska man köra på?

Hade uppskattat hjälp angående dessa lurarna och vad ni tycker om dem och vilka jag bör köpa tack.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Fidelio X2 är väldigt populära & bra, plus använder låg ohm vilket ditt ljudkort stödjer. Varför inte köpa dem igen? Eller vill du bara testa på något nytt?

HD598 är också bra och en liknande prisklass, men skulle tro att Fidelio X2 är lite bättre så är möjligt att du gör en liten nergradering här. Verkar vara liknande med Shure.

HD600,650 och Beyerdynamic har hög ohm så här vill du nog ha ett bättre ljudkort, lite osäker på specifikationerna om ditt inbyggda. Men dessa tre är alla bra och är uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

@drakelito:

X2 är en utav de absolut bästa lurarna i den prisklassen. Svårslagen skulle jag säga.

Hur mycket gillar du bas? För om du gillar bas skulle jag reka X2 igen faktiskt.

Om du däremot kan tänka dig en aning mindre bas och lite mer åt "referens"-hållet så kan du kika på HD600/650. Av de två är 650 lite mörkare och basigare medans 600 är väldigt neutral.

Jag tror att ditt moderkort stödjer 300 ohms lurar också.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Fidelio X2 är väldigt populära & bra, plus använder låg ohm vilket ditt ljudkort stödjer. Varför inte köpa dem igen? Eller vill du bara testa på något nytt?

HD598 är också bra och en liknande prisklass, men skulle tro att Fidelio X2 är lite bättre så är möjligt att du gör en liten nergradering här. Verkar vara liknande med Shure.

HD600,650 och Beyerdynamic har hög ohm så här vill du nog ha ett bättre ljudkort, lite osäker på specifikationerna om ditt inbyggda. Men dessa tre är alla bra och är uppgraderingar.

Jag måste inte självklart testa nytt, jag tycker att Fidelio sitter bättre på mitt huvud än något annat gjort som har med ljud att göra tidigare.
Men om jag ändå nu ska köpa nytt så tänkte jag höra med er här om det eventuellt finns något som är ännu bättre, om man nu skulle köpa sig ett nytt ljudkort eller så.

Skrivet av CFSsss:

@drakelito:

X2 är en utav de absolut bästa lurarna i den prisklassen. Svårslagen skulle jag säga.

Hur mycket gillar du bas? För om du gillar bas skulle jag reka X2 igen faktiskt.

Om du däremot kan tänka dig en aning mindre bas och lite mer åt "referens"-hållet så kan du kika på HD600/650. Av de två är 650 lite mörkare och basigare medans 600 är väldigt neutral.

Jag tror att ditt moderkort stödjer 300 ohms lurar också.

Jo bas är självklart trevligt, vill gärna att det ska finnas bas i mina lurar.
Enligt Asus hemsida så stödjer mitt ljudkort allt från under 65 ohm till över 150 ohm, mer exakt står det dessvärre inte på hemsidan, och detta är ju då när jag trycker in lurarna i fronten av chassit, tydligen bara där man får ut mest av ljudkortet (är inte så insatt i det där).

Skulle HD650 funka med det ljudkortet jag har just nu tror du eller är det ett MÅSTE med ett dyrt ljudkort? I värsta fall så har ju Netonnet alltid öppet köp 30 dagar om jag skulle vara onöjd i och för sig.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Ett par nya Fidelio X2

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Jag tror ditt moderkort är byggt för att klara 300 ohm lurar, det är bara lite dåligt skrivet.

Om du haft X2 och känner att "jag vill absolut inte ha mindre bas" så bör du välja X2 igen. Om du däremot har haft X2 och känner att "jag gillar bas men jag gillar midrange och treble också" så kan du pröva HD650.

HD650 är i min mening en bättre lur, och den har bra bas som går djupt. Men X2 har artificiell bas och det finns många "bassheads" som vant sig vid att det ska vara så. Känner du däremot att du inte är någon "basshead" utan kan tänka dig ett mera neutralt ljud så tycker jag det är värt att pröva HD650, det är en fantastisk lur och den som jag själv föredrar.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@drakelito:

Jag tror ditt moderkort är byggt för att klara 300 ohm lurar, det är bara lite dåligt skrivet.

Om du haft X2 och känner att "jag vill absolut inte ha mindre bas" så bör du välja X2 igen. Om du däremot har haft X2 och känner att "jag gillar bas men jag gillar midrange och treble också" så kan du pröva HD650.

HD650 är i min mening en bättre lur, och den har bra bas som går djupt. Men X2 har artificiell bas och det finns många "bassheads" som vant sig vid att det ska vara så. Känner du däremot att du inte är någon "basshead" utan kan tänka dig ett mera neutralt ljud så tycker jag det är värt att pröva HD650, det är en fantastisk lur och den som jag själv föredrar.

Jag kände att basen i X2 var bra, men kändes som de nästan kunde vara lite bättre t.om, och ibland var jag tvungen att ändra på ljudläget, mitt ljudkort har tre olika lägen för motstånd/volym, behövde sätta den på extrem ibland för att få riktigt bra/hög volym.

X2 ÄR ett par riktigt bra hörlurar, men jag funderade lite inatt och det jag är ute efter är helt enkelt den bästa musikupplevelsen jag kan få för runt 1500-3000kr.

Både bas då, men även klart ljud så det inte bara bullrar.
Har du möjligtvis testat DT990?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Skulle inte rekommendera Shure SRH940 om du kommer från X2. 940 är mycket mer linjära och har inte samma fokus på värme och bas som X2 har.

HD558 är nog lite mer åt X2 hållet men dom har en impedanspuckel runt 100hz som går upp till över 100 ohm. Så det måste man ha å åtanke. Kan låta lite platt utan förstärkare.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte var ute några dagar tidigare, för annars hade Fostex Massdrop TH-X00 varit ditt garanterat bästa alternativ.

Äger ett par TH-X00 och ett par HD650 själv. Båda är fenomenala men X00 är mycket trevligare imo, dock inte riktigt lika sköna att ha på sig som HD650.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Skulle inte rekommendera Shure SRH940 om du kommer från X2. 940 är mycket mer linjära och har inte samma fokus på värme och bas som X2 har.

HD558 är nog lite mer åt X2 hållet men dom har en impedanspuckel runt 100hz som går upp till över 100 ohm. Så det måste man ha å åtanke. Kan låta lite platt utan förstärkare.

Jag har kikat lite på dessa också faktiskt, får läsa på lite om dem.

Skrivet av Ninjaflipp:

Synd att du inte var ute några dagar tidigare, för annars hade Fostex Massdrop TH-X00 varit ditt garanterat bästa alternativ.

Äger ett par TH-X00 och ett par HD650 själv. Båda är fenomenala men X00 är mycket trevligare imo, dock inte riktigt lika sköna att ha på sig som HD650.

Aldrig sett de tidigare, såg fräscha ut.

Men ärligt lutar det åt X2 igen fast eventuellt med ett ASUS Xonar U7. För att få ut maximalt ljud

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Aldrig sett de tidigare, såg fräscha ut.

Men ärligt lutar det åt X2 igen fast eventuellt med ett ASUS Xonar U7. För att få ut maximalt ljud

Kan vara värt att överväga i alla fall, droppen kommer ju dyka upp igen så det kommer gå att få tag på igen. De flesta experter och recensenter verkar vara överens om att de lurarna egentligen borde kosta över 1000 dollar och inte 399.

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Jag har kikat lite på dessa också faktiskt, får läsa på lite om dem.
Aldrig sett de tidigare, såg fräscha ut.

Men ärligt lutar det åt X2 igen fast eventuellt med ett ASUS Xonar U7. För att få ut maximalt ljud

Skulle absolut INTE rekommendera en U7. mycket onödiga problem tyvärr. Skyhög utimpedans på 20ohm samt att man behöver mjukvara för att juster gain osv. Jämfört med andra externa usbljudkort med förstärkare så är den helt värdelös då uteffekten är på tok för låg.

Fiio E10K för 6-700 är ett mycket bättre köp tycker jag. Har testat båda två samt en drös med andra lösningar. Fiion funkar bäst, är minst och billigast

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Skulle absolut INTE rekommendera en U7. mycket onödiga problem tyvärr. Skyhög utimpedans på 20ohm samt att man behöver mjukvara för att juster gain osv. Jämfört med andra externa usbljudkort med förstärkare så är den helt värdelös då uteffekten är på tok för låg.

Fiio E10K för 6-700 är ett mycket bättre köp tycker jag. Har testat båda två samt en drös med andra lösningar. Fiion funkar bäst, är minst och billigast

Jaså där ser man, får nog bli ett ljudkort från netonnet, eftersom jag har tillgodo där så känns det onödigt att köpa från något annat ställe.

Hur är annars Soundblaster Z/ZX för hörlurar?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Jaså där ser man, får nog bli ett ljudkort från netonnet, eftersom jag har tillgodo där så känns det onödigt att köpa från något annat ställe.

Hur är annars Soundblaster Z/ZX för hörlurar?

Det finns många olika hörlurar. HD650 funkar nog mindre bra. Fidelio X2 eller annat lättdrivet är det nog ings problem med.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Det finns många olika hörlurar. HD650 funkar nog mindre bra. Fidelio X2 eller annat lättdrivet är det nog ings problem med.

Men hur exakt är det egentligen med ohm och hur bra det spelas upp?
Jag menar, X2 har ju bara 30ohm, vilket en liten löjlig mobil klarar att spela upp, sen finns det lurar som har 300 och 600 ohm, 250-300 ohm måste väl ändå vara okej för ett halvbra inbyggt ljudkort att spela upp? Allt över det känns onödigt om man inte har påkostade förstärkare.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag ska själv lägga en order på ett par dt990's idag. Får troligen dom i slutet av veckan pga att mikrofonen inte är i lager. Jag ska personligen bygga en förstärkare till hörlurarna för att få lite skarpare ljud

Kan återkomma vad jag tycker om dom när jag har fått testat dom i någon dag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Men hur exakt är det egentligen med ohm och hur bra det spelas upp?
Jag menar, X2 har ju bara 30ohm, vilket en liten löjlig mobil klarar att spela upp, sen finns det lurar som har 300 och 600 ohm, 250-300 ohm måste väl ändå vara okej för ett halvbra inbyggt ljudkort att spela upp? Allt över det känns onödigt om man inte har påkostade förstärkare.

Desto lägre impedans på luren desto svårare är den att driva, förstärkaren får maximalt ha 1/8 del av lurens impedans om det inte ska bli hörbar påverkan på ljudet, men en lur med högre impedans behöver högre spänning för att uppnå en given effekt (ljudnivå) men blanda inte ihop hur starkt de spelar med hur svårdrivna de är.

Eftersom batteridrivna prylar ofta har låg spänning använder man låg impedans på lurarna för att slippa dyra kretsar som höjer spänningen, detsamma gäller ofta usbdrivna saker, en bra hörlursförstärkare bör därför ha en egen nätdel.
En lur med låg impedans är alltså mycket känsligare för förstärkarens kvalitet men den ger oftast högre ljudnivå när man driver den med "usla" förstärkare.
Bra hörlurar har ofta relativt hög impedans för att förstärkarens ska påverka ljudkvaliten i mindre grad än om de hade haft låg impedans, men de behöver högre spänning för att spela starkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Desto lägre impedans på luren desto svårare är den att driva, förstärkaren får maximalt ha 1/8 del av lurens impedans om det inte ska bli hörbar påverkan på ljudet, men en lur med högre impedans behöver högre spänning för att uppnå en given effekt (ljudnivå) men blanda inte ihop hur starkt de spelar med hur svårdrivna de är.

Eftersom batteridrivna prylar ofta har låg spänning använder man låg impedans på lurarna för att slippa dyra kretsar som höjer spänningen, detsamma gäller ofta usbdrivna saker, en bra hörlursförstärkare bör därför ha en egen nätdel.
En lur med låg impedans är alltså mycket känsligare för förstärkarens kvalitet men den ger oftast högre ljudnivå när man driver den med "usla" förstärkare.
Bra hörlurar har ofta relativt hög impedans för att förstärkarens ska påverka ljudkvaliten i mindre grad än om de hade haft låg impedans, men de behöver högre spänning för att spela starkt.

Jaha okej. Så vilka lurar rekommenderar du utav de nämnda här?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Jaha okej. Så vilka lurar rekommenderar du utav de nämnda här?

Ingen, föredrar AKG eller större Sennheiser, de har mer korrekt nivå i basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ingen, föredrar AKG eller större Sennheiser, de har mer korrekt nivå i basen.

Vilka större Sennheiser menar du då?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Vilka större Sennheiser menar du då?

HD 800

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

12k är overkill för mig

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd

säger bara köp köp köp
http://www.rusta.com/se/horlurar-p556012060101.aspx så prisvärda och grymma
Håller åtminståne tills du tagit hem dem
alternativt dessa: http://www.icahemma.se/horlur-little-rocker-green-mo-ifrogz-p... grymt sköna! grymt ljud (för dig som vill ha kvalite)

Permalänk
Medlem

Jag är kär i mina Sennheiser Momentum. Tycker att de har ett skönare ljud än Fidelio X2 t.o.m.

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk

Tycker du ska köra på HD 650. Grymt nöjd med mina.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade Beyerdynamic DT250 80Ohm för några dagar sen. Riktigt goa lurar faktiskt

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Köpte mig ett par HD650 idag men visade sig att mitt ljuderkort är på tok för mesigt, 300 ohm my ass haha.

Funderar på att köpa 880/990 + ASUS Essence STX II eller HD598 + ASUS Essence STX II.

Vilken utav dessa setuper blir bäst för musik med schyst bas och framförallt HÖGRE ljud än mitt nuvarande löjliga ljudkort?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito:

På vilket sätt yttrade det sig att ditt ljudkort var för mesigt? Orkade det inte spela tillräckligt högt? Testade du hörlursutgången och inte bara aux ut? Prövade du alla utgångar? Som jag tolkade ditt moderkort så borde de klarat HD650.

Om det verkligen inte funkar skulle jag reka att gå tillbaka till X2 eller att köpa HD650 + Essence Stx II.

Tycker inte att varken 880/990 eller 598 kan mäta sig med någon av de lurarna.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@drakelito:

På vilket sätt yttrade det sig att ditt ljudkort var för mesigt? Orkade det inte spela tillräckligt högt? Testade du hörlursutgången och inte bara aux ut? Prövade du alla utgångar? Som jag tolkade ditt moderkort så borde de klarat HD650.

Om det verkligen inte funkar skulle jag reka att gå tillbaka till X2 eller att köpa HD650 + Essence Stx II.

Tycker inte att varken 880/990 eller 598 kan mäta sig med någon av de lurarna.

Testade bara framtill, enda ingången där den känner igen ohm'en och där jag kan ändra inställningar i ljudkortet, kopplar jag in baktill så kan jag inte ändra på något.

Både X2 och t.om Q-pad QH-90 hade rejält ljud på "extrem" inställningen, samt mycket bättre bas än vad jag hade nu med mina HD650.

Och även fast jag vill ha HD650+STX så har jag inte råd med det alls just nu.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)