Hur uppgraderar jag bäst min speldator?

Permalänk

Hur uppgraderar jag bäst min speldator?

Inser att detta är en rätt vanlig fråga...anyhow. Jag har en speldator från 2010 med ett uppgraderat grafikkort som är två år gammalt. Spelen börjar hacka lite för mycket och allt känns något segt vid användning. Jag funderar på att köpa en helt ny dator men undrar om det kommer göra så stor skillnad jämfört med att bara uppgradera grafikkortet och lite mer RAM? Vad tror ni?

Intel Core i7 950 3.06 GHz
Gigabyte X58A-UD3R
MSI GTX 770 2GB
SSD 250 GB
Corsair 6 GB RAM 1600MHz CL8
600W OCZ ModXStream

Stort tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Pada-chan:

Inser att detta är en rätt vanlig fråga...anyhow. Jag har en speldator från 2010 med ett uppgraderat grafikkort som är två år gammalt. Spelen börjar hacka lite för mycket och allt känns något segt vid användning. Jag funderar på att köpa en helt ny dator men undrar om det kommer göra så stor skillnad jämfört med att bara uppgradera grafikkortet och lite mer RAM? Vad tror ni?

Intel Core i7 950 3.06 GHz
Gigabyte X58A-UD3R
MSI GTX 770 2GB
SSD 250 GB
Corsair 6 GB RAM 1600MHz CL8
600W OCZ ModXStream

Stort tack på förhand!

vilka spel ?
vilken uppläsning / Low medium high settings ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Pada-chan:

Om du har pengar skulle jag nog säga att det är dags att uppgradera. Du kan få en ganska så trevlig begagnad 4790k dator för runt 8000kr.

Såhär:

http://www.sweclockers.com/marknad/123047-vass-speldator-i7-4...

(första annonsen när jag sökte på 4790k)

Permalänk

Spelar det mesta. Måste inte köra på Ultra men gärna kunna hålla mig på high settings.

Verkar bra CFSsss! Är det en rimligt nivå att lägga sig på om man tänker kostnad/prestanda?

Permalänk
Skrivet av Pada-chan:

Spelar det mesta. Måste inte köra på Ultra men gärna kunna hålla mig på high settings.

Verkar bra CFSsss! Är det en rimligt nivå att lägga sig på om man tänker kostnad/prestanda?

så "det mesta" på "high settings" ?

utan något speciellt krav på 1080p 1440p 4k ?
det mesta kan vara CSGO som oftast går att köra på en budgetdator till Witcher 3 där du behöver rätt bra dator för att ens hamna över 60fps..

detta spel är Rätt så mycket mer krävande än ex farmville fast båda är "Spel"
http://www.sweclockers.com/nyhet/21740-quantum-break-kommer-t...

om du inte är lite mer specifik på vad för spel, upplösning på skärmen och vilken Fps som du eftersträvar så kan ju svaret bli olika.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Pada-chan:

Jag tycker det

Sikta på 4770k eller 4790k, det är bra "bang for the buck" just nu.

En ssd har du ju redan så den kan du flytta över om du vill. Nvidia 970 är ett väldigt bra kort för pengarna.

Kika lita i marknaden och på blocket och se vad som finns

Permalänk

Låter som en bra idé CFSsss! Ska kika runt lite på något sådant.

Hmm, tvivlar på att de flesta räknar in "enbart CSGO" som "det mesta"?.. "Det mesta" ser jag som att man håller sig aktuell med spelsläpp och spelar blandade bra titlar oavsett speltyp. Men vill du har exakt så spelar jag t.ex. XCOM2, Battlefield 4, EU4, Rocket League, HotS, hoppas kunna testa Occulus Rift, om än inte maxxat.

Permalänk
Medlem

påminner om min gammla dator, precis som CFSsss säger så CPU (4770k eller 4790k) och ny GPU (970 är jävligt prisvärd) så får du till en bra dator, tänkt bara på att det ska vara rätt socket för moderkortet.

kan även rekommendera att skaffa mer ram, 6gb räcker inte långt idag, 12 borde funka fint

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |