Permalänk
Medlem

Kernel-Power 41 (63) när jag spelar

Hej,

Jag har ett problem som verkar vara slumpmässigt, och som skett 5 gånger de senaste 2 månaderna. Jag har kollat i loggboken på datorn och det står att "datorn har startats om utan att stängas av ordentligt först". Detta händer endast när jag spelar. Detta har hänt ganska sporadiskt och på senaste tiden nu i Februari har det hänt 3 gånger, men innan det har det varit lugnt. Det hände första gången i slutet av November.

Problemet är att min dator hänger sig och att jag måste hålla inne powerknappen för att stänga av datorn. Det är nog det här som genererar en händelse i loggboken.

De spel jag spelat när detta uppstått är: Assassin's Creed: Syndicate, Call of Duty: Black Ops 3 och Rise of the Tomb Raider.

Jag har också stött på en blue screen när jag spelade Rise of the Tomb Raider. Den hette "MEMORY_MANAGEMENT" tror jag. Detta har endast hänt en gång.

Jag har använt mig av HWMonitor för att hålla koll på tempen i datorn. I skrivande stund ligger processorn på runt 24°C och grafikkortet ligger på ca 37°C (kylarfläkten på grafikkortet är avstängt under idle). Om jag minns rätt kommer grafikkortet upp i ca 66°C under load och processorn ligger på runt 50-55°C eller liknande. Inga farliga siffror med andra ord.

Här är mina pc-specs:

Operativsystem: Windows 10 (med senaste Windows Updates)
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: ASUS Z170-A
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz
Grafikkort: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II (med senaste drivrutiner)
Hårddisk SSD: Samsung SSD EVO 850-Series 500GB
Hårddisk HDD: 1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+Gold, Modulär
Chassi: Fractal Design Define R5 (inkl. 2st 140mm fläktar)

Jag bör nämna också att detta är en relativt ny PC som köptes i oktober förra året. Den har strulat lite förut. Jag har behövt byta ut minnena en gång p.g.a. att de var defekta.

Jag har ingen aning om detta rör sig om ett mjukvaruproblem eller om det är hårdvaran som det är fel på. Men om någon kan komma med några idéer vore jag väldigt tacksam!

MVH
CJ

Permalänk
Medlem

Har du funnit någon lösning? Jag har exakt samma problem och har för närvarande gått igenom sååå många trådar, utan ett gott resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Letar också på svar angående detta problem.. försöker även få kontakt med EVGA för att höra om dom vet om något med deras nätagg som kan spela in? Redigt trött på detta i alla fall..

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte funnit en lösning ännu...

Detta problem hände senast nu i helgen när jag spelade Overwatch-betan. Efter det hände skrev jag ett ordentligt och långt email till inet support (där jag köpte datorn i höstas).

Jag återkommer om jag får några lösningar från support!

Permalänk
Medlem

Stäng av alla ljudenheter via enhetshanteraren som Du ej använder, som t.ex. VGA HDMI audio och prova att fimpa drivrutinen till en sådan enhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt löst mitt problem, och det var windows som var tjuven för mig. Sjukligt nog. Var väldigt skeptisk till att detta skulle fungera, men jag har faktiskt inte fått någon krasch på två dygn and still going.
Kan hur som helst vara värt ett försök i alla fall?

Länkar videon:

https://www.youtube.com/watch?v=6S8bLMfH4Gs

Permalänk
Medlem

@bdea: För min del, så har det varit inaktiverat sedan jag installerade Windows 10. Kul att det löst det för dig, dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har löst en del Kernel-power problem med att lägga till lite extra vcore på CPUn, använd offset och lägg till +0.025V.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett (väldigt kort) svar från inet.

Det enda han skrev var att han misstänkte mjukvaruproblem eftersom problemet händer så spontant och att han ville att jag skulle ominstallera windows.

Tror någon att detta låter som en lösning på problemet?

Själv så skulle jag gärna vilja slippa att installera om windows igen eftersom man måste göra en massa backup och sånt.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Jag är ganska dålig när det gäller att överklocka cpu och sånt, men vad jag förstår går jag in i BIOS och ändrar från auto till offset på CPU och sedan skriver jag bara in +0.025 eller?

Behöver jag ändra något mer än så för att datorn ska vara stabil efter detta? Det kanske är en dum fråga vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_RS:

@lowngcawt: Jag är ganska dålig när det gäller att överklocka cpu och sånt, men vad jag förstår går jag in i BIOS och ändrar från auto till offset på CPU och sedan skriver jag bara in +0.025 eller?

Behöver jag ändra något mer än så för att datorn ska vara stabil efter detta? Det kanske är en dum fråga vad vet jag.

Precis det ändrar du på cpu vcore!
Kommer knappast märka någon skillnad i temps och stabilt ska det fortfarande vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Ok, tack!

Återkommer om ett tag med en uppdatering på denna tråd om problemet fortsätter och/eller om det löst sig!

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag satt nyss och lirade lite Overwatch och stötte på samma problem igen.

Som jag ser det så är dessa de ända återstående lösningarna:

  1. Att först göra en BIOS-uppdatering (såg att det kommit en version 1801 som har beskrivningen: "Improve system stability"). Jag har BIOS version 0701.

  2. Att göra en ominstallation av Windows helt enkelt.

Om ni ser några andra möjliga lösningar nämn gärna dem.

Permalänk
Medlem

@CJ_RS: har det funkat? vad gjorde du?

Permalänk
Medlem

@Humpzhh: Det visade sig att det var processorn som var defekt. Jag lämnade in den hos inet och datorn har funkat fläckfritt sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_RS:

@Humpzhh: Det visade sig att det var processorn som var defekt. Jag lämnade in den hos inet och datorn har funkat fläckfritt sen dess.

Hur visste du att den var defekt?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4GHz, Corsair 32 GB ddr4 2133 MHz VENGEANCE, Evga GeForce GTX 980 4 GB GDDR5, Evga z170 Ftw, Evga supernova 750 g2, Noctua Nh-d15, Samsung ssd PRO 850-series 256 gb, Samsung ssd 850 Evo 500 gb.

Permalänk

Har exakt samma problem. började när jag fick mitt 980ti och det händer varje dag när jag spelar Rust jag och brorsan switchade kort en vecka och då funkade felfritt för mig med hans 780 och hans dator hängde sig aldrig när han spelade Rust med mitt kort. vi har nästan exakt samma dator enda skillnaden är hans modekort och RAM

Permalänk
Medlem

@Heligare: Jag kanske svarade lite otydligt, jag skickade in datorn när jag hade detta problem och dem hos inet kom fram till att processorn var defekt och bytte ut den. Det var inte jag som hittade problemet.