Total Freeze på 60min uptime samt 180min uptime, SSD?

Permalänk
Avstängd

Total Freeze på 60min uptime samt 180min uptime, SSD?

Total Freeze på 60min uptime samt 180min uptime, SSD?

Jag har en Samsung 850 pro ssd.

Jag får ofta freezes som jag först trodde va random.
Sen uptäckte jag med hjälp av en liten alarmklocks app som även visar uptime i startmenyn att det händer alltid vid exakt 1timma uptime ELLER 3 timmar uptime.

Vad är det som händer vid dessa tider som orsaker total freeze ? Måste hård starta om datorn samt finns inget i event loggarna...

??????

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Vad mer exakt har du gjort när det inträffar? Kolla även om du har utropstecken i enhetshanteraren och vad det står i loggboken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En SSD ska inte kunna hårdlåsa en dator. Det kan ge BSOD med specifika koder som säger just diskefel dock, om du har dem, men diskfel låser normalt inte skärm, mus och resten av datorn.

Låter mer som att din datorn kanske går in i något energisparläge som låser datorn?
Har du försökt titta i felkoderna i Windows om de säger något?

Sker det bara exakt vid dessa tidpunkter så titta på schemaläggaren också om något ligger planerat varje timme, med återuppföljning efter 2 timmar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord