Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Rendering av tunga webbsidor

Jag har en e-handel med webbaserad administrationspanel. Vissa sidor i admin innehåller riktigt mycket data och jag vill av olika anledningar inte använda paginering. Servern på vilken e-butiken med tillhörande admin hostas, spottar ur sig även de tyngsta sidorna på 2-3 sekunder. Det är alltså inte servern eller bandbredden som är flaskhalsen, utan renderingen i webbläsaren.

När jag laddar en tung sida och jag samtidigt kollar i Windows (10 pro) resursövervakare, så ser jag att processorn maxar och den ligger på turbo en bra stund, tills det att hela webbsidan har laddats. Dock så belastas bara en kärna och jag antar att det är en begränsning i själva webbläsaren. Jag har provat lite olika webbläsare och olika processorer (olika datorer) med lite varierande resultat.

Nu ska jag köpa ny maskinpark till företaget och undrar vad jag bör satsa på? En i7-6700K presterar så klart avsevärt bättre än tex i5-4300U i teoretiska benchmarks, men frågan är om skillnaden blir så stor när det kommer till att rendera data i en webbläsare? Jag kan inte se att in GPU belastas överhuvudtaget när jag testar, men det kanske spelar in om jag har en dedikerad GPU som kan avlasta mina CPU?

Någon som kan ge mig lite goda råd på vägen? Jag misstänker att det enda som spelar in är klockfrekvensen på en kärna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

En riktig 4 kärnig i7'a är rejält mycket snabbare än en mobil 2 kärnig i5'a, inga överraskningar där direkt.
Så ja, en 6700K kommer att göra stooor skillnad.
Och utöver det så ger ju W10+Skylake tillgång till "Intel Speed Shift", vilket gör att CPU'n blir snabbare till fullt turbo läge (om det gör någon skillnad i en redan snabb desktop låter jag vara osagt).
Webläsare använder sig ju av GPU's, men vad jag vet så är det för renderingen av sidan, inte avkodningen (kan såklart ha fel).

Dessutom så kan du ju kolla om det kanske finns någon text editor eller liknande som kanske fungerar för dig ?
Beror ju lite på vad för slags data du får, men det finns ju editors som är gjorda för att hantera väldigt stora filer (huntratals gigabyte t.o.m.).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

Troligen inget svar som du vill ha, men jag tror du får mycket bättre resultat av att optimera servern och webbsidan än att byta till en snabbare CPU.

Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | Intel i5 2550K @ 4.6 | Crucial Ballistix 16GB | Asus HD7950 3GB @ 1100/6300 | OCZ Vertex 3 120GB och Crucial M4 128GB | Corsair CX500W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Svensktiger:

En riktig 4 kärnig i7'a är rejält mycket snabbare än en mobil 2 kärnig i5'a, inga överraskningar där direkt.
Så ja, en 6700K kommer att göra stooor skillnad.
Och utöver det så ger ju W10+Skylake tillgång till "Intel Speed Shift", vilket gör att CPU'n blir snabbare till fullt turbo läge (om det gör någon skillnad i en redan snabb desktop låter jag vara osagt).
Webläsare använder sig ju av GPU's, men vad jag vet så är det för renderingen av sidan, inte avkodningen (kan såklart ha fel).

Dessutom så kan du ju kolla om det kanske finns någon text editor eller liknande som kanske fungerar för dig ?
Beror ju lite på vad för slags data du får, men det finns ju editors som är gjorda för att hantera väldigt stora filer (huntratals gigabyte t.o.m.).

Tackar. Även en liten skillnad skulle göra det värt att uppgradera maskinparken. Den behöver hur som helst bytas ut, men jag vill naturligtvis inte lägga pengar på någonting som inte skulle gör någon skillnad.
High end GPU:s som GTX 980 visste jag redan skulle vara pengar i sjön för mitt ändamål. Men jag var mer osäker på high end CPU:s såsom i7-6700.