Kan inte ändra Boot Mode i BIOS - Toshiba Satellite C40-C-10T

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra Boot Mode i BIOS - Toshiba Satellite C40-C-10T

Hej,

Jag har nyligen skaffat en Toshiba Satellite. Den har nu Windows 10 och jag vill installera Windows 7 istället. Jag har en bootable USB med Win7 på som fungerar sedan tidigare. Även när jag sätter prioritering i BIOS på att den ska starta från USB så vill den inte det.
Efter att ha googlat lite så hittar jag att jag måste disablea SECURE BOOT i BIOS och det har jag nu gjort. Jag måste också ändra BOOT MODE från UEFI till CSM.

När jag går in i BIOS för att göra det så går det helt enkelt inte. Jag kommer in i BIOS, navigerar mig fram till BOOT MODE men där det helt grått och jag kan inte markera den delen alls för att kunna ändra. Det jag hittar på nätet säger mig att jag måste se till SECURE BOOT är avstängt vilket jag har gjort. I övrigt hittar jag inga fler tips. Att uppgradera BIOS kan jag inte heller göra eftersom det kräver att jag ändrar UEFI till CSM.

Inte ens när jag använder Windows/Toshibas egna variant så fungerar det, när man väljer F2 under nedstängning så får man fram en meny där man kan välja att man vill ändra UEFI. Den säger då starta om och när man gör det så kommer man in till BIOS men fortfarande ingen möjlighet att ändra.

Har ni några idéer på vad jag kan göra?
Jag tror att det är något med Windows 10 som förhindrar mig från att göra detta. Jag har inget lösenord till BIOS. Funderar på att radera hela Windows-partitionen och se om det hjälper.

EDIT: Misstänker att jag kanske måste skapa en bootable USB med en ISO-avbild som klarar EFI. RUFUS verkar inte gilla att jag vill skapa min nuvarande ISO-avbild på FAT32.

mer info
Permalänk
Medlem

Verkar som att lösningen till mitt problem är att hitta en Windows-iso som kan användas till UEFI och FAT32. Jag testade nu att ladda ner Ubuntu och körde samma process där och det funkade då att starta med den. Hur kan man se på en release att den är kompatibel med UEFI? Det kan helt enkelt ha varit så enkelt att min Windows-version inte var 64-bit.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det var svårt att få datorn att lira med Win 7. Jag lyckades komma så nära att jag fick till en bootUSB som lyckades ladda in de intiala filerna men sedan fastnade den i välkomstskärmen innan installationen påbörjades. Den pulserade men stod så i säkert 15 minuter.

Jag testar att återgå till Win 10 och försöker göra det bästa av situationen.