Inbyggd dator i en monitor, vilket operativsystem?

Permalänk
Medlem

Inbyggd dator i en monitor, vilket operativsystem?

Har fått tag på en philips BDL5530ql Monitor som har en dator inbyggd i sig.
spec. på datorn är processor: AMD Turion M520, Ram:768MB Grafik: Radeon HD 3200 Lagring 60GB HDD

På datorn ligger det nu windows xp embedded. Jag hade velat få in ett nyare operativ system för att lätt kunna dela filer (filmer och bilder) från andra datorer i lägenheten som har allt ifrån windows 7 till 10 i sig. Min fråga är då vad är det modernaste som man kan lägga in på en dator med de specsen? Kan man lägga in ett fullstort operativsystem eller är det embedded, windows iot eller windows to go man får försöka med. Eller är man fast med xp?

Om det är någon som har erfarenhet av att vara inne i monitorer av denna sorten som kan berätta om ramminnet är utbytningsbart så hade jag även velat veta det.

mvh // Viktor

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk

Windows 7 starter klarar sig med 0,5gb RAM..

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

@viktoris: Är du säker på produktnamnet?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

@Underklockaren: Okej, det låter ju bra!

@evilsin: Jag är säker, är dock väldigt möjligt att monitorn blivit modifierat i efterhand och att datorn inte fanns med från början.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

@viktoris: Kan du inte få i mer RAM vill jag påstå att det är svårt att göra något kul med datorn. Kan du inte uppgradera det till 2GB?
Och då skulle jag vilja säga Windows 8 eller 10 som klarar sig rätt bra med lite minne.

Kan du inte inte uppgradera RAM så kanske en lättdriven Linux-dist?

Permalänk
Medlem

@biorrith: Är lite osäker på den fronten, Monitorn används som ordinarie tv här hemma så vill inte skruva upp och kolla i onödan och göra sambon sur för att hon inte kan kolla på teen mom... Eftersom resten av komponenterna ser ut att vara mer eller mindre tagna från en laptop är det möjligt att det är ett vanligt so-dimm minne som sitter i.

Annars är jag rädd att du har rätt i ditt påstående.

Håller det gärna till windows om det går.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

@viktoris: Aha, men embedded känns isf lite överkurs, testa att kopiera en windows 7-iso till en bootbar usb-sticka och stoppa in och starta, se vad som händer

Och när sambon inte är hemma, skruv av baksidan och kolla om ram-minnet går att uppgradera, för att 768M gör inte det särskilt roligt att arbeta med någon nyare windows

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

Jag har själv en signage monitor som jag tagit själva datordelen till annat. Den snurrade också med XP embedded men efter lite meck så fick jag win7 att snurra på den. Kolla upp exakta hårdvaruid och chipset innan du byter OS och goggla runt efter laptops och nettops med samma konfig. för att hitta drivare. Med lite meck så ska det nog funka.

Minnet går säkert att uppgradera. Jag vågar nästan lova att ssd sitter i en mini-pcie slot och där går det också att byta ut.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: Okej, det låter ju lovande! har öppnat upp och kollat i monitorn nu, Sitter en vanlig mekanisk hårddisk i, ramminnet ser inte ut att vara utbytningsbart dock tyvärr.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk

Oj, det låter gammalt. Kör Ubuntu Mint Debian i den då. Personligen skulle jag dock lägga in en minimal Debian netinstall och sedan bara lägga in det nödnvändigaste. LXDE och Netsurf kanske. Du borde kunna köra kodi på de specsen med.