Jag tror att något är galet men jag vet inte hur jag ska ta reda på vad

Permalänk
Medlem

Jag tror att något är galet men jag vet inte hur jag ska ta reda på vad

Hej

Jag köpte ett nytt grafikort igår (GeForce GTX 970) och jag fick med nya Tomb raider spelet.

Igår när jag spelade tomb raider för förstagången på datorn så fungerade det okej, men både bild och ljud hängde sig ibland, allt frös till och sedan hoppade det igång igen.
Men idag var det nästan ospelbart. Bilden och ljud fryser ofta och ibland när jag går in i ett nytt område så ser det ut som att allt är laddat men så helt plötsligt så dyker det massa nya föremål (träd, lådor, hus, fiender osv) jag provade att dra ner grafiken flera gånger men det hjälpte inte.

När jag stängde av spelet så fortsatte datorn vara extremt seg, det var precis som att allt RAM minne användes till bristningsgränsen (men enligt aktivitetshanteraren så användes inte mycket alls) efter ett tag så var datorn som vanligt igen, men spelet fortsatte bete sig konstigt.

Det jag undrar är ifall det kanske är något som ligger och spökar i bakgrunden. Eller kan jag ha satt in grafikkortet fel?

Finns det något program där man kan testa all utrustning man har och sen få ett betyg på grejerna där man kan jämföra poängen, typ grafikkortet ska ha 500 poäng men du kommer bara upp i 400, se ifall allt har dom senaste drivrutinerna tex moderkortet osv.

Jag har endå okej presstanda i datorn och Tomb Raider borde fungera utan problem på High inställningar. ( från början spelade jag med dom inställningar Nvidia experience optimerar spelet till och det är höge inställningar än på high)

det jag har i datorn är

Windows 10 home 64bit
CPU Quadcore intel core i7-2700k 3500MHz
Ram minne 8gig
Grafikkort Nvidia GeForce GTX 970
Samsung SSD hårddisk
500W nätaggregat

Permalänk
Medlem

@jri87: "500W nätaggregat" Vilken modell är det och hur gammalt? Vad körde du för grafikkort innan? Rensat drivrutiner ordentligt?

Btw.. kolla om Samsung har någon programvara för din SSD. För att se hur den mår och uppdatera firmware.

Tillägg.
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

I många fall där man upplever konstiga problem i kombination med nytt grafikkort så beror det på en för gammal bios-revision till moderkortet. Har du aldrig uppdaterat tidigare är den antagligen äldre än vad Maxwell-korten är och då kan man stöta på patrull.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

I många fall där man upplever konstiga problem i kombination med nytt grafikkort så beror det på en för gammal bios-revision till moderkortet. Har du aldrig uppdaterat tidigare är den antagligen äldre än vad Maxwell-korten är och då kan man stöta på patrull.

Jag misstänker också det. Jag har aldrig uppdaterat moderkortet för jag vet inte hur man gör. Hur gör man? kan man söka efter uppdateringar via enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Jag misstänker också det. Jag har aldrig uppdaterat moderkortet för jag vet inte hur man gör. Hur gör man? kan man söka efter uppdateringar via enhetshanteraren?

Gå till tillverkarens hemsida och läs där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@jri87: "500W nätaggregat" Vilken modell är det och hur gammalt? Vad körde du för grafikkort innan? Rensat drivrutiner ordentligt?

Btw.. kolla om Samsung har någon programvara för din SSD. För att se hur den mår och uppdatera firmware.

Jag kommer inte ihåg vad det är för märke på nätaggregatet nu. men det är 4/5år gammalt tänkte också ifall det kanske tappat effekt? men hur ska man veta det?

Jag hade ett Nvidia GeForce 660Ti innan och jag har inte rensat några tidigare drivrutiner. Jag stoppade i det gamla och datorn letade automatiskt upp dom senaste drivrutinerna och installerade det nya kortet. Kan det ligga något gammalt kvar och störa?

Ska kolla Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gå till tillverkarens hemsida och läs där.

ska göra det tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Jag misstänker också det. Jag har aldrig uppdaterat moderkortet för jag vet inte hur man gör. Hur gör man? kan man söka efter uppdateringar via enhetshanteraren?

Finns att ladda ner via tillverkarens hemsida. Brukar även finnas enkla guider som beskriver hur du gör för att flasha moderkortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gå till tillverkarens hemsida och läs där.

Jag har ett MSI B75MA-S01 MS-7798 men hittar det inte på msi´s hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Finns att ladda ner via tillverkarens hemsida. Brukar även finnas enkla guider som beskriver hur du gör för att flasha moderkortet.

Jag har ett MSI B75MA-S01 (MS-7798) Men jag hittar inte det på MSI´s hemsida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jri87:

Jag har ett MSI B75MA-S01 (MS-7798) Men jag hittar inte det på MSI´s hemsida

Jag hittra inte heller, utom på andra diverse lustiga sidor som jag inte kan rekommendera att ladda ner ifrån. Pröva eposta deras kundtjänst / supportavdelning så kan dom länka dig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag hittra inte heller, utom på andra diverse lustiga sidor som jag inte kan rekommendera att ladda ner ifrån. Pröva eposta deras kundtjänst / supportavdelning så kan dom länka dig rätt.

får göra det tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Jag har ett MSI B75MA-S01 (MS-7798) Men jag hittar inte det på MSI´s hemsida

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag hittra inte heller, utom på andra diverse lustiga sidor som jag inte kan rekommendera att ladda ner ifrån. Pröva eposta deras kundtjänst / supportavdelning så kan dom länka dig rätt.

Samma här, har du köpt datorn i delar själv eller är det någon färdig märkesdator? S01 skulle ju kunna vara en specifik biosrevision för märkesdatorn, isf borde det finnas biosuppdateringar att ladda hem från tillverkarens hemsida. Enda jag såg var någon sida som hette msi-bioses.com men den har jag aldrig hört talas om och skulle nog aldrig ladda ner en biosrevision annat än från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samma här, har du köpt datorn i delar själv eller är det någon färdig märkesdator? S01 skulle ju kunna vara en specifik biosrevision för märkesdatorn, isf borde det finnas biosuppdateringar att ladda hem från tillverkarens hemsida. Enda jag såg var någon sida som hette msi-bioses.com men den har jag aldrig hört talas om och skulle nog aldrig ladda ner en biosrevision annat än från tillverkarens hemsida.

Jag köpte datorn från komplett.se det var dom som har satt ihop den och kallade den för något istil med "vinter speldatorn"

MSI´s support formulär är inte det lättaste heller..... måste fylla i en massa saker jag inte hörtalas om ens....

Permalänk
Medlem

Är det inte detta kort?
https://www.msi.com/product/motherboard/B75MA-P45.html#hero-o...
MSI B75MA-P45

Sökte på MS-7798 i kombo med B75MA och detta är den mest troliga träffen. Öppna burken och läs på MB vad det står..

Eller ladda ned HWinfo64 som kan ge dig mer info om vad du har i datorn om du är ovan/inte har koll exakt på vad den består av

Tilläggs tips om HWinfo64
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Är det inte detta kort?
https://www.msi.com/product/motherboard/B75MA-P45.html#hero-o...
MSI B75MA-P45

Sökte på MS-7798 i kombo med B75MA och detta är den mest troliga träffen. Öppna burken och läs på MB vad det står..

Eller ladda ned HWinfo64 som kan ge dig mer info om vad du har i datorn om du är ovan/inte har koll exakt på vad den består av

Ja hittade också den, men jag är inte säker på om det är det. Står det på MB om jag tittar?
Vågar man chansa? och om det är det är det Bios jag ska ladda ner? den nyaste är från 2013 och på drivers så finns bara drivers för audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Tack jag laddade ner filen men jag kan inte öppna filen på datorn. Det står bara "det går inte att köra appen på den här datorn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Är det inte detta kort?
https://www.msi.com/product/motherboard/B75MA-P45.html#hero-o...
MSI B75MA-P45

Sökte på MS-7798 i kombo med B75MA och detta är den mest troliga träffen. Öppna burken och läs på MB vad det står..

Eller ladda ned HWinfo64 som kan ge dig mer info om vad du har i datorn om du är ovan/inte har koll exakt på vad den består av

Han skrev ju klart och tydligt att det var S01 och inte P45. Var dessutom inte P45 den äldre styrkretsen som kom innan Sandy Bridge eller är jag ute och cyklar? Har för mig att jag hade ett P45-kort i kimbination med med min gamla Quad Core Duo back in the day.

Skrivet av Scarface76:
Skrivet av jri87:

Ja hittade också den, men jag är inte säker på om det är det. Står det på MB om jag tittar?
Vågar man chansa? och om det är det är det Bios jag ska ladda ner? den nyaste är från 2013 och på drivers så finns bara drivers för audio

Samma sida som jag hittade. Eftersom det inte är en oficiell sida så skulle jag ställa mig lätt tveksam. Är du desperat, chansa. Du kan ju testa och googla om sidan verkar vara legit enligt andra på nätet. Har du is i magen, vänta tills MSI/Komplett kan ge dig ett svar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Öppnar du sidopanelen och kikar in så bör du hitta texten MSI och modelnamnet tryckt på själva moderkortet, titta närmare på bilderna på hemsidan så ser du hur det ser ut så du vet vad du ska kika efter.

HWinfo läser av din hårdvara och du får moderkorts namn och tillverkare, minne, grafikkort ja det mesta.
Smidigt om man vill slippa krypa in i burken.
HWinfo64 hittar du här: http://www.hwinfo.com/download.php

eller Speccy (också ett "vad har jag i burken" prg) : https://www.piriform.com/speccy

Men för säkerhets skull kanske du bör vänta på svar från supporten.

edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Öppnar du sidopanelen och kikar in så bör du hitta texten MSI och modelnamnet tryckt på själva moderkortet, titta närmare på bilderna på hemsidan så ser du hur det ser ut så du vet vad du ska kika efter.
HWinfo läser av din hårdvara och su får moderkorts namn och tillverkare, minne, grafikkort allt. Smidigt om man vill slippa krypa in i burken.
HWinfo64 hittar du här: http://www.hwinfo.com/download.php

eller Speccy (också ett "vad har jag i burken" prg) : https://www.piriform.com/speccy

Tack, Jag tar nog och öppnar datorn och tittar. Jag har AIDA64 Extrem och där ska man också kunna se allt och det är i det programet som det står "Moderkortsnamn MSI B75MA-S01 (MS-7798)" står även "ID för moderkort 63-0100-000001-00101111-122211-Chipset$1APTC022_BIOS DATE: 10/17/12 17:13:30 VER: 04.06.05"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Han skrev ju klart och tydligt att det var S01 och inte P45. Var dessutom inte P45 den äldre styrkretsen som kom innan Sandy Bridge eller är jag ute och cyklar? Har för mig att jag hade ett P45-kort i kimbination med med min gamla Quad Core Duo back in the day.

Samma sida som jag hittade. Eftersom det inte är en oficiell sida så skulle jag ställa mig lätt tveksam. Är du desperat, chansa. Du kan ju testa och googla om sidan verkar vara legit enligt andra på nätet. Har du is i magen, vänta tills MSI/Komplett kan ge dig ett svar.

Är nog lika bra att vänta på svar. känner att jag är ute på djupt vatten

Permalänk
Medlem

Det står B75MA-P45 på Kortet. kan jag utgå ifrån att det här det här kortet då? https://www.msi.com/product/motherboard/support/B75MA-P45.htm...

det ser likadant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Det står B75MA-P45 på Kortet. kan jag utgå ifrån att det här det här kortet då? https://www.msi.com/product/motherboard/support/B75MA-P45.htm...

det ser likadant ut

Yes, står det P45 på kortet är du helt safe. Då är det bara att slanga senaste revisionen från deras hemsida! Att flasha moderkortet kan dock inte göras från Windows genom att köra en fil bara, det kräver att du har en usb-sticka. Borde finnas guide på deras hemsida om hur du går tillväga dock.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Googla Live Update 5 och Live Update 6.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack allehop.

Jag hittade ett program som MSI gjort som heter MSI live update 6 och i det programet kunde man söka efter alla nya filer och drivrutiner direkt på datorn.
Hittade massa saker där bla ett nyare Bios och det gick att flasha om bios direkt i datorn via programet. Håller på att flasha just nu får se hur det går (sitter på min laptop)

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat bios (tror jag) måste man installera om all drivrutiner till grafikkort osv? jag fattar ingenting jag hade win 10 innan men nu har jag windows 8.1 :S och massa gamla program som jag avinstallerat för länge sen ligger nu på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Nu har jag uppdaterat bios (tror jag) måste man installera om all drivrutiner till grafikkort osv? jag fattar ingenting jag hade win 10 innan men nu har jag windows 8.1 :S och massa gamla program som jag avinstallerat för länge sen ligger nu på datorn

Låter som om du installerat w10 på en annan disk. Alla biosinstllningar nollställs när du flashar så den har bara bytt bootordning på dina enheter, bara gå in i bios och ta bort den gamla disken med w 8.1 på från bootlistan, alternativt lägga den sist.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter som om du installerat w10 på en annan disk. Alla biosinstllningar nollställs när du flashar så den har bara bytt bootordning på dina enheter, bara gå in i bios och ta bort den gamla disken med w 8.1 på från bootlistan, alternativt lägga den sist.

Ja det stämmer win 10 ligger på en annan hårdisk och win 8.1 måste ligga kvar på den gamla.... Tack jag tänkte inte på det, det är mycket nu...:P får gå in i bios och ändra prioritering

Permalänk
Medlem

@jri87: Du lär dig mycket idag. Bra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.